3086
Sök

Att besikta med annan motor än orginal

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#181
LINGSTROM skrev:
Läst igenom lite och införstått mig på att jag inte behöver göra så hemskt mkt för att regga min 740Gl-86 (b230f förgasare) som numera har en b230fk motor. Det enda jag är lite osäker på isf är vad dom säger om 3" avgas dock sitter där en fräsch sportkat, boxarna kommer från en 740 turbo -90.

Bör egentligen bara behöva byta stötdämparna bak?

B230A har förgasare
B230F har insprutning

Dom kommer inte godkänna racekat, ska va orginal.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
3 maj 2014
#182
DiwraZ skrev:
LINGSTROM skrev:
Läst igenom lite och införstått mig på att jag inte behöver göra så hemskt mkt för att regga min 740Gl-86 (b230f förgasare) som numera har en b230fk motor. Det enda jag är lite osäker på isf är vad dom säger om 3" avgas dock sitter där en fräsch sportkat, boxarna kommer från en 740 turbo -90.

Bör egentligen bara behöva byta stötdämparna bak?

B230A har förgasare
B230F har insprutning

Dom kommer inte godkänna racekat, ska va orginal.

Aja, insuget som skiljer sig i princip.

Får muttra dit original systemet och turbon isf.

Men menar i bromsväg/upphängning, om det är ngt som bör eller måste bytas?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#183
LINGSTROM skrev:
DiwraZ skrev:
LINGSTROM skrev:
Läst igenom lite och införstått mig på att jag inte behöver göra så hemskt mkt för att regga min 740Gl-86 (b230f förgasare) som numera har en b230fk motor. Det enda jag är lite osäker på isf är vad dom säger om 3" avgas dock sitter där en fräsch sportkat, boxarna kommer från en 740 turbo -90.

Bör egentligen bara behöva byta stötdämparna bak?

B230A har förgasare
B230F har insprutning

Dom kommer inte godkänna racekat, ska va orginal.

Aja, insuget som skiljer sig i princip.

Får muttra dit original systemet och turbon isf.

Men menar i bromsväg/upphängning, om det är ngt som bör eller måste bytas?

"Jag säger rött, men jag menar blått"

Nej det ska väl inte behöva bytas ut något. 740 är väl godkänd till 238 hk eller nåt i den stilen orginal. Eller är jag ute på Monarken?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
3 maj 2014
#184
DiwraZ skrev:
LINGSTROM skrev:
DiwraZ skrev:

B230A har förgasare
B230F har insprutning

Dom kommer inte godkänna racekat, ska va orginal.

Aja, insuget som skiljer sig i princip.

Får muttra dit original systemet och turbon isf.

Men menar i bromsväg/upphängning, om det är ngt som bör eller måste bytas?

"Jag säger rött, men jag menar blått"

Nej det ska väl inte behöva bytas ut något. 740 är väl godkänd till 238 hk eller nåt i den stilen orginal. Eller är jag ute på Monarken?

Haha, gungar och karuseller.. wink

Får höra mig för på SBP och se hur jag ska gå tillväga och vart jag måste åka för att göra detta eller om det går att göra detta på gotland osv.

Känns som du är på rätt köl tongue


Tack för hjälpen iaf och önska mig lycka till nästa år när det är dags smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#185
LINGSTROM skrev:
DiwraZ skrev:
LINGSTROM skrev:

Aja, insuget som skiljer sig i princip.

Får muttra dit original systemet och turbon isf.

Men menar i bromsväg/upphängning, om det är ngt som bör eller måste bytas?

"Jag säger rött, men jag menar blått"

Nej det ska väl inte behöva bytas ut något. 740 är väl godkänd till 238 hk eller nåt i den stilen orginal. Eller är jag ute på Monarken?

Haha, gungar och karuseller.. wink

Får höra mig för på SBP och se hur jag ska gå tillväga och vart jag måste åka för att göra detta eller om det går att göra detta på gotland osv.

Känns som du är på rätt köl tongue


Tack för hjälpen iaf och önska mig lycka till nästa år när det är dags smile

Yes lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
3 maj 2014
#186
Bara du håller dig till rätt mängd hk och co utsläpp ska det inte vara några problem


så äre!
872 Inlägg
9 juni 2014
#187
Hejsan! Jag har läst allt i början av tråden med förstår inte riktigt. Jag har vw golf variant med 2.0 liters sug motorn. Jag vill byta till en vw golf motor 1.8t 20 ventilare. Alltså motorn från en golf Gti. Måste jag då regga om bilen till en ombyggd fordon eller inte? Tänkte mer på att det finns en Vw golf variant i 1.8t utförande. Det är precis samma motor som i Gtin. Hur ska man göra med motorbyten på såpass moderna bilar? Min är en 2003

Effekten på bilen skulle ökas från 115hk till 150

Tack på förhand!
Senast redigerat av SpendeX (9 juni 2014)

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

140 Inlägg
28 juni 2014
#188
SpendeX skrev:
Hejsan! Jag har läst allt i början av tråden med förstår inte riktigt. Jag har vw golf variant med 2.0 liters sug motorn. Jag vill byta till en vw golf motor 1.8t 20 ventilare. Alltså motorn från en golf Gti. Måste jag då regga om bilen till en ombyggd fordon eller inte? Tänkte mer på att det finns en Vw golf variant i 1.8t utförande. Det är precis samma motor som i Gtin. Hur ska man göra med motorbyten på såpass moderna bilar? Min är en 2003

Effekten på bilen skulle ökas från 115hk till 150

Tack på förhand!

