Mackanol skrev:
Grävlastartruck såklart!!
Haha, ja, titta. Där var man visst lite fyndig.
--------------------
Men läste lite på nätet. Om just 740 och GL,GLE,GLT. Tyckte detta var intressant läsnings så kan likagärna kopiera in här.
Från första början var GL, GLE, GLT motoralternativ i stort sett.
1985 var GL B230A och GLE B230E.
1986 går även GLE att få med en D24T (Turbodiesel) från VAG.
1987 levererades GLE med B230E, B230F samt D24.
1988 levererades en ny modell, GLT, då med 16v (b204/234).
Nu kan man även få ett utrustningspaket till GL-modellerna. Kallat "Blackline". Detta innehöll svart dekor, speciell klädsel, centrallås, elhissar, elspeglar och aluminiumfälgar.
Motoralternativen för GL är nu D24, B230F och B230K.
GLE:n har kan fortfarande levereras med B230E, B230F samt D24TIC. Samt att den under andra halvåret fick vissa kromdetaljer såsom handtag och sidolister.
1989. Nu blir det intressant. Dieselmotorn samt GLE försvinner. GLE och GLT blir nu istället utrustningspaket till GL (B230F och B230K då).
Väljer man en vanlig GL får man en B230F utan "lull-lul".
GLE paketet innebär blanka lister och grill, centrallås, speciell klädsel, elhissar, elspeglar, aluminiumfälgar, ABS-bromsar och komfortfjädring.
GLT paketet innebär samma sak som GLE fast med B230F, svarta lister och grill och sportfjädring istället.
1991. Här händer det också saker. 740:n har nu fått ny front och andra baklampor. GLE, 16V och Turbo försvinner och ersätts med 940 GL, 940 GLT och 940 Turbo, där GLT alltså har 16-ventilsmotor, fast bara under huven, inte på bakluckan.
1992. Sista årsmodellen av 740. Här lanseras ett nytt utrustningspaket, kallat SE.
Det innehöll slungdiff, lättmetallfälgar, elmanövrerade och -värmda speglar, ABS och centrallås. Alla övriga modeller försvinner.
Volvo 940 som i grunden är samma bil ersätter nu Volvo 740. Men här försvinner 16v motorn, då den anser "kannibalisera" på nya 850GLT.