3519
Sök

Nån som har bytt till vinterdäck än?

671 Inlägg
31 oktober 2007
bytt e bytt å kommer aldrig tillbaka.... eeh jo!

har satt på sletna odubbade vinterdäck som den ska stå avställd på över vintern...

Second is the first loser

539 Inlägg
31 oktober 2007
Nivius skrev:
jag har bytt, bytte första dan jag fick då mina sommar däck hade ca 0! mm kvar att vara lagliga ^^  livsfarliga att köra med när det regna ute

samma här smile satte på vinterdäck 2 oktober för att klara besiktningen för att sommar däck blev slicks big_smile

ahh juste, jag har dubbdäck. Har inte provat dubbfria än, så jag kan inte jämföra vilket som är bättre. Dock tror jag att den där snack kan finnas så länge vi kör på hjul smile Dubbade vs Odubbade...

Sleeper
3 084 Inlägg
31 oktober 2007
dubbdäck olagligt? O,o
Om tomtarna som som kör odubbat kommer hit så ska vi se hur bra ni bromsar på blankisen smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
31 oktober 2007
richardoo290 skrev:
ViinikkaT5 skrev:
Tycker ni det är bra eller dåligt att dom ska förbjuda dubbdäck? Själv brukar jag köra odubbat och tycker dom funkar bra:) har man dubbar försvinner dom ju bara när man gasar lite tongue

rätt bra att de förbjuder dubbat eftersom det förstör vägarna och drar upp giftiga partiklar i luften ifrån vägen.  så bra är det ju.. hmm

Här nere i söder ja, där de saltar jävlar och där det inte är så kallt och förbannat mycket snö och is. I norr går det ju åt dubb, på snö och så funkar det ju med dubbfritt men på ren is har man inte mycket annat än dubb att välja på. Det där med giftiga partiklar köper jag inte, hur mycket giftiga partiklar släpper inte bilarna ut själva då som vi andas in överallt? Alla har nojja över gift, själv är jag inte ett skit orolig för det, lite skit mår vi bra av. smile

David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 171 Inlägg
31 oktober 2007
Det ska tydligen vara stor skillnad i giftiga partiklar som rivs upp från vägen av dubbdäck jämfört med dubbfritt. Förvånar mig inte.

Jag kör på dubbdäck men gillar dem inte, bilen låter som ett militärfordon med vinterdäcken på. Nästa gång blir det dubbfritt.

375 Inlägg
31 oktober 2007
Har missat att dubbdäck ska bli olagligt hmm när då?
Har inte testat odubbat, bara åretrunt däck och det va fan ingen höjdare. Skulle alldrig vilja byta ut dubbdäcken, speciellt inte på jobb bilen eftersom jag kör väldigt mycket över stora delar av landet och mycket på småvägar med hård packad snö och is.
Det där med att vi 08or inte skulle behöva dubbat kan jag inte hålla med om, det finns faktiskt vägar utanför sthlm stad, och tro det eller ej, vi har faktiskt vinter också tongue

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
31 oktober 2007
zoopåse skrev:
Det ska tydligen vara stor skillnad i giftiga partiklar som rivs upp från vägen av dubbdäck jämfört med dubbfritt. Förvånar mig inte.

Jag kör på dubbdäck men gillar dem inte, bilen låter som ett militärfordon med vinterdäcken på. Nästa gång blir det dubbfritt.

Vart bor du?
Antar att du bor någonstans i någon stad där du inte behöver ha dubbdäck?
Det finns platser där dubbfritt helt enkelt inte ger tillräckligt bra fäste, men där dubbdäck gör det.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 171 Inlägg
31 oktober 2007
Tja, sörmland är väl gränsfall, det är ju mest barmark ändå och om man nästan bara kör inne i stan eller på motorvägen så antar jag att dubbar inte behövs alls. Jag bor i samma höjd som du i stort sett.
Senast redigerat av zoopåse (31 oktober 2007)

Sleeper
3 084 Inlägg
31 oktober 2007
aenfors skrev:
Har missat att dubbdäck ska bli olagligt hmm när då?
Har inte testat odubbat, bara åretrunt däck och det va fan ingen höjdare. Skulle alldrig vilja byta ut dubbdäcken, speciellt inte på jobb bilen eftersom jag kör väldigt mycket över stora delar av landet och mycket på småvägar med hård packad snö och is.
Det där med att vi 08or inte skulle behöva dubbat kan jag inte hålla med om, det finns faktiskt vägar utanför sthlm stad, och tro det eller ej, vi har faktiskt vinter också tongue

finns väl inte ens "åretruntdäck"? det är vanliga odubbade som man kör över vintern och över till sommarn visst dem funkar väl men du kan inte köra dem vintern efter för då är klistermojset borta.? sen har "åretrunt" däck sämre fäste på sommaren än riktiga sommardäck. Iaf vad jag hört

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
31 oktober 2007
zoopåse skrev:
Tja, sörmland är väl gränsfall, det är ju mest barmark ändå och om man nästan bara kör inne i stan eller på motorvägen så antar jag att dubbar inte behövs alls. Jag bor i samma höjd som du i stort sett.

Okej smile

Jag körde dubbfritt förra året, men Volvo 740 + Halt + Odubbat = Kaos.

Detta året tänkte jag försöka med dubbat, trots att jag kör en helt annan bil.
Tänkte att om odubbat var jobbigt förra året med lite motor så blir nog detta året värre med dubbelt så mycket motor tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 171 Inlägg
31 oktober 2007
Äh, du får väl göra det till en sport att köra med dubbfritt.smile Har du framhjulsdrift så känner du ju lättare när det släpper också utan att det är för sent.

2 182 Inlägg
31 oktober 2007
Har precis köpt 4 nya dubbdäck big_smile ska väl på snart

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 488 Inlägg
31 oktober 2007
Jag slängde på mina dubbfria förra veckan smile trivsamt och ser fram emot snön.

7 100 Inlägg
31 oktober 2007
har inte ens nå vinterdäck till forden tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

274 Inlägg
31 oktober 2007
Joo har bytt på alla..
Har dubbar på saaben och galanten. På audin kör man dubbfritt!

245 Inlägg
31 oktober 2007
typ snart en månad sen(2-3 veckor sen)

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

outlaw
106 Inlägg
31 oktober 2007
r-ted skrev:
jag har satt på vinterdäck på M3 cabben , men har inte fått mina vinterdäck till volvon än

en m3 cab kör man fan inte på vintern!!!!

bad ass boys drive bad ass toys

SKÅNING
1 215 Inlägg
31 oktober 2007
har kört vinter däck sen september nångång pga sålde sommar fälgarna då och köpte nya som krävde lite mod som jag inte orka fixa

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

1 436 Inlägg
31 oktober 2007
Just inkommen från vinterdäcksbyte på saab och bmw.
Fy fan säger jag bara, glömde att dra åt handbromsen på saaben så vid sista däcket VIKER SIG DOMKRAFTEN! Ren tur att jag inte skadade mig. Fan så nervös jag blev.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Fotograf
966 Inlägg
31 oktober 2007
cowboy skrev:
r-ted skrev:
jag har satt på vinterdäck på M3 cabben , men har inte fått mina vinterdäck till volvon än

en m3 cab kör man fan inte på vintern!!!!

Haha...

Jag har ställt in min M3 i garaget idag iallaflal..sad Blir X5 nu på vintern..smile Längtar tills nästa sommar..big_smile

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

Sök