Hejsan, jag som bygger bärbar strandstereo (ni som vart med innan vet
![tongue](img/smilies/tongue.png)
![cool](img/smilies/cool.png)
)
Ta allt från början så att ni hänger med ordentligt..
Hade köpt in strömkablar, slutsteg, bas, 6x9: or, säkring, bilbatteri osvosv (lådan med dess liter var redan klar)... och kopplade igång allt och det var frid & fröjd och allt verkade funka, himla trevligt ljud. (ljuduppspelare mp3: n)
Jag och min kompis tog senare kväll för vi hade mekat hela dagen, släckte lyset i garaget och så stängde vi dörren till det... 2 dar senare bestämde vi oss för att "dunka" lite innan vi började med motivlackering osv, till vår förvånad så såg vi att slutstegets säkringar (2st) var svarta inuti, dvs brända! wtf, tänkte vi, hur har det kunnat hända? Vi hade ju inte rört de. på 2 dagar,,,?? Ifl, vi bytte genast till ett par nya och skulle testa med att spela igen....
Kopplade på den silvriga + kabeln från MDS till bilbatteriets + pol och dess blåa - till bilbatteriets -... då plötsligt sa det *poff*! och blev som en liten blixt och säkringarna gick igen(!) helvete tänkte vi, vad fan nu? allt var ju rätt kopplat, + till +, - till - från slutsteget till bilbatteriet.... men vi åkte och köpte nya på Statoil och testade igen, samma sak! brändes igen... vad har hänt? allt är ju rätt kopplat? vi har ju redan testat en gång innan och då funkade ju allt utomordentligt...
Kan det röra sig om kortslutning? Isf. hur? Slintit till av misstag?
Har slutsteget gått sönder? (ett Proson RSA-300) Måste vi köpa ett nytt?
Hur gör vi för att inte göra samma ska igen?
Fråga på ifall ni undrar mera!