4286
Sök

200HK med turbo VS. 200HK utan turbo

2 164 Inlägg
2 november 2007
#181
onk skrev:
Fredrik-79 skrev:
onk skrev:
Jävla fjortisar.. "min bil e snabbare än din för ja har trimmad wunderbaum"........

Orkade bara läsa igenom tre sidor för det är så mkt larvsnack..

En standard turbo bil är aldrig rolig att köra. Saabjävlar speciellt är ju världens gubbil där turbon bara finns till för att ge bra drag på låga varv för att sen dö ut vid 5000..
Jättespännande.

Sen skrev nån om respons. Är det det som inte finns när man ligger i en liten uppföra och turbobilen inte orkar öka i fart nånting för att man ligger utanför turbons arbetsområde?
Ja det är nog det. Gud vad härligt.

Turbobilsägare tror det går jätefort när turbon sätter in för det går så segt innan.

Respons/skön motorkaraktär (sugis) slår turbolagg/död på höga varv (gubbräser) vilken dag som helst...

Beror på turbon i bilen helt.
En td04 som sitter i Aero bilarna är allt annat än slöa efter 5000 rpm
Men vi som vet mer om hur vi vill ha karaktären ¨på våra bilar vet att en turbo ger en mycket mer användbar motor över ett mer brett register.
Sen är vridmoment nått mer man har användning av i en bil mer än topp effekt.
Ser man på bilar inom motorsport är inte topp effekten de viktigaste heller. En motor med bra vrid i botten är nått man vill ha med.
Men de är inte lätt att få de heller så de är alltid en kompromiss för att få fram den bästa motorn så bara ren effekt vill man inte ha i en motor för då är den okörbar.
Vrid i en motor är där för att göra en motor körbar.
Ju mer vrid en motor har desto mindre behöver man växla när de blir lite backar och man vill göra en liten ökning av hastigheten.

Jag säger mer vrid åt folket!

MVH

F

De sitter väl samma turbo i aeron som i den jag hade, 2,3 med 200 hk och den hade väldigt bra ös men tråkig karaktär. Kom massa mos vid 3000 sen satt man där och vänta på att växla, ingen som helst effektpuckel på höga varv.
Det är ju knappast turbon som gör stor skillnad  där , det är ju vassare kammar i kombination med större turbo ev som råder bot på det.
Men då får du ist dåligt bottenvrid.

Och visst, saabar har mäktigt vrid när dom väl har det. Men kolla den filmen där fiaten kör ifrån mitsun, det är ju samma sak i en saab och dom flesta turbobilar utanför laddtrycksområdet.. Det är ju bara att inse.
Vill man ha skönt bottendrag överallt så är det ju slagvolym och sugis som gäller.

Kom på att jag kört en chippad v70 sugis, den kändes mkt piggare än min 200 hk turbosaab.
Dessutom har jag 1000 ggr roligare i min 112hk jetta än i 200 hk saab..

Hästar är inte allt.......

Nej de gör de inte
De är TB25 i 200 hk och är en garret snurra och i Aeron (225 hk) sitter de en MHI Td 04 15T 6#.
De ger en helt annan karaktär och går inte att jämföra med TB25 turbon.
Jag håller fortfarande inte med dig.
En bil med aldeles för stor turbo och mindre sofistikerad motorstyrning får enorma problem med lågt vrid.
Men de är inte alltid man väljer en turbo bil för att ha som bus bil heller. Dom är väldigt bra dragare med.

MVH

F


2 164 Inlägg
2 november 2007
#182
Hardjim vill bara säga att Turbon visst själ några hk från motorn för att kunna bli några extra till.
Men å andra sidan om de är ett mindre avgashus så kan de ge lite extra vrid än om de är ett lite större.

MVH

F


Mekaniker
472 Inlägg
2 november 2007
#183
Mycket skönare med en effektskjuts och sedan är det sjukt mycket roligare att köra den eftersom den har en aggresivare karaktär.

