2910
Sök

Dumpventilens funktion?

137 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#1
Jag har ingen erfarenhet av personbils motorer med turbo, endast lastbilar o liknande.
Kan någon förklara dumpventilens funktion och varför man har en sådan?
Senast redigerat av FH16 (4 november 2007)

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

7 120 Inlägg
4 november 2007
#2
En dumpventil sitter på tryckröret och lättar på trycket i systemet när du stänger gasspjället. Annars blir det ett stort tryck och turbon "stannar". Vilket inte är bra som du kanske kan förstå?

137 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#3
Är det dumpventilen man hör "kvittra" på rally bilar o liknande?

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

355 Inlägg
4 november 2007
#4
FH16 skrev:
Är det dumpventilen man hör "kvittra" på rally bilar o liknande?
Nja, dom flesta har väl inte ens dump utan det är luften som slår tillbaka på turbon = inte bra för turbon!


Bilmekaniker
199 Inlägg
4 november 2007
#5
Nej, det kvittrande ljudet på rallybilar och liknade kommer ifrån westgaten.

982 Inlägg
4 november 2007
#6
de är en avlastningsventil avlägsnar tryck för att fortare kunna bygga upp de igen..alla bilar med turbo har original dump..men liknar ej eftermarknads dump

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 november 2007
#7
Beeenny skrev:
de är en avlastningsventil avlägsnar tryck för att fortare kunna bygga upp de igen..alla bilar med turbo har original dump..men liknar ej eftermarknads dump
alla turbo-bilar har ingen originaldump..inte s13


Bilmekaniker
199 Inlägg
4 november 2007
#8
Beeenny skrev:
de är en avlastningsventil avlägsnar tryck för att fortare kunna bygga upp de igen..alla bilar med turbo har original dump..men liknar ej eftermarknads dump
nej. alla bilar har inte dump orginal.

1 703 Inlägg
4 november 2007
#9
Sen finns det två olika typer av dumpventil, återcirkulerande och atmosfärisk. Den återcirkulerande är att föredra då den minskar oftast spoolup tiden på turbon.
Öppen dumpventil låter tjusigt, men är inte alltid det bästa då den avlägsnar luft som mätts av eventuell luftmassemätare, och bilen kommer för en liten kort stund gå fett. Detta är oftast inga större broblem, men det sägs att den fetare blandningen spolar bort oljefilmen på cylindrarna i sin tur leder till motorskador. Om detta stämmer låter jag vara osagt.


1 004 Inlägg
4 november 2007
#10
Saab_Emil skrev:
Nej, det kvittrande ljudet på rallybilar och liknade kommer ifrån westgaten.
skulle nog säga att det är responsen som låter... eller?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

175 Inlägg
4 november 2007
#11
Nae, Saab_Emil har nog rätt där. På många rallybilar typ WRC bilar o andra med hög effekt så är det oftast wastegaten som hörs, o den hörs för att det är en öppen wastegate. Dvs att den släpper ut dom "överblivna" avgaserna från turbon direkt ut i luften istället för genom avgassystemet. Liknar principen med återcirkulerande/öppen AV.

11 Inlägg
4 november 2007
#12
Saab_Emil skrev:
Nej, det kvittrande ljudet på rallybilar och liknade kommer ifrån westgaten.
Ursäkta, språkpolisen här cool, "wastegate" är namnet.

Alfahanne

982 Inlägg
4 november 2007
#13
okej ? så din 200sx får aldrig ur sig trycket eller ? då lär du ha sönder tryckta slangar

Bilmekaniker
199 Inlägg
4 november 2007
#14
fillefilander skrev:
Saab_Emil skrev:
Nej, det kvittrande ljudet på rallybilar och liknade kommer ifrån westgaten.
Ursäkta, språkpolisen här cool, "wastegate" är namnet.
haha tack för den tongue såg det nu när du påpeka det. Får se till å bli bättre på det där smile

1 703 Inlägg
4 november 2007
#15
Beeenny skrev:
okej ? så din 200sx får aldrig ur sig trycket eller ? då lär du ha sönder tryckta slangar
Övertrycket försvinner genom luftfiltret förstås.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 november 2007
#16
henkebenke skrev:
Beeenny skrev:
okej ? så din 200sx får aldrig ur sig trycket eller ? då lär du ha sönder tryckta slangar
Övertrycket försvinner genom luftfiltret förstås.
+ att jag har en öppen


1 703 Inlägg
982 Inlägg
4 november 2007
#18
haha okej

1 867 Inlägg
4 november 2007
#19
Wastegaten dumpar avgaserna som inte behövs för att hålla uppe trycket förbi turbinen, den kvittrar inte, den vrålar, fast bara när man laddar fullt.
Kvittret man hör ofta är luften som trycks tillbaka genom kompressorturbinen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

355 Inlägg
4 november 2007
#20
Koop skrev:
Wastegaten dumpar avgaserna som inte behövs för att hålla uppe trycket förbi turbinen, den kvittrar inte, den vrålar, fast bara när man laddar fullt.
Kvittret man hör ofta är luften som trycks tillbaka genom kompressorturbinen.
+1!



Sök