2943
Sök

Grovt vållande till annans kroppsskada och smitning, vad är straffet?

3 650 Inlägg
8 november 2007
camaro67 skrev:
Du skrev i början att hon körde på den andra med flit. Är det inte mordförsök då? Störd brud alltså.

Word!

edit..tror det handlar om 2 bilar..men du skriver iofs att nr 2 körde på den andra, inget om att hon körde på bilen :S
Senast redigerat av Kesler (8 november 2007)

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
sveddan skrev:
Vad menar du med "grovt vållande" ?

Fråga polisen.. (?) det enda jag kan svara på det. Det var det dem skrev i rapporten eller vad man säger...

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Blida skrev:
Undrar lite mer saker:
Fanns det nått agg,hat eller liknande mellan Nr1 och 2 under stunden/tiden detta inträffade? Nja, nr 2 hade bett nr 1 att släcka sin cigg eftersom att nr 1 satt i bilen och rökade med barn i bak sätet.
Märkte Nr1 inte att Nr2 hängde med under/längs med bilen? Borde hon ju vetat. Nr 2 skrek väl antagligen... (?)
Blev det nån form av aggresioner vid tidpunkten som fick henne att köra på det sättet hon gjorde?
Hade Nr 2 gjort något provoserande mot Nr 1 vid tidpunkten? "
Hur allvarligt skadad blev Nr 2?
Stannade Nr 1 vid platsen efter att hon upptäckt vad som skett/hon gjort trots att hon ine stannade ögonblickligen?

En tanke kring det hela (innan man vet mer om händelse förloppet) är att Nr 1: åker dit på: vållande av skada på annan,misshandel med motor buret fordon,avsiktligs skadande av person.osv osv.
MEN,vore bra att veta mer om det hela så man kan "gissa" lite närmare om vad som kommer ske.

Sen hurvidare hon hade prövotid kvar eller inte har inte spelar ingen roll i denna sitvation.
Inte heller hur gammal hon är iom att man blir straffmyndig vid 15års ålder idag.

Et senario kan va/bli att Nr 1 var "upptagen" distraherad av att kolla vart hon körde och inte uppmärksammade att nr 2 fastnade i bilen när hon körde iväg.
Sen skall även en ev åklagare ta ställning till hurvidare Nr 1 VERKLIGEN märkte vad som hände.
mer än att nr 1 vart arg och slängde i bakcen och körde bakåt och slog till Nr 2 med sin dörr.
Och sen inte märkte att denne hängde kvar på bilen.

Troligtvis så blir det frågan om vårdslöshet,ev uppsåtlig misshandel med fordon osv.

Så  svarade så gott jag kunde. smile

Fan vad dumt det blev, syns ju inte vad jag skrivit... :S

Så nu kanske.. ?
Senast redigerat av BadGirl_854T5 (8 november 2007)

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Kesler skrev:
camaro67 skrev:
Du skrev i början att hon körde på den andra med flit. Är det inte mordförsök då? Störd brud alltså.

Word!

edit..tror det handlar om 2 bilar..men du skriver iofs att nr 2 körde på den andra, inget om att hon körde på bilen :S

Nja... Nu fattar jag inte vad du menar.. Det är en bil som nr 1 sitter i. Nr 2 står utanför nr 1 s bil...

I do it my way

3 650 Inlägg
8 november 2007
BadGirl_854T5 skrev:
Kesler skrev:
camaro67 skrev:

Word!

Nja... Nu fattar jag inte vad du menar.. Det är en bil som nr 1 sitter i. Nr 2 står utanför nr 1 s bil...

okej..aja fattar lite dåligt..ska inte skriva i denna tråden längre hehe tongue

342 Inlägg
8 november 2007
Pratade med en gubbe från Vägverket från skövde om detta i somras.
Han sa att straffet för smitning är ungefär lliknande det man får för Mord (Beror också på om det var planerat eller ej) sen kan det juh bli att det bedöms olika..

Det kommer garanterat bil så här att hon kommer bli av med körkortet i ett bra tag bara för att hon stak iväg.
Sen kommer hon nog att få ett saftigt skadestånd samt ett straff som typ Fägelse elle Samhällstjänst elle boja.

Beror på om detta kommer att komma upp i tingsrätten eller ej. Men polisen kommer nog garanterat dra in körkortet om dom får tag på den persoen samt bevis.

trökigt att sånt händer sad

8 156 Inlägg
8 november 2007
Det finns människor som klarat sig undan med 40-50 dagsböter och indraget körkort för smitning.
Men inte tillsammans med grovt vållande till annans kroppsskada.
I det här fallet kan hon nog anklagas för misshandel, då det var uppsåtligt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Klyphuggare
328 Inlägg
8 november 2007
nr 1 är säkert snäll innerst inne hon med

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

Långtradarchaffis
224 Inlägg
8 november 2007
badgirl_854T5, när och vart i hände det här? Har ju förstått att det hände i Mariestad (?) men vart i mariestad?

