3038
Sök

Lackering

8 Inlägg
15 november 2007
#21
- Nono,....för tunt färgskikt kallas "torrsprut", som det blir en ganska grov yta av...blir även kass glans av sådant fenomen. "Apelsinskal" uppkommer oftast av för mycket matrial på samma yta. Blir vanligen helt okej glans,  förutom den oregelbundna och gropiga strukturen....

Sen så går det att bryta fram RAL-färger även i billacks-systemen,...åtminstone i PPG som ovanstående talare säger. För övrigt så ska det inte vara några större problem att "få till" en riktigt hygglig finish även med sk "industrifärg"....(I 9 fall av 10, brukar det vara handhavandet och underarbetet det beror på... väldigt vanligt att man skyller på produkten)
Senast redigerat av pwracing (15 november 2007)

* Lackerare * Custompainter * Airbrush-Artist

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
15 november 2007
#22
Nu har jag funderat färdigt och har några punkter som gör att man får appelsinskal

* För tjock färg = att den inte hinner flyta samman innan den torkar
Lösning: Mer förtunning

* För mycket färg = att den inte hinner flyta samman innan den torkar
Lösning: Mindre färg wink

* För stor temperaturskillnad mellan färgen och bilen = inge bra alls wink
Lösning: Mät temperaturen på bilen gör inget om den e 20 grader tongue Och ha färgburken inne i huset, normaltemp e väll mellan 20-23 grader i ett hus?

* För kallt helt enkelt
Lösning: Värme!

482 Inlägg
15 november 2007
#23
kom och tänka på att vi har haft problem med det för men då kom plåten från england o de använde nåt medel på grejerna som innehöll silicon och det gick inte att rädda de bitarna när de väl var lackade kan säga att de va pulverlack, så vet inte om det skulle kunna va nåt med underarbetet kanske?

just real power
no turbo shit

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
15 november 2007
#24
snackcalahan skrev:
kom och tänka på att vi har haft problem med det för men då kom plåten från england o de använde nåt medel på grejerna som innehöll silicon och det gick inte att rädda de bitarna när de väl var lackade kan säga att de va pulverlack, så vet inte om det skulle kunna va nåt med underarbetet kanske?

Lite off topic, men hade ni inte kunnat använda dom igen om ni blästrat dom? smile

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
15 november 2007
#25
Youngblood skrev:
Men hallå där.. vart har du köpt färgen? RAL färger är ju till för industri målningar och maskiner, typ lastbilar. Du får ingen vidare finish på den lacken.. hur du än bär dig åt. smile

går allt få bra yta med ral färgerna också....!! men resultatet på lastbilsramarna blir ju rätt grovt pga att det oftast lackas med högtrycks färgspruta...!!
har målats utställnings bilar här på mitt jobb med spegelblank yta på ral....!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

482 Inlägg
15 november 2007
#26
_ZooN_ skrev:
snackcalahan skrev:
kom och tänka på att vi har haft problem med det för men då kom plåten från england o de använde nåt medel på grejerna som innehöll silicon och det gick inte att rädda de bitarna när de väl var lackade kan säga att de va pulverlack, så vet inte om det skulle kunna va nåt med underarbetet kanske?

Lite off topic, men hade ni inte kunnat använda dom igen om ni blästrat dom? smile

Vi blästrat inget skickar iväg det på strippning (haha roligt ord) men nej inte efter kemikaliebad i alf och det borde va bättre. det smittade också om man tog i en plåt med medlet på och sen en annan frisk plåt så kunde det bli lite lustiga resultat på den med  fast de gick att rädda tongue

just real power
no turbo shit

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
15 november 2007
#27
haha vilket meckigt medel (borde märkas med dödskalle) big_smile Men jag blästrar många fälgar i veckan som legat i sånt bad utan att färgen släppt.. Är dock oftast lättare att blästra om det legat i bad smile

Billackerare
737 Inlägg
15 november 2007
#28
offarn skrev:
Youngblood skrev:
Men hallå där.. vart har du köpt färgen? RAL färger är ju till för industri målningar och maskiner, typ lastbilar. Du får ingen vidare finish på den lacken.. hur du än bär dig åt. smile

går allt få bra yta med ral färgerna också....!! men resultatet på lastbilsramarna blir ju rätt grovt pga att det oftast lackas med högtrycks färgspruta...!!
har målats utställnings bilar här på mitt jobb med spegelblank yta på ral....!!

Slappna av.. jag har ingen större erfarenhet av RAL grejer.. och jag hade fel. Det räcker bra så. Jag visste inte att man kunna ta fram billacker genom RAL, eller hur det nu är. Vi har inga sådana färger på jobbet utan dem färgerna som gubbarna på jobbet målar med där är ganska "grova". Blått, rött, svart och vitt med ingen vidare finish.
Senast redigerat av Youngblood (15 november 2007)

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
15 november 2007
#29
PatrickJ skrev:
appelsinskal är ett hyffsat vanligt begrepp inom lackering och särskilt rekond, det är på den sidan av de båda yrkena jag håller mig.. och om jag har uppfattat alltning rätt så uppkommer appelsinskal där men "fegat" med färgen... så prova att lägga lite tjockare lager.. men överdriv inte.. för grejen är den att ska du lackera en bil utan att få appelsinskal så vet jag inte hur du skall göra.. för även nybilar har appelsinskal. vissa mer än andra.. sen när det gäller temperaturen i lackboxen/lokalen så påverkar det mer rinningar än appelsin skal..

för att bli av med dem måste du våtslipa och polera bort dem... men som sagt appelsinskal uppstår där färglagret är lite tunnare så du måste vara försiktig

Det har ingenting med färgen att göra utan med klarlacken.
Jag brukar alltid vräka på med klarlack, precis så mycket att det nästan är på väg att rinna. Då blir det som snyggast, tycker jag. Fegar man mycket med klarlacken så blir det torrsprut.. fegar du lite mindre så brukar det kunna bli apelsin skal. Apelsin skal skulle man kunna säga är det som är mellan torrsprut och perfekt. Sedan är det så att många nyare bilar har apelsinskal original, mer eller mindre och jag tror att det beror på att dem snålar in på materialet. På flera tusen bilar så tjänar nog tillverkarna en hel del pengar på det.

Corrado VR6R 3.0 Turbo


Sök