eftersom den är så pass ny så om du ska regga som ombyggt fordon måste du byta mer grejer än bara motorn, ex bromsar och sånt.


så äre!
872 Inlägg
28 juni 2014
#189
Vonzool skrev:
SpendeX skrev:
Hejsan! Jag har läst allt i början av tråden med förstår inte riktigt. Jag har vw golf variant med 2.0 liters sug motorn. Jag vill byta till en vw golf motor 1.8t 20 ventilare. Alltså motorn från en golf Gti. Måste jag då regga om bilen till en ombyggd fordon eller inte? Tänkte mer på att det finns en Vw golf variant i 1.8t utförande. Det är precis samma motor som i Gtin. Hur ska man göra med motorbyten på såpass moderna bilar? Min är en 2003

Effekten på bilen skulle ökas från 115hk till 150

Tack på förhand!

eftersom den är så pass ny så om du ska regga som ombyggt fordon måste du byta mer grejer än bara motorn, ex bromsar och sånt.

Vad måsta man göra med bromsar då? Och vad mer skulle behöva bytas tror du?

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

2 712 Inlägg
28 juni 2014
#190
SpendeX skrev:
Vonzool skrev:
SpendeX skrev:
Hejsan! Jag har läst allt i början av tråden med förstår inte riktigt. Jag har vw golf variant med 2.0 liters sug motorn. Jag vill byta till en vw golf motor 1.8t 20 ventilare. Alltså motorn från en golf Gti. Måste jag då regga om bilen till en ombyggd fordon eller inte? Tänkte mer på att det finns en Vw golf variant i 1.8t utförande. Det är precis samma motor som i Gtin. Hur ska man göra med motorbyten på såpass moderna bilar? Min är en 2003

Effekten på bilen skulle ökas från 115hk till 150

Tack på förhand!

eftersom den är så pass ny så om du ska regga som ombyggt fordon måste du byta mer grejer än bara motorn, ex bromsar och sånt.

Vad måsta man göra med bromsar då? Och vad mer skulle behöva bytas tror du?

Om karosserna är det samma, så byter du bara alla komponenter, t ex motor, drivlina, bromsar, hjulupphängning, detta kallas då för ett komponent byte enligt SFRO och det är mycket lättare att få Godkänt än bara byta motor.

Plötsliga stoppet är det som dödar..

251 Inlägg
29 juni 2014
#191
tjena har en fråga ang motorbyte på bmw då jag förstått att det är mycket jobb att få regga bmw med turbo men om man skulle ta en m5 motor från en e34 (6a 315hk) och stoppa i den i 330 e46 (6a på 231hk) vad gäller? och går det änns att få reggat den?


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
29 juni 2014
#192
Om det är din BMW 330i från 2003 så måste du regga den som ombyggt fordon men då måste du byta lite mer än bara en motor wink
"15kW/100kg gäller bara ihop med en SFRO-besiktning"


251 Inlägg
1 juli 2014
#193
oki men hur mycket måste man byta för att den ska räknas som ombyggt fordon?


14 Inlägg
4 augusti 2014
#194
Hejsan efter mkt snabb läsning så har jag inte fattat om det är okej att gå ner i efekt ?
Vi säger jag har audi c4 från -92 med 2.6L V6 110 kW (148 hp) får jag kasta i  2.5 L I5 85 kW (114 hp) TDI från en annan bil men samma karossmodell och årtal eller det är dom här 10% neråt med ?
Mvh joel
Senast redigerat av sqwixywig (4 augusti 2014)

KÄMPA Performance

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 augusti 2014
#195
sqwixywig skrev:
Hejsan efter mkt snabb läsning så har jag inte fattat om det är okej att gå ner i efekt ?
Vi säger jag har audi c4 från -92 med 2.6L V6 110 kW (148 hp) får jag kasta i  2.5 L I5 85 kW (114 hp) TDI från en annan bil men samma karossmodell och årtal eller det är dom här 10% neråt med ?
Mvh joel

Nä det är ingen som blir sur om man går ner i effekt, nu är ju dieseln så pass mycket klenare men annars är ofta problemet när man byter till dieselmotor att man har lägre effekt men högre vridmoment.

Det trevliga med att gå till diesel är att dom inte är avgascertifierade, nu är det visserligen redan turbo på din tilltänkta motor men annars så kan man i ett sånt här läge turbokonvertera en diesel helt lagligt, bara man har papper på hur mycket effekt den har efter turbokonverteringen. För att klara effektgränserna låter man bli att ställa på pumpen, då får man bara originaleffekten på motorn trots turbon. Om man sedan råkar skruva på den efter reggningen är det ju ingen som vet om...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

14 Inlägg
4 augusti 2014
#196
Så i mitt fall är det bara att kasta i motorn och sen in på regbes om jag fattade dig rätt 😊

KÄMPA Performance

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 augusti 2014
#197
Borde vara så ja. (men jag lämnar ingen garanti på det wink )

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

KHRacing
5 augusti 2014
#198
t_mackan skrev:
oki men hur mycket måste man byta för att den ska räknas som ombyggt fordon?

motor - växellåda - hela bromssystemet, i vissa fall även chassiedelar

tidsoptimist-javisst!
274 Inlägg
22 augusti 2014
#199
Tja! Nån som vet om det är samma regler på c-regade (lastbil) dieselfordon gällande ökning av hästar och vrid?


81 Inlägg
11 september 2014
#200
Om man vill montera en turbomotor från en Volvo 940 i en äldre Volvo -75. Måste katalysatorn vara kvar då?


Sök