NEJ turbon stjäler ingen effekt. Inte något som går att räkna på om man inte har ett åt helvete för högt avgasmottryck. Lär er lite om saken och skriv sedan..

BMW-tok

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
2 november 2007
#184
hahah detta är ju..... haha big_smile nu märker man vilka som vet vad dem snackar om iaf;)

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

1 661 Inlägg
2 november 2007
#185
Fredrik-79 skrev:
Hardjim vill bara säga att Turbon visst själ några hk från motorn för att kunna bli några extra till.
Men å andra sidan om de är ett mindre avgashus så kan de ge lite extra vrid än om de är ett lite större.

MVH

F

Det ska vara förbrukad energi som trycks ut på avgassidan. Sedan finns det ju kassa turbos och höga motttryck och allt var det är.
Men generellt så kan man säga att kompressorn verkligen drivs av motorn, den sitter med en rem på vevaxeln.
Turbo drivs av avgaser. Avgaser = Förbränningsrester.

Det du kanske menar att det känns som att turbon tar kraft i början eftersom en turbomotor är så slö innan det får ladd, men det är mest p g a lågt komp.
Inte för att turbon snor kraft.
Senast redigerat av Hardjim (2 november 2007)

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
2 november 2007
#186
btw öppna inte käften om ni inte vet vad ni snackar om. lyssna på "Hardjim" och "BMWkimmo", dem vet vad dem snackar om wink och den en annan sak: en turbo tar ingen effekt av motorn. inget som går att mäta sig till iaf. det finns inte ett enda mätintstrument i världen som kan räkna ut det. med tanke på att du inte kan köra samma motor samtidigt både med och utan turbo. så nej det är inget man kan säga är sant. bara lösa rykten av folk som är avundsjuka.. och kompressormatade bilar är inte något som är sämre än turbo. kan man plocka ut över 6000 hästar ur en motor med kompressor så är det ju ingen dålig uppfinning. finns ingen urbomotor till en "bil" med det effektantalet vad jag vet. dock så blir ju motorn lite trögare att dra runt med kompressor. men utan kompressorn får man ju knappast ut några 6000 hk så att det går lite trögt att dra runt kan det nog vara värt. men turbo är endå det roligaste man kan äga om man ska köra på gatan. finns inget bättre än när man märker att laddtrycket kommer och man skjuts iväg och får höra ljudet av en illvarvande fläkt som jobbar för kung och fosterland för att trycka in mer luft än vad som ryms i cylindrarna smile

tack och varsågod

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

buffys
2 november 2007
#187
Usch, blir fan irriterad bara för denna tråd fortfarande är vid liv! Inse, ni kommer aldrig bli överens, o ni kommer aldrig hitta två likvärdiga turbo/NA bilar som ni kan jämföra med! Så lägg ner nu! Det ska väl vara ett forum där man kan få hjälp av andra, inte nån jävla kukmätartävling!!! Vanligt förekommande nuförtiden att nettiketten har glömts bort på forumet nu....synd, men kanske ofrånkomligt! Over and out!

1 661 Inlägg
2 november 2007
#188
Fredrik.Gustavsson skrev:
Erkänner du nu hardjim att du kämpat för något som är fel ? wink
Tack för bra samarbete Eisenhut och firefreak : )
Nu har vi ställt skåpet där det ska stå.
MVH Fredrik

Verkar som att nån precis flyttade det skåpet du ställde och att du kröp in i det och låste innifrån.
MVH//Jimmie

Mekaniker
472 Inlägg
2 november 2007
#189
Är bara trött på förståsigpåare som tror att dom kan allt för att dom har läst det någon stans i forumet och känner någon som har en kompis som känner någon med en häftig bil.

Jävlar skrivbordstrimmare. Ut i garaget och skaffa lite erfarenhet innan ni försöker mästra över folk som bygger/har byggt egna motorer. Men det är klart, ni som tjabbar imot har säkert byggt en pro-modd bil med 800-1000hk och har fordonsutbildning?

