2841
Sök

yr i huvet: bäst däck fram eller bak?

1 661 Inlägg
14 november 2007
#121
Det bara är så att man ska ha bästa däcken bak. Oavsett drivning.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 november 2007
#122
Wezzli skrev:
Ja, är man värdelös förare och inte vet vad ett ställ är så är det ju skönt att ha dom bättre däcken bak
Tack, det värmde i hjärtat.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

551 Inlägg
14 november 2007
#123
har man kassa däck ifram så går la bilen rakt fram i svängar och då e de väl bättre att man får lite sladd på bakänden för då kan ju framdäcken räta upp bilen igen så 2 plus på framdäcken dock har jag inte kört på vintern men nåja big_smile jag tycker de borde vara så.. men borde e ju inte samma som vad som e bäst big_smile

Volvo For Life =)

The one and only
1 091 Inlägg
14 november 2007
#124
Du skrev:
Skyline_dennis skrev:
Men... orakar inte läsa mer av tjafset... nu tycker jag vi bestämmer att bästa däcket ska ligga bak där man har reservdäcket... PUNKT SLUT!!
Det här är fånigt...

"orkar inte läsa mer av tjaffset..."
"PUNKT SLUT"

Varför läser du då?
Ett forum är till för precis sånna här diskuss.
Isåf. tycker jag att alla cyklar till jobbet/skolan PUNGT SLUT roll

Vissa anser att bästa däcken ska vara bak och tycker sej kunna bevisa det med en LEGO bil,
Vissa påstår att någon polis sa. osv...

Det är ju perfekt, hur intressant och rolig läsning som heldst!
/Mvh Raz
Precis smile Utan diskution dör forumet cool


Wezzli skrev:
Ja, är man värdelös förare och inte vet vad ett ställ är så är det ju skönt att ha dom bättre däcken bak
onödigt med personangrepp roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Mekaniker
472 Inlägg
14 november 2007
#125
Bästa däcken skall vara bak enligt mej och alla andra 25 Mekaniker på Volvoverkstaden där jag jobbar. Har du gjort en hård inbromsning med slitna däck bak i 110km/h och dom bästa däcken sitter fram har du gjort ett misstag som dina anhöriga kommer få lida med resten av sina liv eftersom du förmodligen inte kommer lida av det själv då du är bortgjord och bortkörd i säck.. Dessutom är 3mm ett godkänt mönsterdjup men allt under 5mm är kass. Offtopic men mellan det bästa och det sämsta dubbade vinterdäcket är skillnaden på stoppsträckan i 50km/h 10 meter!

BMW-tok

1 637 Inlägg
14 november 2007
#126
Jag tycker det talar för sig självt . Men det är ju bara att välja , få en sladd som man har en chans att klara av, eller börja kana rakt fram helt utan styrförmåga ... Spelar ingen roll om en ding ding värld skriver att man ska ha dom bästa däcken bak , Tänker aldrig i mitt liv ha dom bästa däcken annat än fram //David


401 Inlägg
14 november 2007
#127
Jag har hört att däcken bak skall vara bäst..

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

83 Inlägg
14 november 2007
#128
Om bilen börjar vandra i sidled på en spårig väg så skulle jag inte vilja ha dåliga däck bak.

Och ni som säger att "det är väl bara börja ratta och häva en överstyrd sladd"
Det är nog inte så jävla lätt att häva en sladd man får utan förvarning i 100 km/h på en smal spårig vinterväg.

Se till att ha fräscha däck runtom, så slipper ni fundera på vars ni ska sätta dom bästa.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

NissanMotorsport
14 november 2007
#129
inte läst tråden men bästa däcken ska sitta bak, bak som framhjulsdriven smile
Senast redigerat av SupraDupraFly (14 november 2007)

blacken
14 november 2007
#130
Hoolmgren skrev:
Om bilen börjar vandra i sidled på en spårig väg så skulle jag inte vilja ha dåliga däck bak.

