Läs BMWKimmos inlägg. Helt rätt.
Jag har dom bästa bak, även om det vart skoj att ha dom fram, men, i alla fall de allra flesta bilarna har motorn fram, och är därför liiite framtunga, och den framtungheten gör att man får fullt acceptabelt fäste fram. Är det halt är det ganska obehaglig känsla att köra i sidvind i halka med bästa däcken fram, då bakänden glider som den vill och man måste passa hela tiden... Fram så behöver man bara styra emot lite, eller om det kommer en pust, bara styra upp igen efter pusten.
Men på kurviga vägar håller jag med om att det är roligare att ha bäst däck fram.
Säkerhet = Bäst däck bak.
Lek
= Bäst fram.
Testa att ryck handbromsen på en rak väg. bara ryck den och försök parera med låsta bakhjul. Så kommer hända med bäst däck fram, för i ärlighetens namn så tror jag inte att många hade tänkt på att släppa bromsen.
J_Storm skrev:
läste precis i körkortsboken, bäst däck fram.
men som alla säger, det är individuellt..
Vilken sida? Vilken upplaga? vilket år? Tror inte på dig förrän du uppger det.
I min
Körkortsboken, ISBN 91-86874-88-8, Åttonde upplagan, 2004 står det på sidan 125, rad 34 - 40 såhär:
körkortsboken, sid. 25, rad 34 - 40 skrev:
Däckens betydelseNär du byter däck på din bil, bör du sätta dom bästa däcken på
bakaxeln. Vid många olyckor sladdar bilen över vägen och
kolliderar med mötande. Orsaken är att bakhjulen tappar
greppet före framhjulen. Om din bil har bra grepp på bakhju-
len blir vägegenskaperna bättre.
Vilken upplaga har du? Och från vilket år?