3922
Sök

Turbokonvertera VOLVO 740GL-86

23 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#1
Hej jag vill veta hur jag ska göra för att sätta dit en turbo på ENKLASTE sättet, inte meningen att det ska hålla i flera år utan över en vinter eller så. jag har fått en del förslag hur jag ska göra men jag tycker det låter konstigt, SNÄLLA hjälp mig:)
Senast redigerat av Volvo_88 (11 november 2007)


turboabstinens
442 Inlägg
11 november 2007
#2
Är endel att göra, men det går ju självklart.

En turbo behövs ju, här kan du ju välja någon valfri som kanske t.o.m är beprövad på 740 och fungerar bra.. Sen behöver du ett grenrör som är anpassat för din turbo du köper (svetsa eget eller köpa färdigt, finns båda två, tänk på att turboflänsen ska passa bara), dra olja till turbo från någonstans (vet inte om det finns något bra ställe på 740 men det kan säkert någon annan) och oljeretur till tråget. Öppet filter kan man ju rekommenera att ha också, lite tryckrör (insuget) och en intercooler/laddluftkylare kan ju vara bra att ha. Större spridare (finns antagligen någon du kan kolla på som ska ha ungefär samma setup vad den har för spridare).

Sen behövs väl lite smågrejer, dumpventil, wastegate, allmänn uppfräshning av motorn kan vara bra också, ehm.. ja det är lite smågrejer mer som jag inte kommer på just nu. Just det, du behöver ju ett downpipe från turbon och kanske större avgas än vad du har original!

ocertifierad klåpmekare

1 004 Inlägg
11 november 2007
#3
byt motor....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

8 156 Inlägg
11 november 2007
#4
Det kan nog vara enklarare att köpa en komplett motor med turbo (t.ex en B230FT)
http://www.lmshop.se/index.php?id=151

Eftersom det är en 86:a så är det bara att flytta över motorn + tillbehör inkl. katalysator.
Sen är det bara att åka till besiktningen och reg. besiktiga den med den nya motorn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

263 Inlägg
11 november 2007
#5
om man har en 740 förknasare så kanske detta fungerar?? slipa en hel del på trottelnålen å borra ett lagomt hål på trycksidan så att den inte laddar för mycket samt kanske slänga på nån wstgate??  funderar på att göra så med en isbil, det är ju skitsamma om den rasar inom nån minut.. men roligt vore förståss om de höll nåra varv eller längre ^^ men är bara flux ideer än så länge

http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/188519_obhd6d.jpg

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

115 Inlägg
11 november 2007
#6
köp en R-sport Turbo sats om du hittar - förgasarturbo

1 688 Inlägg
11 november 2007
#7
Norbro skrev:
om man har en 740 förknasare så kanske detta fungerar?? slipa en hel del på trottelnålen å borra ett lagomt hål på trycksidan så att den inte laddar för mycket samt kanske slänga på nån wstgate??  funderar på att göra så med en isbil, det är ju skitsamma om den rasar inom nån minut.. men roligt vore förståss om de höll nåra varv eller längre ^^ men är bara flux ideer än så länge

http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/188519_obhd6d.jpg

Vad tror du händer med bränsle&luft-blandningen när den passererar genom den några hundra grader varma turbon? big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

51 Inlägg
11 november 2007
#8
Köp en turbo bil istället...


study
772 Inlägg
11 november 2007
#9
Losgard skrev:
Norbro skrev:
om man har en 740 förknasare så kanske detta fungerar?? slipa en hel del på trottelnålen å borra ett lagomt hål på trycksidan så att den inte laddar för mycket samt kanske slänga på nån wstgate??  funderar på att göra så med en isbil, det är ju skitsamma om den rasar inom nån minut.. men roligt vore förståss om de höll nåra varv eller längre ^^ men är bara flux ideer än så länge

http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/188519_obhd6d.jpg

Vad tror du händer med bränsle&luft-blandningen när den passererar genom den några hundra grader varma turbon? big_smile

ska bilen gå på bensinånga eller.

1 688 Inlägg
11 november 2007
#10
moose46019 skrev:
Losgard skrev:
Norbro skrev:
om man har en 740 förknasare så kanske detta fungerar?? slipa en hel del på trottelnålen å borra ett lagomt hål på trycksidan så att den inte laddar för mycket samt kanske slänga på nån wstgate??  funderar på att göra så med en isbil, det är ju skitsamma om den rasar inom nån minut.. men roligt vore förståss om de höll nåra varv eller längre ^^ men är bara flux ideer än så länge

http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/188519_obhd6d.jpg

Vad tror du händer med bränsle&luft-blandningen när den passererar genom den några hundra grader varma turbon? big_smile

ska bilen gå på bensinånga eller.

Vad har det att göra med mitt inlägg?
Förgasar-turbos har förgasarn på turbons trycksida.....

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
#11
Det billigaste blir nog att köpa en komplett b230ET motor med insprutbox, typ 2-3000:-
m46 lådan håller för 300 hk om du inte skrapar...då kan du räkna med att dreven är körda
Senast redigerat av ZZZADA (11 november 2007)


99 Inlägg
11 november 2007
#12
Kör inte turbo på vintern smile Om du sladdar mycket och turbon börjar ladda så är det nästan kört roll

Eller tvärtom!

1 058 Inlägg
12 november 2007
#13
Losgard skrev:
Norbro skrev:
om man har en 740 förknasare så kanske detta fungerar?? slipa en hel del på trottelnålen å borra ett lagomt hål på trycksidan så att den inte laddar för mycket samt kanske slänga på nån wstgate??  funderar på att göra så med en isbil, det är ju skitsamma om den rasar inom nån minut.. men roligt vore förståss om de höll nåra varv eller längre ^^ men är bara flux ideer än så länge

http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/188519_obhd6d.jpg

Vad tror du händer med bränsle&luft-blandningen när den passererar genom den några hundra grader varma turbon? big_smile

det finns många som kör så utan problem. men det mest passande är att man kör med gasaren på trycksidan..

PoLoud =D

220 Inlägg
12 november 2007
#14
Alternativt tips från en amerikansk sida angående turbo...   lol

http://www.gmmodernmuscle.com/forums/vi … mp;start=0

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

Diktator
433 Inlägg
13 november 2007
#15
Jag åker å toksladdar med min turbobil på vintern, inga problem alls, bara kul som fan, big_smile man lär sig när laddet kommer och parerar efter det, big_smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?


Sök