3560
Sök

Problem med bakhjulslager (Golf 2 årmodell 90)

730 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjena.

A som rubrikn lyder så har jag porblem med bakhjulslagrena.
Jag bytte både på höger o vänster sida för ca 4 månader sen
men nu är dom helt slut går fan inte köra med bilen, på vänster bak så har ringen som håller kvar rullarna blivit skit av och på höger sida aa det måste vara helt mos då däcket glappar 2cm typ. Får inte bort centrum mutter då den sitter som en stor snorkråka i näsan, gick tillomed sönder en hyllsa när jag försökte ta bort muttern, har testat o slå runt den men sitter som fan.

Hur kommeer det sej att lagren har blivit så jävla dåliga under en sån kort period??

När jag satte ditt dom nya så smörjde jag in dom ordentligt med hjullagers fett coh drog åt dom så det inte kärvade för mycket o inte gick allt för lätt.

Hur kan det bli så??
Är det bromstrummorna som är helt slut eller är det bara jag som är skit kass på att skruva??

Skulle verkligen behöva hjälp då jag ska börja på nytt jobb på Måndag o pendlar par mil varje dag.


Vad fan är det som kan vara fel??


Tack på förhand!

730 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#2
Ingen=/

644 Inlägg
30 oktober 2007
#3
Låter som dom varit alldeles för hårt dragna..


730 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#4
Pellefax skrev:
Låter som dom varit alldeles för hårt dragna..

Kanske det är, men tusan lite hårt ska dom väl sitta

40 Inlägg
30 oktober 2007
#5
tja jag tror att du har dragit det för hårt, man ska dra dom så pass hårt att man kan röra på brickan bakom muttern.

The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight

730 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#6
oscarmedc skrev:
tja jag tror att du har dragit det för hårt, man ska dra dom så pass hårt att man kan röra på brickan bakom muttern.

Det är så pass alltså., men ska brickan vara lös? då sitter ju inte mutter något alls.

644 Inlägg
30 oktober 2007
#7
Den ska inte vara helt lös,den ska kännas "magnetisk"när du känner med en mejsel,men sen måste du ha en låsbricka och en sprint,du har väl inte glömt dom..?


1 867 Inlägg
30 oktober 2007
#8
Låter lite som att dom yttre lagerbanorna inte har varit riktigt inpressade i trummorna, och har rört på sig efter att du drog åt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

730 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#9
Pellefax skrev:
Den ska inte vara helt lös,den ska kännas "magnetisk"när du känner med en mejsel,men sen måste du ha en låsbricka och en sprint,du har väl inte glömt dom..?

Okej, då kan de faktiskt ha varit jag som har dragit lagrerna för hårt.
Nepp dom har jag ej glömt redigt så kass är jag inte på att skruva=)

Tackar så hemskt mycket för hjälpen.

730 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#10
Koop skrev:
Låter lite som att dom yttre lagerbanorna inte har varit riktigt inpressade i trummorna, och har rört på sig efter att du drog åt.

Okej. Är 98% säker på att jag knackade ner lagerbanorna i botten.

151 Inlägg
30 oktober 2007
#11
när man sätter dit de så ska man dra åt hårt först sen ska du lossa muttern så att du kan röra brickan.

Smålänning
7 883 Inlägg
30 oktober 2007
#12
Dom ska gå lätt, men inte glappa. Får absolut inte vara nämnvärt motstånd i dom.

Det bästa är att dra åt så lagret kommer in riktigt, lossa, sen snurra på hjulet samtidigt som du drar åt. När du tror det är lagom så känner du så att det inte glappar för mycket.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

730 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#13
XdanneX skrev:
när man sätter dit de så ska man dra åt hårt först sen ska du lossa muttern så att du kan röra brickan.

Fint ska köpa mej 2 nya lagar till varje sida imorogn då blir det att gör som ni säger.

Tackar så hemskt mycket

730 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#14
twin_cam skrev:
Dom ska gå lätt, men inte glappa. Får absolut inte vara nämnvärt motstånd i dom.

Det bästa är att dra åt så lagret kommer in riktigt, lossa, sen snurra på hjulet samtidigt som du drar åt. När du tror det är lagom så känner du så att det inte glappar för mycket.

Tack så mycket för ditt svar som du gett mej., Låter prima.,


Tackar alla som har hjälpt mej att hitta vad felet var, o felt är tydligen att jag har dragit lagrenrna för hårt.

Jäkligt skoj att man kan skapa en lite tråd uta att massa ska skriva  onödigt skit i den.,

Tackar så mycket till alla.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 oktober 2007
#15
Alla har visst olika sätt att justera på.

Jag gör följande:
Banka i lagerbanor
Hänger dit trumman (justerat ut backarna först)
Drar åt muttern ordentligt.
Lossar den utan att rör hjulet.
Skruvar åt med fingrarna.
Känner om det glappar och det brukar glappa liite.
Drar 3-5 mm hårdare med polygrip.
Känner igen om det glappar.
Sprint dit och på med kåpa!

Har funkat fint hittils.

MVH Hampus



Sök