3070
Sök

Lackering

265 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#1
Hur jag än gör så får jag apelsinskal på min bil när jag lackerar den med svart lackerings färg, Ral 9005.  Jag har slipat ner, våtslipat osv allting som man ska göra.. sedan när jag lackerar på färgen så blir det apelsinskal hmm Sedan så har jag våtslipat ner den igen och försökt igen endå blir det likadant. Vad ska jag göra för att få bort det eller finns det nått knep?. Tänkte om jag skulle kanske gå över med minst 2000 våtslipspapper över hela bilen eller något för att få bort det?

Pop it like Popps

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
14 november 2007
#2
Menar du att den bliv "vågig" i lacken så kan man ju prova att lägga flera tunna lager istället om man inte är någon jättehöjdare på att lackera..

265 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#3
Nej den blir typ som ett apelsinskal liksom små små gropar eller hur man ska säga

Pop it like Popps

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
14 november 2007
#4
Oj, det har ja aldrig sett/hört innan... Vet tyvärr inte vad man ska hitta på då, det är inge fel på färgen då, men det betvivlar jag?

I värsta fall funkar ju våtslipningen med 2000-papper och sen ett år med rubbing och polering wink

Lycka till iaf

265 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#5
Jo jag är rädd för att det får bli så smile hehe..

Pop it like Popps

482 Inlägg
14 november 2007
#6
låter som det blir för mycket färg , kan va att du håller sprutan för nära

just real power
no turbo shit

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
14 november 2007
#7
snackcalahan skrev:
låter som det blir för mycket färg , kan va att du håller sprutan för nära

där sa du ngt, kanske ett fall av för högt tryck i färgsprutan + för nära så det blir små luftbubblor som sen spricker och blir som små kratrar.. Men visst, färgen borde flyta samman så det inte syns ändå tycker jag..

SilverDevil
57 Inlägg
14 november 2007
#8
jag har hört något om att de e viktigt med temperaturen i rummet


482 Inlägg
14 november 2007
#9
_ZooN_ skrev:
snackcalahan skrev:
låter som det blir för mycket färg , kan va att du håller sprutan för nära

där sa du ngt, kanske ett fall av för högt tryck i färgsprutan + för nära så det blir små luftbubblor som sen spricker och blir som små kratrar.. Men visst, färgen borde flyta samman så det inte syns ändå tycker jag..

Jo men det käns som det borde va de, är inte helt 100 på våtlack:P kan ha något med förhållandena man lackar under kanske?

just real power
no turbo shit

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
14 november 2007
#10
Joo visst, dom säger att det är viktigt wink Ska man följa alla våra papper på jobb när någon vill ha "real-raw" garanti på sitt jobb. Så skulle man i stort sätt kunna lacka samanlagt en månad om året pga luftfuktigheten mm, om man inte har maskiner som sköter det vill säga... Temperaturen spelar ju också in, kanske har det lite kallt?

417 Inlägg
14 november 2007
#11
_ZooN_ skrev:
snackcalahan skrev:
låter som det blir för mycket färg , kan va att du håller sprutan för nära

där sa du ngt, kanske ett fall av för högt tryck i färgsprutan + för nära så det blir små luftbubblor som sen spricker och blir som små kratrar.. Men visst, färgen borde flyta samman så det inte syns ändå tycker jag..

prova å lägga något lager med klarlack, det brukar flyta ut fint å dölja diverse småkratrar å sliprevor bättre än man kan tro,


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 november 2007
#12
det har inte vart nån olja i lacksprutarn innan då  eller på bilen
eller dåligt blandad färg
Senast redigerat av turboforssen (14 november 2007)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

755 Inlägg
14 november 2007
#13
kan vara att du håller sprutan för nära prova att lägga 2-3 lager klarlack

Billackerare
737 Inlägg
14 november 2007
#14
Men hallå där.. vart har du köpt färgen? RAL färger är ju till för industri målningar och maskiner, typ lastbilar. Du får ingen vidare finish på den lacken.. hur du än bär dig åt. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

431 Inlägg
14 november 2007
#15
Youngblood skrev:
Men hallå där.. vart har du köpt färgen? RAL färger är ju till för industri målningar och maskiner, typ lastbilar. Du får ingen vidare finish på den lacken.. hur du än bär dig åt. smile

vad snackar du om?

PPG använder Deltron systemet i både RAL, NCS och "billacksystemet"
Men självklart kan det vara olika, när det gäller färgleverantör.

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
14 november 2007
#16
och i vilket fall som helst kvittar det, vi lackar mkt med industrilack och våra grejor ser inte ut som en apelsin för det
Senast redigerat av _ZooN_ (14 november 2007)

Billackerare
737 Inlägg
14 november 2007
#17
Natural skrev:
Youngblood skrev:
Men hallå där.. vart har du köpt färgen? RAL färger är ju till för industri målningar och maskiner, typ lastbilar. Du får ingen vidare finish på den lacken.. hur du än bär dig åt. smile

vad snackar du om?

PPG använder Deltron systemet i både RAL, NCS och "billacksystemet"
Men självklart kan det vara olika, när det gäller färgleverantör.

Ral grejerna vi har på jobbet används till arbets fordon och div. industri lackeringar och den finishen är inte mycket att hänga i granen. Vet dock inte vilken RAL vi har men.. ska man ha det snyggt så är det bättre att köra med billack.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
14 november 2007
#18
_ZooN_ skrev:
och i vilket fall som helst kvittar det, vi lackar mkt med industrilack och våra grejor ser inte ut som en apelsin för det

Vet ju inte hur era grejer ser ut men killen som är skaparen av tråden har kanske inte målat så mycket tidigare därav "apelsin skal looken".. i brist på erfarenhet.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

265 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#19
Har bara sprutlackerat på jobbet, (jobbar som målare) och då jobbar vi väggar och trä tongue har aldrig lackerat på bilar eller liknande så har noll koll, men min granne är billackerare så ska ta ett snack med honom, men som sagt ska gå över med p1800 och p2000 våtslip och sedan polera och se smile. Men men, behöver nog slipa ner en gång till allting och sedan lägga på ett tjockare lager och se.

Pop it like Popps

33 Inlägg
15 november 2007
#20
appelsinskal är ett hyffsat vanligt begrepp inom lackering och särskilt rekond, det är på den sidan av de båda yrkena jag håller mig.. och om jag har uppfattat alltning rätt så uppkommer appelsinskal där men "fegat" med färgen... så prova att lägga lite tjockare lager.. men överdriv inte.. för grejen är den att ska du lackera en bil utan att få appelsinskal så vet jag inte hur du skall göra.. för även nybilar har appelsinskal. vissa mer än andra.. sen när det gäller temperaturen i lackboxen/lokalen så påverkar det mer rinningar än appelsin skal..

för att bli av med dem måste du våtslipa och polera bort dem... men som sagt appelsinskal uppstår där färglagret är lite tunnare så du måste vara försiktig


Sök