Och ni som säger att "det är väl bara börja ratta och häva en överstyrd sladd"
Det är nog inte så jävla lätt att häva en sladd man får utan förvarning i 100 km/h på en smal spårig vinterväg.

Se till att ha fräscha däck runtom, så slipper ni fundera på vars ni ska sätta dom bästa.
Att bara ligga i 100 knyck på en "smal och spårig väg", redan det är en dj"""t bra "förvarning" big_smile

Sidledesförare
268 Inlägg
14 november 2007
#131
Volvo Knugen skrev:
Du skrev:
Skyline_dennis skrev:
Men... orakar inte läsa mer av tjafset... nu tycker jag vi bestämmer att bästa däcket ska ligga bak där man har reservdäcket... PUNKT SLUT!!
Det här är fånigt...

"orkar inte läsa mer av tjaffset..."
"PUNKT SLUT"

Varför läser du då?
Ett forum är till för precis sånna här diskuss.
Isåf. tycker jag att alla cyklar till jobbet/skolan PUNGT SLUT roll

Vissa anser att bästa däcken ska vara bak och tycker sej kunna bevisa det med en LEGO bil,
Vissa påstår att någon polis sa. osv...

Det är ju perfekt, hur intressant och rolig läsning som heldst!
/Mvh Raz
Precis smile Utan diskution dör forumet cool


Wezzli skrev:
Ja, är man värdelös förare och inte vet vad ett ställ är så är det ju skönt att ha dom bättre däcken bak
onödigt med personangrepp roll
Vadå personangrepp? Om man är allmänt dålig förare som inte har erfarenhet av många olika sorters trafiksituationer så är det ju skönt att ha bästa däcken bak så man inte får ställ. Men risken att man får ställ är ju ändå stor.

Körkortsböckerna har inte alltid heller rätt.

Man vet aldrig, före man vet

Smålänning
7 882 Inlägg
14 november 2007
#132
Läs BMWKimmos inlägg. Helt rätt.

Jag har dom bästa bak, även om det vart skoj att ha dom fram, men, i alla fall de allra flesta bilarna har motorn fram, och är därför liiite framtunga, och den framtungheten gör att man får fullt acceptabelt fäste fram. Är det halt är det ganska obehaglig känsla att köra i sidvind i halka med bästa däcken fram, då bakänden glider som den vill och man måste passa hela tiden... Fram så behöver man bara styra emot lite, eller om det kommer en pust, bara styra upp igen efter pusten.

Men på kurviga vägar håller jag med om att det är roligare att ha bäst däck fram.

Säkerhet = Bäst däck bak.
Lek smile = Bäst fram.

Testa att ryck handbromsen på en rak väg. bara ryck den och försök parera med låsta bakhjul. Så kommer hända med bäst däck fram, för i ärlighetens namn så tror jag inte att många hade tänkt på att släppa bromsen.

J_Storm skrev:
läste precis i körkortsboken, bäst däck fram.

men som alla säger, det är individuellt..
Vilken sida? Vilken upplaga? vilket år? Tror inte på dig förrän du uppger det.

I min Körkortsboken, ISBN 91-86874-88-8, Åttonde upplagan, 2004 står det på sidan 125, rad 34 - 40 såhär:
körkortsboken, sid. 25, rad 34 - 40 skrev:
Däckens betydelse
När du byter däck på din bil, bör du sätta dom bästa däcken på
bakaxeln. Vid många olyckor sladdar bilen över vägen och
kolliderar med mötande. Orsaken är att bakhjulen tappar
greppet före framhjulen. Om din bil har bra grepp på bakhju-
len blir vägegenskaperna bättre.
Vilken upplaga har du? Och från vilket år?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 661 Inlägg
14 november 2007
#133
Munkis skrev:
Jag tycker det talar för sig självt . Men det är ju bara att välja , få en sladd som man har en chans att klara av, eller börja kana rakt fram helt utan styrförmåga ... Spelar ingen roll om en ding ding värld skriver att man ska ha dom bästa däcken bak , Tänker aldrig i mitt liv ha dom bästa däcken annat än fram //David
helt ärligt tänk efter nu, det gäller alla.
Lyssna även på BMWkimmo, han vet vad han pratar om.
Om du svänger lite och har kassa däck fram och bra bak. så svänger bilen "bara" för lite och du glider av men kan försöka styra lite, förmodligen så har du kännt av detta innan eftersom du haft svårt att komma upp i fart utan däckspinn.

