3365
Sök

Vad är en Volvo A-kam?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
#1
hallå, om man hittar en kamaxel det står A på, vad är de då för kam? orgnal eller nå annat roligt? tackar för svar..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
#2
kanske ska nämna att den satt i en 531 topp till b230ft tongue

Forummoderator
26 389 Inlägg
29 oktober 2007
#3
Ingen aning det där med kammarna och bokstäverna.
Vet att K är en finfin kam med brett register och H är den "värsta"(som jag har..)
A...är inte det nån...standardkam eller nåt?

Kan ingen Volvoprofessor kliva fram och säga nåt vettigt nu? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

- De är jag de.
354 Inlägg
29 oktober 2007
#4
På b20 är de ju den slöaste kammen, borde ju vara så på b230 med.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
#5
ja vet inte alls jag e., funderar på å köpa en vx3 tror ja.., men vill gärna veta om A är orginal eller va de är? tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
#6
enda jag vet är att den även sitter i et motorn, så läre ju vara lämplig till en turbo iaf?

The one and only
1 091 Inlägg
29 oktober 2007
#7
A kammen sitter orginal i B23/B230A och även som du säger i vissa turbomotorer. Den drar bra på låga varv men är stendöd efter typ 3500-4000 varv därför passar den bra på turbomotorer då den får hjälp av turbon på dom lite högre varven. Om du ska ha kam till en turbomotor så skulle jag rekomendera K kamen om vi snackar Volvo orginal. Sen finns det ju modernare turbo kammar (på t.ex på KG-trimning o Sten Parner motor) som är bra mycket bättre än Volvos stenålders pinnar, men då kostar det ju därefter oxå tongue

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 oktober 2007
#8
a
b
c
d
k
h
v
vx
vx3
m
alla är orginal kammar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Diktator
433 Inlägg
2 november 2007
#9
Har hört att A kammen ska vara skitfin att ha i turbobilarna, men Vx3 kammen ska vara den bästa..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 november 2007
#10
De jag har hört är att A-kammen är rätt slö på högre varv, men upp till 4000 - 4500 ger den ett jämnt fint drag. Men på en turbo rekomenderar jag VX3 kammen smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2007
#11
a-kam en är ju bra på låga varv men inte på höga men eftersom turbon kompenserar det på höga varv så är det en bra turbo kam:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

53 Inlägg
7 november 2007
#12
är det en b20 du pratar om så är det en vanlig orginal kam standard i dom flästa b18 b20

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar

905 Inlägg
7 november 2007
#13
chevy_61 skrev:
är det en b20 du pratar om så är det en vanlig orginal kam standard i dom flästa b18 b20

skulle vilja se en b20/b18 med 531topp.

2 122 Inlägg
7 november 2007
#14
turboforssen skrev:
a-kam en är ju bra på låga varv men inte på höga men eftersom turbon kompenserar det på höga varv så är det en bra turbo kam:)

beror ju på om du ska ha den som brukis eller räcer, skulle de va till en räcer så skulle jag ha en kam som börjar dra samtidigt som turbon smile


loffe007 skrev:
chevy_61 skrev:
är det en b20 du pratar om så är det en vanlig orginal kam standard i dom flästa b18 b20

skulle vilja se en b20/b18 med 531topp.

vem har sagt att de inte finns a kam till b20?
Senast redigerat av Kirre (7 november 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

905 Inlägg
8 november 2007
#15
Kirre skrev:
turboforssen skrev:
a-kam en är ju bra på låga varv men inte på höga men eftersom turbon kompenserar det på höga varv så är det en bra turbo kam:)

beror ju på om du ska ha den som brukis eller räcer, skulle de va till en räcer så skulle jag ha en kam som börjar dra samtidigt som turbon smile


loffe007 skrev:
chevy_61 skrev:
är det en b20 du pratar om så är det en vanlig orginal kam standard i dom flästa b18 b20

skulle vilja se en b20/b18 med 531topp.

vem har sagt att de inte finns a kam till b20?

ingen, men därmot påstår jag att det inte finns 531topp till b20/b18 och eftersom han hittade kammen i en sådan topp så känns det som att den kammen inte riktigt skulle passa i en b20/b18.

10 287 Inlägg
8 november 2007
#16
Försiktig nu.....

Det finns många konstiga toppar monterade på gamla B18 och B20.

Gulan (Janne Lundin) i vårat gamla Sumpan garage hade bl a:

http://www.rexnet.se/axewal2/bil/raceman_1.jpg

http://www.rexnet.se/axewal2/bil/JLundi … _hoger.jpg

Här har du dessutom en bild på Jannes gamla Amazon:

http://www.rexnet.se/axewal2/bil/M_Blower.jpg


/Göran

loffe007 skrev:
skulle vilja se en b20/b18 med 531topp.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

905 Inlägg
8 november 2007
#17
Sharky skrev:
Försiktig nu.....

Det finns många konstiga toppar monterade på gamla B18 och B20.

Gulan (Janne Lundin) i vårat gamla Sumpan garage hade bl a:

http://www.rexnet.se/axewal2/bil/raceman_1.jpg

http://www.rexnet.se/axewal2/bil/JLundi … _hoger.jpg

Här har du dessutom en bild på Jannes gamla Amazon:

http://www.rexnet.se/axewal2/bil/M_Blower.jpg


/Göran

loffe007 skrev:
skulle vilja se en b20/b18 med 531topp.


hehe jo finns idioter wink

tackar för bilder mycket roligt att se sånt där.
Men ingen av dom där såg ut vara en 531a wink

den sista bilden ser väl ut att vara en b20topp på?

10 287 Inlägg
8 november 2007
#18
Jodå. Det var B20 topp på hans gamla svarta Nightrider.

Gå in på Amazonforumet och kalla Janne för idiot så får du veta att du lever....cool

/Göran

loffe007 skrev:
hehe jo finns idioter wink

tackar för bilder mycket roligt att se sånt där.
Men ingen av dom där såg ut vara en 531a wink

den sista bilden ser väl ut att vara en b20topp på?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo850-92
1 680 Inlägg
26 oktober 2009
#19
Alltså. Jag vill ha en kam som jag kan smyga med bilen och sedan dra iväg utan att känna orkelös.
Typ från 1000 till 3000 så är V-kammen orkelös. Men till 3000 och till 6000 så drar den iväg.
Min M-kam drar bra vid 1000 till 2500. Den är den död. Händer inget om jag gasar. Blir väldigt svag när jag ska dra en släpvagn vid 3500 rpm.

Hur drar en A-kam?
Senast redigerat av Volvo740-88 (26 oktober 2009)


99 Inlägg
26 oktober 2009
#20
Volvo740-88 skrev:
Alltså. Jag vill ha en kam som jag kan smyga med bilen och sedan dra iväg utan att känna orkelös.
Typ från 1000 till 3000 så är V-kammen orkelös. Men till 3000 och till 6000 så drar den iväg.
Min M-kam drar bra vid 1000 till 2500. Den är den död. Händer inget om jag gasar. Blir väldigt svag när jag ska dra en släpvagn vid 3500 rpm.

Hur drar en A-kam?

jag tycker v-kammen drog mellan 1000 o 3000 iallafall med släp tycker den orka lite mer behövde inte växla ner lika ofta om de gick tungt.
Senast redigerat av container_johan (26 oktober 2009)



Sök