3018
Sök

Erfarenhet av väghållningssatser?

M3
40 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett väghållningskit till min Vr6 Syncro. Dvs dämpare o fjädrar. Jag undrar därför om någon har erfarenhet av Supersport 24, Vogtland eller G&Ms väghållningskit. Gasdämpare + sänkfjädrar, jag har nämligen hittat dem till ett lågt pris och undrar om de är något att ha. Mvh Jonas

1 353 Inlägg
8 november 2007
Jag kör med G&M's väghållningskit till min bil på nu.
visst är det värt pengarna om man är lite snål, men det är ju inte samma kvalité som H&K tex.

Du skulle ju kunna slå en kik på http://www.hkmotorsport.de/  H&K's hemsida, om du kan lite tyska så kan du nog få hem en sats därifrån mycket billigare än vad dom är i sverige.

There's no replacement for displacement

M3
40 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Batta skrev:
Jag kör med G&M's väghållningskit till min bil på nu.
visst är det värt pengarna om man är lite snål, men det är ju inte samma kvalité som H&K tex.

Du skulle ju kunna slå en kik på http://www.hkmotorsport.de/  H&K's hemsida, om du kan lite tyska så kan du nog få hem en sats därifrån mycket billigare än vad dom är i sverige.

Men alltså. Blir väghållningen bättre eller kan man lika bra köra med orginal. Mina dämpare orginal är i bra skick och inte alls "gungiga". Frågan är om de blir bättre väghållning än org? Mvh Jonas

huh?
10 427 Inlägg
8 november 2007
Sänkfjädrar är ju lite lägre och hårdare (brukar väl ligga runt 30%?) så bilen niger ju mindre när du bromsar, mindre kräng i kurvor osv. 

Kanske märks tydligare på en gammal kräng-Volvo än en stabil Golf.

Mindre 'gung' i kurvor får man ju med grövre krängningshämmare.

654 Inlägg
8 november 2007
Vet inte vad H&K är,men verkar va samma saker som G&M,Supersport osv.
Allså,beroende på hur pass låg bil du vill ha så är rekomendationen att du köper dämpare & fjädrar som är avpassade för respektive.Så man inte köper nån tillverkares dämpare som är avsedd för nått annat än dom fjädrarna man köpt.Och då iom det får dämpare som slår igenom eller bottnar osv.
Men är dina dämpare i bra skick och inte "säckiga" så tycker ja personligen du lika gärna kan köpa ett par sänkfjädrar som kanske sänker 30mm och köra på det.
För med "lågbudget" märken får man inte den kvalitet som tex: fjädrar som inte sjunker ihop,dämpare som brukas slut på nolltid för dom slår igenom osv osv.
Men måste ja välja mellan dom namngivna ovan så skulle ja välja Vogtland!
Men ett annat alt som även dessvärre är lite dyrare är att skaffa en H&R chassi sats.(dämpare och fjädrar)...h&r är kvalitet som i denna "bestyckning" inte kostar så ofantligt mycket.

M3
40 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Om jag skulle köpa något kit så skulle de isåfall sänka ca 35 mm. Verkar lagom tycker jag. Får se hur jag gör. Mvh Jonas

Sök