BMW-tok

1 661 Inlägg
2 november 2007
#190
BMWKimmo skrev:
Är bara trött på förståsigpåare som tror att dom kan allt för att dom har läst det någon stans i forumet och känner någon som har en kompis som känner någon med en häftig bil.

Jävlar skrivbordstrimmare. Ut i garaget och skaffa lite erfarenhet innan ni försöker mästra över folk som bygger/har byggt egna motorer. Men det är klart, ni som tjabbar imot har säkert byggt en pro-modd bil med 800-1000hk och har fordonsutbildning?

Hahah, såååja.. Jag håller med helt.
Ni som inte vet vad ni pratar om, varför tjabba med dem som gör det?
Påstå att dem gör bort sig osv? Snacka om att göra bort sig själv.

MVH//Jimmie

buffys
2 november 2007
#191
Nå, hur var det med den trevliga tonen hardjim?? Om du nu tycker de gör bort sig så är det väl deras förlust, inget du behöver poängtera i varannat inlägg! Lägger mig inte i era diskussioner men va fan, håll diskussionen på en vuxen nivå iaf! Är ju nästan så man börjar tröttna på gorg pga alla urspårade trådar....

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 november 2007
#192
Hardjim skrev:
Vad sägs om en Buggati Veyron med en 8liter V16 och 4st turbo och AWD.
Det foinns väl ingen som tror att den är trist att köra?

det är en W16 inte V16...

en sugmotor behöver inte varvas för att få enorma vridmoment!
711nm från 1500 till 5600 rpm alá 8 Liters sugmotor...

lägg ner denna tråd nu bara pajkastning här inne inga riktiga jämförelser har blivit gjorda
nu är det bara gnäll mot varandra...

Edit:Konstig formulering roll
Senast redigerat av MeloveGolf (2 november 2007)


1 661 Inlägg
2 november 2007
#193
MeloveGolf skrev:
Hardjim skrev:
Vad sägs om en Buggati Veyron med en 8liter V16 och 4st turbo och AWD.
Det foinns väl ingen som tror att den är trist att köra?

det är en W16 inte V16...

en sugmotor behöver inte varvas för att få enorma vridmoment!
711nm från 1500 till 5600 rpm alá 8 Liters sugmotor...

lägg ner denna tråd nu bara pajkastning här inne inga riktiga jämförelser har blivit gjorda
nu är det bara gnäll mot varandra...

Edit:Konstig formulering roll

Är det? Jag vet faktiskt inte. Har bara läst om den.
V16 enligt bilsport iallfall... http://www.bilsport.se/news.php?id=38624
Kollade nu på Bugattis hemsida så där stod det W16. ursäkta mig för att jag slarvade.
Jag fäster mig inte vid detaljer när jag skriver, brukar vilja förmedla en helhet.

nej, det finns både sug och turbomotorer som inte behöver varvas för höga vrid.
Vi pratade mest om vassa bilar. ex BMW M och japs GTI. (tredje gången jag skriver detta)

Edit: jämförelser har visst gjorts av mig och steifan iallfall.
Senast redigerat av Hardjim (2 november 2007)

12 086 Inlägg
2 november 2007
#194
Hardjim skrev:
Fredrik-79 skrev:
Hardjim vill bara säga att Turbon visst själ några hk från motorn för att kunna bli några extra till.
Men å andra sidan om de är ett mindre avgashus så kan de ge lite extra vrid än om de är ett lite större.

MVH

F

Det ska vara förbrukad energi som trycks ut på avgassidan. Sedan finns det ju kassa turbos och höga motttryck och allt var det är.
Men generellt så kan man säga att kompressorn verkligen drivs av motorn, den sitter med en rem på vevaxeln.
Turbo drivs av avgaser. Avgaser = Förbränningsrester.

Det du kanske menar att det känns som att turbon tar kraft i början eftersom en turbomotor är så slö innan det får ladd, men det är mest p g a lågt komp.
Inte för att turbon snor kraft.

Vet du hur mkt av energin det är som går ut i avgasystsemet? Det är typ 50%!

huh?
10 427 Inlägg
2 november 2007
#195
Men har ni kommit fram till vilken bil som är snabbast än då?

