Historia: Ja för 4,5 år sen släpade jag hem ett lik, en 325i -88 med 21.000 mil på mätaren, enligt ägaren var den chipad och gick väldigt bra när den funkade, vid köpet varvade den dock bara 5300 v/min.
Efter några veckor i garaget fungerade den hyfsat, nya bromsar runt om från biltema, fjädrar/stödämpare från GE motorsport, ny LLM löste varv problemet. Bilen är flyttgods import från 1994 och saknar krav på avgasrening, så hela sytemet ink katt åker i soptunnan och ett 2,5" byggs med en 3" dämpare längst bak, låter lagom
![smile](img/smilies/smile.png)
Tidigare ägaren hade rätt, bilen går som satan även fast den är otrimmad, 0-100 går på 6,9 sek med 2 pers i bilen, 0-201 meter på blackrace averkas på 9,7 sek men 123,5 km/h i slutfart.
När vintern kommer svetsas diffen och isdäcken åker på, bilen går non stopp och alla vill köra den, dock klagas det på trög/sävlig styrning (ej servo) Det problemet löses med servo och styrväxel från M3 E30.
Sommaren kom och jag gjorde ban premiär på Gelleråsen, körde över 100 varv och Biltema bromsarna visade sig vara ett klipp, dom funkade klockrent, dock var klossarna helt slut.
Nästa bankörning blev mindre rolig, efter några varv, vid inbromsning på långa rakan (ca 180 km/h) gick motorfästena av och fläkten gick in i kylaren, ett halvt varv senare kokade motorn och toppen sprack
![sad](img/smilies/sad.png)
kylaren lagades med PP och hemfärden (25 mil) blev ett evigt fyllande av vatten.
Ny motor från en IX monterades under vintern, det var hur mycket jobb som helst att få i den, inte mycket stämmer på en IX motor
![sad](img/smilies/sad.png)
Den nya motorn stum monterades, så att den håller sig där en ska
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Bilen får oxå nya stötdämpare från Koni, dom från GE var bara skit, 3 av 4 var trasiga efter 1,5 år.
Bakvagnen rivs och hjulvinklarna modifieras, bättre grepp/väghållning/mindre däckslitage blir resultatet.
Till sommaren 2006 köps nya R däck, Khumo Ecsta V700, bak slits däcken knappt alls, men fram håller dom knappt en dag på banan, så innan sommaren är slut är korden framme på alla 4 däck
![sad](img/smilies/sad.png)
Till vinterns isåkning provas en svetsad diff med 3,91 utväxling, funkar grymt bra och bilen orkar mera på 3an.
Nu i sommaras ökade jag på kambern fram så hjulen ser ut att ramla omkull, men det hjälpte, väghållningen blev markant bättre, bilen är stadigare i hög fart, och dom nya Toyo R888 däcken slits mycket mindre och helt jämt.
E30 325 är en mycket rolig bil, men det är ett evigt skruvande, jag lagar o lagar o lagar, men ändå finns det alltid nått som inte funkar, till vardags åker jag Japanskt så man slipper skruva
![cool](img/smilies/cool.png)