Om du har dina bra fram och dåliga bak så kommer du inte känna några svårigheter alls, och när det väl släpper, endast bak så spelar det ingen roll vad du gör om du kör fort och det är halt. Hela bilen kommer att börja snurra och du har inte ett styft att tillföra situationen, bara hoppas att du inte får möte eller kramar ett träd.

Eftersom att detta är fakta och alla proffs är överrens så är vidare diskussion överflödig.
MVH

Amatör
453 Inlägg
14 november 2007
#134
Hoolmgren skrev:
Och ni som säger att "det är väl bara börja ratta och häva en överstyrd sladd"
Det är nog inte så jävla lätt att häva en sladd man får utan förvarning i 100 km/h på en smal spårig vinterväg.
Jaså, så du är dum nog att köra 100km/h på en smal spårig vinterväg?! Dig vill jag verkligen inte ens komma i närheten. Spelar ingen roll om du har fram eller bak när du kör 100km/h på en sån väg. Du lär inte kunna göra någonting ifall det kommer någon annan bil runt hörn eller något hinder. Du är skrämmande.


MIN ÅSIKT =

Volvo Knugen skrev:
Jag tycker att dom bästa däcken ska sitta fram för det är där du styr och där den största bromsverkan finns. Om bilen dessutom är framhjulsdriven så är det bra att ha bäst däck fram för att undvika att köra fast smile Har man dåliga däck fram så minskar styrförmågan/bromsförmågan och det anser jag som en inte allt för bra grej.... Släpper bakänden så kan man oftast ratta upp det om man har grepp fram.
Mvh Simon
Senast redigerat av Specialisten (14 november 2007)

Smålänning
7 882 Inlägg
14 november 2007
#135
Hardjim skrev:
Munkis skrev:
Jag tycker det talar för sig självt . Men det är ju bara att välja , få en sladd som man har en chans att klara av, eller börja kana rakt fram helt utan styrförmåga ... Spelar ingen roll om en ding ding värld skriver att man ska ha dom bästa däcken bak , Tänker aldrig i mitt liv ha dom bästa däcken annat än fram //David
helt ärligt tänk efter nu, det gäller alla.
Lyssna även på BMWkimmo, han vet vad han pratar om.
Om du svänger lite och har kassa däck fram och bra bak. så svänger bilen "bara" för lite och du glider av men kan försöka styra lite, förmodligen så har du kännt av detta innan eftersom du haft svårt att komma upp i fart utan däckspinn.

Om du har dina bra fram och dåliga bak så kommer du inte känna några svårigheter alls, och när det väl släpper, endast bak så spelar det ingen roll vad du gör om du kör fort och det är halt. Hela bilen kommer att börja snurra och du har inte ett styft att tillföra situationen, bara hoppas att du inte får möte eller kramar ett träd.

Eftersom att detta är fakta och alla proffs är överrens så är vidare diskussion överflödig.
MVH
Äntligen fler som vet vad dom pratar om smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

blacken
14 november 2007
#136
Hardjim skrev:
Munkis skrev:
Jag tycker det talar för sig självt . Men det är ju bara att välja , få en sladd som man har en chans att klara av, eller börja kana rakt fram helt utan styrförmåga ... Spelar ingen roll om en ding ding värld skriver att man ska ha dom bästa däcken bak , Tänker aldrig i mitt liv ha dom bästa däcken annat än fram //David
helt ärligt tänk efter nu, det gäller alla.
Lyssna även på BMWkimmo, han vet vad han pratar om.
Om du svänger lite och har kassa däck fram och bra bak. så svänger bilen "bara" för lite och du glider av men kan försöka styra lite, förmodligen så har du kännt av detta innan eftersom du haft svårt att komma upp i fart utan däckspinn.