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 november 2007
Men vadå har snuten inte tagit in nr 1 för förhör? isf bör du väl anmäla vem det var om du vet, blir ju skyddande av brottsling annars..

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 november 2007
Om denne är ostraffad under 23 år ganska böter, ev några få månader på anstalt men det kvittar ju, rena semestern på öppna anstalter.
Senast redigerat av Hammarslag (8 november 2007)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 november 2007
Mortalis skrev:
Men vadå har snuten inte tagit in nr 1 för förhör? isf bör du väl anmäla vem det var om du vet, blir ju skyddande av brottsling annars..

Finns ingen lag som säger att du måste berätta om du vet något.
Annat om du ljuger under vittnes ed i rätten, då blir det mened.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 november 2007
camaro67 skrev:

När en försökte köra över mig med bil så var första rubriceringen mordförsök men ändrades till grov misshandel senare, och fallet lades sedan ner. Märkligt med 3 vitten, men killen ska ha eloge för han vågade köra på mig, alltid varit skiträdd för mig. En liten råtta som baxar folks bilar rad på rad, och han var på en av mina vinterbilar för flera år sen, och långsynt som man är ger man ju såklart igen så fort man ser han, varje gång. Okej inbrott på firmor i all ära, men privatpersoners shit ger man fan i.

624 Inlägg
8 november 2007
alltså man ska ju ta reda på fakta först
det där med körkortet indraget , det är en polis sak och polisen ska utreda om det föreligger brott eller om det är ren idioti
tex, hon lägger i baken för att komma därifrån men tänker inte på att dörren faktisk skadar den som står i öppningen
får panik o sticker altså rädd
om körkortet skall dras in blir detta aktuellt förat efter att polisen har konstaterat att legat ett brott bakom det hela och att det var meningen att skada vederbörande enligt brottsbalken
det kan tex ligga mer bakom de kansche bråkade o hamnade i en sits där den ena bara ville därifrån ,
kolla på kungen när han krockade med sin m3a fick han panik o hoppade i en taxi o åkte därifrån

men man ska alldrig dra från en olycksplats då det kan medföra andra konsekevenser
skulle hon dömas för detta då det klassas som grovtmisshandel samt smitning samt vårdslöshet i trafik trots hennes ringa ålder så kan hon få 2 årsvilkorligt + skadestånd men nån fängelse e det inte tal om detta fall

269 Inlägg
8 november 2007
Finns det inga vittnen till vad som sades mellan 1 och 2 kommer nog 1 att säga att 2 hotade henne till livet och att hon såg sig tvungen för sin och sitt barns säkerhet att snabbt lämna platsen, något så här "Hon (nr:2) sa att hon hade en pistol och skulle skjuta huvudet av mig, då la jag bara i en växel och försökte ta mig därifrån, jag hade ju mitt barn i bilen...jag menade inte att skada henne..(snyft)..."
Då står det ord mot ord och väljer polisen/rätten att gå på hennes utsago blir hon dömd för vållande av kroppsskada till dagsböter samt att nr:2 sätts under lupp för olaga hot samt ev. olaga vapeninnehav.
Det som behövs för att hon skall åka dit är vittnen och djäkligt viktigt att vittnena talar sanning, för poliser är inga dumhuvden, de synar en lögn direkt.

Mopar or no car:)

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
8 november 2007
Vållande till kroppsskada och smitning...Finns många faktorer som spelar in på vad det blir för efterspel...Åklagare, försvar, dokumentering, tidigare konfrontationer med lagen osv.
Men av att ha läst lite i tråden så kan jag tänka mig följande påföljder; Indraget körkort, samhällstjänst, skadestånd och eventuellt dagsböter.

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 november 2007
Cloudsurfer skrev:
Vållande till kroppsskada och smitning...Finns många faktorer som spelar in på vad det blir för efterspel...Åklagare, försvar, dokumentering, tidigare konfrontationer med lagen osv.
Men av att ha läst lite i tråden så kan jag tänka mig följande påföljder; Indraget körkort, samhällstjänst, skadestånd och eventuellt dagsböter.

Vad det än blir så hoppas jag det svider ordentligt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Honken_ skrev:
nr 1 är säkert snäll innerst inne hon med

He he, skulle inte tro det. Hon är fan inte klok i huvudet.

I do it my way

Dr Snuggles
956 Inlägg
8 november 2007
v8rickard skrev:
Smitning blir man ju av med kortet oavsett om prövotid eller ej, det som skall skilja e ju att man får göra om alla prov om prövotid finns kvar

Behöver inte alls bli av med körkortet för smitning, en polare klarade sig undan med samhällstjänst . (Han hade prövotiden kvar)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

20 Inlägg
8 november 2007
deamon skrev:
kolla på kungen när han krockade med sin m3a fick han panik o hoppade i en taxi o åkte därifrån

Roligaste kommentaren idag.

Tanken har inte slått dig att Kungen har Immunitet? lollol
Senast redigerat av Nystrom (8 november 2007)

Sök