Sugistrimmad S60 2.4i med ~200kusar vs original S60 2.4t ? tongue


Sidledesförare
268 Inlägg
2 november 2007
#196
steifan skrev:
Men har ni kommit fram till vilken bil som är snabbast än då?

Sugistrimmad S60 2.4i med ~200kusar vs original S60 2.4t ? tongue

Vikt, hästkrafter, vridmoment, utväxling. Räknar du med att båda bilarna har fullt grepp och inte tappar fästet överhuvudtaget?

Jag skulle aldrig vilja ha 200 hästar turbomotor. Jag kommer personligen ta ut det mesta jag kan ur min sugmotor och sedan skruva på turbo, då kan man ha kul.
Senast redigerat av Wezzli (2 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

SLK
610 Inlägg
2 november 2007
#197
en tråd som verkar aldrig ta slut....

som nån här skrev så är 1kg bomull lika med 1kg bly...

34 Inlägg
2 november 2007
#198
Hardjim skrev:
NR 1: Men vi pratade faktiskt vassa bilar.

NR 2: Förresten, såg ditt långa inlägg om kompressorer. Du glömde nämna att kompressorn stjäl motoreffekt när den laddar, det gör inte en Turbo.

NR 3: Om du säger att turbo är tråkiga så har du aldrig kört en redig bil. fatta istället att det värsta du kan köra är en bil med stor motor och turbo.
Vad sägs om en Buggati Veyron med en 8liter V16 och 4st turbo och AWD.
Det foinns väl ingen som tror att den är trist att köra?

NR: 5 Och många bilar med stor motor är inte helt döda utan turbo. Många har ju 400hk sugis och stoppar på en turbo. Det är grejjer det.

Svar Nr 1: oki så vi säger att min bil inte har någon effekt alls.....
Konstigt att Irmscher(inte Opel) bygger en DTM bil utan effekt och sedan säljer den för 500 000 kr när den kom ut. Dessutom bygger man bara 320 av dessa så jag förstår inte vad du menar med vassa bilar.... det är ju iaf en teoretiskt påstående!


Svar NR 2: Sa jag någe annat lr????

jag försökte förklara vad som händer när man överladdar.... förstod du inte det????

överladdning går ut på att lura motorn att den är större än den igentligen är.

alltså ska man skaffa en bil som har lika mycket effekt när den är N/A och sedan överladdad den senare om man vill..... då får man det ultimata.

Svar NR 3: Men försök vara realistisk.... ingen av oss två kommer någonsin att få chansen att köra en sådan bil..... så ingen av oss kan relatera till en sådan bil av egen erfarenhet!
Klart att en sådan bil e grymt roliga att köra..... rakt fram ja! finns väldigt få vägar som man klarar att köra flat out med en sådan bil.
Och påstår du att du kört denna bil så tycker jag att du ska sluta ljuga!!!!

Svar NR 5: Men du kan inte påstå att en bil på 400 Hk med turbo och en sugis utan turbo också den på 400Hk skulle bli ifrånkörd oavsett om turbon funkar eller ej.
Det var liksom d den här tråden började med att killen ville veta vad som var bäst att köpa.

Och huruvida jag ogillar att köra bilar med turbo kan du ju lägga ner nu.... jag försöker bara säga att jag föredrar en sugis framför en turbo..... om, men bara OM(notera nu då) dom har samma effekt och samma prestanda(bakaxel,växellåda mm).

Sedan vad du kan om bilar skiter jag i nu.... du verkar vara typ 15 år gammal och snackar om lunarstom...... alltså lunarstorm e liksom inget man bryr sej om här...... men du kan inte lyssna på vad andra säger utan ditt e bara rätt rätt rätt.... du kanske borde skaffa dej ett konto på lunarstorm... om du inte redan har ett... de verkar ju veta vad som sägs där så.

Ha ett sånt jävla kul liv så hoppas jag inte ser dej "in real life".... skulle inte ens vilja träffa en sån besserwiser som du.