Om du har dina bra fram och dåliga bak så kommer du inte känna några svårigheter alls, och när det väl släpper, endast bak så spelar det ingen roll vad du gör om du kör fort och det är halt. Hela bilen kommer att börja snurra och du har inte ett styft att tillföra situationen, bara hoppas att du inte får möte eller kramar ett träd.

Eftersom att detta är fakta och alla proffs är överrens så är vidare diskussion överflödig.
MVH
Det är faktiskt ett gammalt rally knep att sätta dom däck med bäst grepp fram.
Annars så sammanfattas det ganska så bra med följande:

"Jag säger såhär, kör man ofta motorväg och större vägar i högre hastigheter (90km/h->>>) ska man ha bäst däck bak. Om man oftast kör som jag, på mindre 30-, 50- och 70-vägar med skarpa svängar tycker jag, iallafall, att det är bättre med dåliga däck bak och bra fram."smile

Och alla proffs ÄR inte överens i denna fråga.
Senast redigerat av blacken (14 november 2007)

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
14 november 2007
#137
Crew_Crille skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=WlsfaH5OO4I

det kan hända om man har slitna däck bak... så därför hade jag valt att dom bättre däcken bak
1. scorpion är bakhjulsdriven.
2. det var ungdomar som körde.
3. bakdäcken var säkert uppbörnade.
jag säger som alltid - bäst däck på driven. mot slutet av säsongen så är dom lika slitna fram som bak.

/Street

118 Inlägg
14 november 2007
#138
Tyckte många år att bästa däcken skulle vara fram, men efter att ha testat bägge varianterna på isbana så vill jag numera ha bästa däcken bak. Att häva en okontrollerad sladd är inte så enkelt som många vill påstå. Det är skillnad på när du rycker handbromsen vid korvmojen och polarna skriker ut sin förtjusning i falsett, och när du får en sladd på riktigt.

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

Sidledesförare
268 Inlägg
14 november 2007
#139
rebell82 skrev:
Tyckte många år att bästa däcken skulle vara fram, men efter att ha testat bägge varianterna på isbana så vill jag numera ha bästa däcken bak. Att häva en okontrollerad sladd är inte så enkelt som många vill påstå. Det är skillnad på när du rycker handbromsen vid korvmojen och polarna skriker ut sin förtjusning i falsett, och när du får en sladd på riktigt.
Det finns inga okontrollerade ställ

twin_cam skrev:
I min Körkortsboken, ISBN 91-86874-88-8, Åttonde upplagan, 2004 står det på sidan 125, rad 34 - 40 såhär:
körkortsboken, sid. 25, rad 34 - 40 skrev:
Däckens betydelse
När du byter däck på din bil, bör du sätta dom bästa däcken på
bakaxeln. Vid många olyckor sladdar bilen över vägen och
kolliderar med mötande. Orsaken är att bakhjulen tappar
greppet före framhjulen. Om din bil har bra grepp på bakhju-
len blir vägegenskaperna bättre.
Vilken upplaga har du? Och från vilket år?
Praktexempel på vad jag redan skrivit. De som inte kan hantera ett ställ kommer mest troligt att panikbromsa, vilket ofta gör situationen ännu värre. Kan man hantera ett ställ så blir situationen inte värre för att man har de bästa vinterdäcken fram. För att gardera sig och hjälpa alla klantarslen så rekommenderar man folk att ha de bästa vinterdäcken bak.
Senast redigerat av Wezzli (15 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 november 2007
#140
om man säger så här då, om man sätter dom sämre däcken fram och dom bättre bak sen drar man ut på stan och åker brett en kväll så dubben försvinner i bakdäcken, vad får man då ut av det? joo sämre däck både fram och bak wink så varför inte sätta dom bästa fram och låta 2st av däcken på bilen vara fräsch iaf tongue


I got a point here wink
Senast redigerat av _Glenne_ (15 november 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!


Sök