Eisenhut skrev:
Fredrik-79 skrev:
Eisenhut skrev:
Detta med utväxlingen är något som många missupfattar... Rätta mig gärna om jag har fel, men menar du att din bil som gör 125 på tvåan borde vara snabbare i acc än en bil som gör 95 på tvåan? För det är precis tvärtom jag menar.
Vill du ha bra acceleration så ska du ha så kort utväxling som möjligt, dvs låg topphastighet. Att en M3 endast gör 95 km/h på tvåan bevisar ju bara mitt påstående. Man vill ha en tätstegad låda så du kan ligga där effektkurvan peakar utan att den ska dippa för mycket, varken genom att tvingas varva över puckeln eller att hamna långt under den vid en växling.
Firefreak: Tack, precis så jag har försökt förklara, men jag saknar tyvärr lite den pedagogiska sidan som den författaren verkar ha.
En bil med lägre utväxling accelerera snabbare ja men om en 335i skulle ha samma utväxling som M3an så skulle M3an få stor stryk i alla grenar på grund av att 335i har mer vrid på låg och mellan varv.
I och med att den har så mycket vrid så sätter tillverkarna i hörgre utväxling men ändå så tar 335i M3an i olika segdragnings manövrar.
De kvittar om man har en exakt samma bil med vikt m.m och man bara har 2 olika motorer till. Den ena är turbo matad och den andra en sugmotor så kommer turbo motorn alltid att vinna om den har en snabb spolupp tid.
Är de en Evo 8 så är den mer lik en M3a i karaktären och dåligt med vrid på lågvarv för de är sån stor turbo i den.
MVH
F
Här är ju så många fel i din text att jag inte vet vart jag ska börja...
Snälla ta åt dig av min kära formel så kommer du tids nog också att förstå att vrid inte spelar någon som helst roll. Vrid*RPM*konstant=HK. För en M3 som då har dåligt med vrid i det lägre registret så finns det ju ingen anledning att hålla till där nere, man växlar helt enkelt bara på höga varv.
Detta gör ju i förlängningen att vrid är totalt irrellevant. Läs gärna denna sidan (som för övrigt redan länkats till tidigare längre upp)
http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=Kan ju citera åt dig om du vill.
"Vridmoment som enda parameter är inget användbart."
"Antalet hästkrafter är alltså styrande för en bils acceleration att man med god precision kan beräkna tiden 0-100 km/h genom att dela tjänstevikten med effekten."
Sen måste du ju också förstå att med hjälp av denna vetskapen, så har M3 mer vrid i sitt toppregister och har därmed mer effekt i sitt toppregister. Därmed så kommer M3 spöa 335 oavsett om dom har samma utväxling (som för övrigt inte skulle fungara bra med tanke på varvstoppen på respektive bil, troligtvis håller dom redan nu samma hastighet på maxvarv i tvåans växel) eller om dom har den utväxlingen som bilarna har i dagsläget.
Den enda skillnaden då med en turbobil och en icke turbobil med samma effekt. Nu drar vi allt över samma kam och krasst kör med att dom har samma medeleffekt i varvspannet (dvs differensen i varv från växlingsvarv till där varvet landar i nästa växel) Då borde dom i teorin accelerera exakt lika fort, eller hur? Jag vill gärna se en bra förklaring till varför det inte skulle vara så.
Enda skillnaden i detta fallet kommer altså vara spoolupen på turbon i turbobilen. Oavsett hur bra spoolup du har på din turbo så kommer du aldrig komma i närheten av responsen i en sugmotor, det är helt enkelt fysiskt omöjligt (vill ni ha en förklaring varför det är det så kan jag skriva det också). Denna "brist" på turbobilen kommer ju faktiskt göra att den tappar vrid/hk i det momentet när turbon börjar ladda igen, därmed kommer sugmotorn ta hem vinsten.
Tack för mig... Kan ju inte finnas oklarheter numer.