MVH

Och till er andra som läser detta förlåt om det blir långt.... den här tråden e bara pajkastning just nu. Jag överlåter till er andra att prata vett med Hardjim.. om ni lyckas.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2007
#199
sugisen vinner på kurvig väg men turbon på rakerna

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 827 Inlägg
2 november 2007
#200
Hardjim skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Erkänner du nu hardjim att du kämpat för något som är fel ? wink
Tack för bra samarbete Eisenhut och firefreak : )
Nu har vi ställt skåpet där det ska stå.
MVH Fredrik

Verkar som att nån precis flyttade det skåpet du ställde och att du kröp in i det och låste innifrån.
MVH//Jimmie

Oj, här har hänt mycket sen sist...

Först av allt Jim. Jag kan på ett sätt köpa ditt resonemang. En turbobil har en bättre effektkurva för acceleration, det kan jag ge dig. Men jag tycker också du glömmer en viktig detalj, och det är responsen. När du växlar med en turbobil, som tex i min gamla Skyline så har du alltid effektförlust pga att turbon ska bygga upp laddtryck igen. Ser du inte detta som ett problem så har du inte åkt i en ordentlig sugmotorbil.

När jag körde mot en polare i sin vässade Civic VT från 50-150 så vann jag självklart, men det var så uppenbart att jag tappade mycket tid på mina växlingar, inte för att jag växlade långsammare, men han hade max effekt direkt när han gick på gasen vilket jag inte hade. Kontentan av detta var att det såg ganska kul ut när vi körde, varje gång jag växlade så kom han ifatt, men när jag fick ladd så drog jag ifrån igen.

Bortser man från detta så har turbobilen ett övertag, helt klart.



Sen när vi kommer till påhopp. Du vet ingenting om mig.
Jag kan svara på några av dina spydiga frågor. Jag är 22 år gammal och jag har hållt på med bilar i snart tre år. Jag har byggt ett par bilar till både mig och mina vänner och det innehåller allt: Motor, chassie, bromsar mm mm. Motorbyggen har det blivit några stycken, inte av endast mig utan vi har alltid jobbat ihop. Endast Hondas sugmotorer har då byggts varav samtliga levererar över 100 hk/l. Jag har även varit med och mappat ett antal Hondor (jag har inte mappat, men jag har varit med och lärt mig), detta både på landsväg och i bromsbänken. Personerna som hjälpt mig kan klassas som allt annat än nybörjare på sitt område. Att komma och påstå att jag är totalt okunnig är enlig mig ett stort fel från din sida. Behandla folk med respekt.


Vi kan ju ganska enkelt se ett mönster i denna diskussion/bajskastning. Dom som kör turbobil anser det är guds gåva till människan, och dom som kör N/A tycker att det är bäst. Det är ju egentligen inte speciellt konstigt men det är tråkigt när det byggs upp sådana här läger. Jag har som sagt tidigare kört turbobil men jag gick tillbaka till sugmotorsidan. Detta av helt andra anledningar än grunden till denna diskussion. Den stora anledningen till att jag numer kör N/A är att jag inte hittat något bra sätt att hålla nere den otroliga värmealstring som en turbo faktiskt ger ifrån sig vid stora påfrestningar. Jag har byggt min bil så att den aldrig ska säga ifrån på en bankörning att det är dags att åka ut och kyla. Bromsar skall uppgraderas i vinter och en oljekyl skall monteras, därefter är mitt mål nått. Hade jag däremot haft turbo på min bil så hade jag inte ens med en fullsizekyl och en 25radig oljekyl klarat mer än 5 varv runt knutstorp innan jag hade fått slå av på tempot och köra ut och kyla.

Hade jag däremot byggt en bil för endast acceleration så hade jag inte tvekat en sekund på att bygga turbo, jag har övervägt detta men nackdelarna var för många ur det perspektivet jag skall använda min bil till.

Jag tror jag har fått ut det jag vill få sagt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two


Sök