4989
Sök

R32 eller type r ?

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
29 oktober 2007
#41
MeloveGolf skrev:
John87 skrev:
Gujen skrev:
RAK V6:a? wink du menar V6:a ?! =P

Vad står VR6 för?

Det är ingen vanlig V6'a wink

VR6= Vinkelrät 6:a ~ Rak V6:a i princip en V6:a under ett och samma topplock 15graders lutning på cylindrarna...

R32:an har så vitt jag vet en vanlig V6 VR6 slutades tillverka för ett bra tag sen nu...

Vinkelrät står det väl inte för? Då borde det logiskt sett vara 90 grader (rät vinkel) mellan cylindrarna. Och det är det inte.
Snarare är det ju en Vinklad Rak sexa (dvs nästan rak, men platsvinsten som en V6a har). Och precis som du skriver endast ett topplock och kompaktare block. Underbart ljud får man ur dom också big_smile

VR6orna görs i allra högsta grad än. Sitter i TT 3,2 och A3 3,2 (fortfarande aktuella) liksom den satt i Seat Leon Cupra 4 och VW Golf V6 4motion i början på 2000-talet.  Tror jag har hört att den ska sitta i en "snik" Q7a också...

Har väldigt mycket för mig att det är samma motor i VW Golf R32 också...
Senast redigerat av matteeee (29 oktober 2007)

/Mattias

147 Inlägg
29 oktober 2007
#42
GurraG skrev:
GTi:n har därimot turbo, då är det en 2.0l tubomatad maskin på 200kusar.

Du måste la ändå mena 1,8l turbomatad maskin?

a.k.a aLan.
281 Inlägg
29 oktober 2007
#43
Hunda skrev:
GurraG skrev:
GTi:n har därimot turbo, då är det en 2.0l tubomatad maskin på 200kusar.

Du måste la ändå mena 1,8l turbomatad maskin?

finns väl ändå i 2.0l med tongue ? 1.8an har väl "bara" 160-170häst orginal 2.0an 200hk

Byfåne
368 Inlägg
29 oktober 2007
#44
Hunda skrev:
GurraG skrev:
GTi:n har därimot turbo, då är det en 2.0l tubomatad maskin på 200kusar.

Du måste la ändå mena 1,8l turbomatad maskin?

Nyaste Golf GTin har en 2L turbo på 200 hästar. Golf IV GTi har en 1.8L turbo.


355 Inlägg
29 oktober 2007
#45
Hunda skrev:
GurraG skrev:
GTi:n har därimot turbo, då är det en 2.0l tubomatad maskin på 200kusar.

Du måste la ändå mena 1,8l turbomatad maskin?

Inte den nya. Skulle ha valt Civicen, slippa oroa sig för att nått går sönder hela tiden + att den är mkt roligare att köra. Golfen är att föredra på vintern å om man åker mycket långt annars finns det inte mycket plus på den. Tung, klumpig å törstig!


147 Inlägg
29 oktober 2007
#46
Bubbaman skrev:
Hunda skrev:
GurraG skrev:
GTi:n har därimot turbo, då är det en 2.0l tubomatad maskin på 200kusar.

Du måste la ändå mena 1,8l turbomatad maskin?

Nyaste Golf GTin har en 2L turbo på 200 hästar. Golf IV GTi har en 1.8L turbo.

Ah, trodde han menade IV.

427 Inlägg
29 oktober 2007
#47
CTR självklart big_smile

2 201 Inlägg
29 oktober 2007
#48
jag var ute o provad den nya golf gti, o du kände ju knappt när du gasar, tråkigt.
tom min lilla känns det mer i.  (jag vet, nu gällde det r32:an, men ändå)
gör som många säger. ut o prova. men ta typer:en sist, annars är chansen att du inte vill prova golfen  smile

812 Inlägg
29 oktober 2007
#49
Varför inte köpa den nya GTI:n och sen chippa den så har du lika mycket hästar som R32:n
och då alla på framhjulen wink


Biltokig
870 Inlägg
3 mars 2008
#50
MeloveGolf skrev:
John87 skrev:
Gujen skrev:
RAK V6:a? wink du menar V6:a ?! =P

Vad står VR6 för?

Det är ingen vanlig V6'a wink

VR6= Vinkelrät 6:a ~ Rak V6:a i princip en V6:a under ett och samma topplock 15graders lutning på cylindrarna...

R32:an har så vitt jag vet en vanlig V6 VR6 slutades tillverka för ett bra tag sen nu...

Samma motor i grunden, annan cylindervolym, 24v topp mm mm... "V6"(204hk) är också en Vr6 med 24v-topp
även V5 är en Vr6a fast med en cylinder mindre... logiskt nog big_smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 mars 2008
#51
varför efter nästan ett halvårs vila...?



Sök