3005
Sök

Vad krävs för att få rätt dunka dunka

JDM
593 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
Tjena jag är på g att skaffa bil och då ska det bli musiklyssnande av!
Men jag behöver inte kunna tävla i Db dragrace, jag vill ha systemet för att lyssna på musik med big_smile
Vad bör jag igentligen satsa på då? Favoritdelen i registret är självklart basen, så jag vill inte att basen ska bli en mullrande smet i ljudet, och ljudet får ännu mindre bli för ljust och mesigt, tungt ska det vara, bilen ska dundra.
Så bör jag lägga pengarna på högkvalitiva 6,5" i dörrarna (funderar på en ford probe, den har fyra 6,5" platser) och skippa separat baslåda och det blir bra ändå eller bör jag göra lite plats i bagaget för en baslåda?
Om jag skaffar separat bas, bör jag ha en stor dyr eller två billigare och mindre? Jag vill att det ska vara snyggt och inte ta allt för mycket plats från bagaget. Så jag funderar om man kunde ha någon ganska platt rundad baslåda som ligger mot den bakersta delen av bagaget så att den inte är ivägen om jag vill fälla sätena.
Är det svårt att bygga det? Asså egna baslådor och få ett bra ljud eller är det färdiga som gäller? Hur stor roll spelar formen? Allt eller är det volymen som gör jobbet?
Även vad är det för skillnad på om jag har en helt tät låda eller med "utblås"??
Senast redigerat av Haxxel (23 oktober 2007)

Det ska vara JDM och bana!

130 Inlägg
23 oktober 2007
Jag tar å svarar på några frågor du har iaf (Många hade du tongue )

Du behöver en baslåda för de djupa/låga bastonerna 20-40Hz (te.x). Formen på lådan spelar roll men om du gör den oregelbunden så är det bara bra. Portad eller sluten låda ger olika karaktär och så blir lådorna olika storlekar (sluten är mindre i volym va jag vet).
1 bra bas dunkar oftast bättre än 2 mindre bra, men då menar jag alltså renare å kanske inte att den dunkar högre(rätt slutsteg är viktigt, för lite effekt är inte bra).

Hmm... ja nån annan kan väll komplettera eller ändra mitt ifall ni tycker det är fel.

Hoppas du blev klokare smile
Senast redigerat av kattn (23 oktober 2007)

Jag vill ha en bil med klös i!

JDM
593 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Alright, haha ja det bara blev fler och fler, så nu orkar väll ingen läsa tongue

Men, okej hur då karaktär? Asså hur låter de olika (portad eller sluten?) och vad är det som avgör volym och sort?

Jag tänkter att bas kanske jag kan komplettera med senare, att jag kör på bra HU och fyra högtalare först och tjänar ihop lite pengar innan basen trycks in.

Det ska vara JDM och bana!

130 Inlägg
24 oktober 2007
haha, jodå jag orkar läsa tongue

Med karaktär menar jag djup eller rapp (den kan vara båda...JA, men den lutar åt det ena hållet beroende på, stor portad låda=djup, liten sluten=rapp) Rätta mig gärna, finns ju en klister-tråd som handlar om "myten om snärt i subbasar"... 

Vilka liter osv beror på bas och även portad eller sluten låda beror på bas och bil/musiksmak. Men om du köper hos någon "känd" butik/nätbutik så kan du fråga vad dom rekomenderar.

Att köpa bas nu eller senare är upp till dig, går att bara köra på framsystemet men jag har inte upplevt nåågon "wow" kännsla utav djupbasen ännu... men midbasen kan vara GRYM med rätt högtalare.

Jag vill ha en bil med klös i!

Sök