3632
Sök

Att blanda olika kylarvätskor?

527 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Hur dåligt är det att blanda en etylenglykol med en propylenglykol?
Vad händer?

På Biltemas flaska så står det att man inte bör blanda deras etylenglykol med Propylenglykol. På OKQ8s etylenglykol så står det att man kan blanda med alla typer av glykol.

Är propylenglykol grön och etylen blå?
Senast redigerat av Loffe123 (6 november 2007)

190 Inlägg
6 november 2007
På fråga 1 svarar jag inget, och på fråga 2 jajjemän. Sen kan jag inte svara på vad för blask biltema har i sina flaskor roll.

Ethylenglykolen är den gamla giftiga glykolen, propylen är liite miljövänligare och inte fullt lika giftig.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

527 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Vilken färg har longlife-glykoler?

1 661 Inlägg
6 november 2007
Longlife är röda (?)   Man kan blanda blå & grön men blanda den röda med nån av dom är ett big NO NO!

299 Inlägg
6 november 2007
volvos lasbils glykoler ska man absolut inte blanda blir en enda gegga av d hela då.......etylen=mörkgrön propylen=neongul ursäkta stavningen......borde väll vara likadant me andra glykoler borde ju inte spela nån roll vilket märke det är

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 november 2007
alla flaskor jag har sett så står det att dom är blandningsbara med alla andra typer av kylvätska...

527 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Volvos lastbilsglykol säger du...typiskt, det är precis den jag hade i innan.
Neongrön.
Sköljde ur systemet för att få bort den gamla glykolen men det blev nog en del kvar ändå.
Vi får se hur det artar sig hehe.

299 Inlägg
6 november 2007
haha ja d visar sej då...........fast ja har märkt på bilar på jobbet att de inte verkar vara nån fara om får ur de mästa åå bara blandar lite......är nog värre om man häller i 50/50 av varje

22 Inlägg
6 november 2007
Färgen kan variera lite ser jag men oftast är det. (Någon neongul  har jag aldrig sett)
Etylen - Blå
Propylen - Grön
Longlife - Röd

Och biltillverkarna älskar att ha "egen" glykol med udda färg för att man skall köpa deras dyra glykol. Jag är inte helt säker på om VAG's röda är Longlife. Sedan hävdar vissa fabrikat/typer att de är bättre för aluminiummotorer.

Och Long Life är blandbar med de andra MEN då tappar den Long Life egnskaperna och det finns risk för att det bildas lite gegg, inte förbjudet men väldigt oklokt.
Tumregel: Håll dig till samma färg.
Senast redigerat av rosenhof (6 november 2007)

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791

RE-雨宮
481 Inlägg
6 november 2007
Man skall icke blanda röd med blå eller grön. Iaf inte i wankelmotorer. Blir inte bra alls då. Har läst på många ställen att den röda är den som inte är heltförtjust i (eller rättare sagt ÄR helförtjust i) aluminium. Känns väl som att det är en väldigt billig peng att köpa på sig 4 liter av "samma färg" för att slippa fundera?

RE-Amemiya Kitted FD3S

Sök