3832
Sök

HJÄLP! Slutstegets säkringar går hela tiden! (Kortslutning?)

16 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan, jag som bygger bärbar strandstereo (ni som vart med innan vet tonguecool)

Ta allt från början så att ni hänger med ordentligt..

Hade köpt in strömkablar, slutsteg, bas, 6x9: or, säkring, bilbatteri  osvosv (lådan med dess liter var redan klar)... och kopplade igång allt och det var frid & fröjd och allt verkade funka, himla trevligt ljud. (ljuduppspelare mp3: n)

Jag och min kompis tog senare kväll för vi hade mekat hela dagen, släckte lyset i garaget och så stängde vi dörren till det... 2 dar senare bestämde vi oss för att "dunka" lite innan vi började med motivlackering osv, till vår förvånad så såg vi att slutstegets säkringar (2st) var svarta inuti, dvs brända! wtf, tänkte vi, hur har det kunnat hända? Vi hade ju inte rört de. på 2 dagar,,,?? Ifl, vi bytte genast till ett par nya och skulle testa med att spela igen....

Kopplade på den silvriga + kabeln från MDS till bilbatteriets + pol och dess blåa - till bilbatteriets -... då plötsligt sa det *poff*! och blev som en liten blixt och säkringarna gick igen(!) helvete tänkte vi, vad fan nu? allt var ju rätt kopplat, + till +, - till - från slutsteget till bilbatteriet.... men vi åkte och köpte nya på Statoil och testade igen, samma sak! brändes igen... vad har hänt? allt är ju rätt kopplat? vi har ju redan testat en gång innan och då funkade ju allt utomordentligt...
Kan det röra sig om kortslutning? Isf. hur? Slintit till av misstag?
Har slutsteget gått sönder? (ett Proson RSA-300) Måste vi köpa ett nytt?
Hur gör vi för att inte göra samma ska igen?

Fråga på ifall ni undrar mera!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 oktober 2007
Vad händer om ni bara har plus, jord och remote inkopplat?

2 123 Inlägg
29 oktober 2007
bumpe skrev:

Precis, testa det och funkar det då har ni kortslutning i en högtalarsladd.
Lycka till.

16 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
bumpe skrev:

Dvs ingen ström? ehm, ingenting?

16 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
bumpe skrev:

Precis, testa det och funkar det då har ni kortslutning i en högtalarsladd.
Lycka till.

Ska kollas upp, har den bara inte här just nu hmm

Mer saker som kan vara till nytta? smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 oktober 2007
taberaz skrev:
bumpe skrev:

Plus från batteri, jord till batteri och den tunna kabeln som sitter emellan dem 2 på steget.

cougar
29 oktober 2007
var försiktig sist jag hade samma problem för några pungrakningar sedan och då brann steget upp. synd var ett fint clarion steg. men prova det dom andra sa föhoppnings vis funkar det.big_smile

16 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
taberaz skrev:
bumpe skrev:

Plus från batteri, jord till batteri och den tunna kabeln som sitter emellan dem 2 på steget.

Dvs att det är ström? Det är då säkringen går... blixtar till..
sry, men jag är så grymt oteknisk, wink

leo_m83
29 oktober 2007
om den blixtar till = kortslutning. Du du har kopplat något fel. du kan också prova med lite större säkring och se om det löser problemet. Min bränsle pump säkring gick hela tiden efter att jag byte till störe bränsl tryck regulator. förbrukade 5 stycken 10A säkringar på någon minut bara. så jag bytte till större säkring och då gick allt bra igen. slutsatsen = pumpen pumpade mer soppa pga högre mot-tryck = mer jobb = mer ström....

16 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Det som bör tilläggas är kanske att vi i princip inte kör med en säkring (en sån man sätter 30 cm ifrån bilb. + pol), utan endast litar oss på slutstegets.. eftersom vi bara "testade"..

men vi har en liggandes som vi köpt, ger det annan effekt ifl vi sätter dit en sådan?'
Kan det vara den som är boven i det hela?
Kan det vara som leo_m83 att den ger för mkt ström? ampere med? Vi har ett 60 ah bilb.

En sådan här säkring: http://mds.se/?artnr=99367
Och sedan en sån där "grej" inuti... http://mds.se/?artnr=99320 tror det va 20 ah, kan kolla upp det mera specifikt..

ursäkta om jag är tjatig smile

16 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
http://mds.se/?artnr=2870353

sån resp en + strömkabel...

21..

BilstereoNörd
576 Inlägg
29 oktober 2007
Det låter som om ni lämnade slutsteget på i 2dagar, så det är helt enkelt steget som är trasigt.. finns kanske garanti?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök