2741
Sök

Söker guide hur man sänker en volvo 740.

305 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#1
hej jag söker en gudie hur man sänker en volvo 740. gärna med bilder som det står skrivet information vid.


Dr Snuggles
956 Inlägg
14 november 2007
#2
Du tar fram en domkraft, höjer upp bilen. Tar fram en vinkelslip och skyddsglasögon, du sätter på vinkelslipen och sätter den i fjädern, kapar efter behag. Klart ! big_smile

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

305 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#3
ska man inte ta av fjädern från fjäder benet?


Dr Snuggles
956 Inlägg
14 november 2007
#4
Äh, det är onödigt wink I värsta fall kan du vara tvungen att ta av hjulet, haha. Om du nu är ute efter superseriös sänkning så ska du inte använda detta sätt, då köper du sänkningsfjädrar istället .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Underbetald
29 Inlägg
14 november 2007
#5
Fjäderspännare kan ju vara att föredra roll

Pappa till två underbara pojkar =)

305 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#6
men kan man inte göra det seriöst om man tar av fjädern från fjärder benet sen kapar fjäderna när den är av tagen.


54 Inlägg
14 november 2007
#7
Du tar bort hjulet och kapar 2-3 varv och sen hissar du i bakaxeln så fjädran kommer ner till skålen och sätter en slangklämma ruint skålen ich fjädern! det går igenom besiktningen också!

Gillberg skrev:
men kan man inte göra det seriöst om man tar av fjädern från fjärder benet sen kapar fjäderna när den är av tagen.


30 Inlägg
14 november 2007
#8
hissa upp bilen. ta av hjulet.. ta ett spett och bänd ner  länkarmen för att lätta trycket på fjädern. kapa.. sänkte en 740 runt om på knappt en timme med detta sätt


3 650 Inlägg
14 november 2007
#9
en liten följd fråga..ska man kapa uppe lr nere? tongue


106 Inlägg
14 november 2007
#10
lyckas du kapa uppe med fjärn kvar på är du riktigt duktig big_smile

3 650 Inlägg
14 november 2007
#11
freddeboyen skrev:
lyckas du kapa uppe med fjärn kvar på är du riktigt duktig big_smile

haha då ska jag vara duktig big_smile


3 650 Inlägg
14 november 2007
#12
hur mkt ska man kapa ungefär för att de ska se sänkt ut..och ändå ha kvar lite komfort?


106 Inlägg
14 november 2007
#13
men hade du tänkt att kapa flera varv så kan ja rekomendera att du kapar knappt ett varv i taget så blir de lättare att få bort den avkapade biten

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
14 november 2007
#14
Kesler skrev:
hur mkt ska man kapa ungefär för att de ska se sänkt ut..och ändå ha kvar lite komfort?

jag tog 2,5 varv fram å 1,5 bak. blev rätt lagom.. bild finns under mina gamlabilar

Dr Snuggles
956 Inlägg
14 november 2007
#15
Kesler skrev:
hur mkt ska man kapa ungefär för att de ska se sänkt ut..och ändå ha kvar lite komfort?

Det är svårt, nästintill omöjligt att behålla komforten genom att kapa fjädrarna . På min bil är det kapad ca 2,5 varv runt om, är inte så väldigt låg, men stötig som satan . Det är nackdelen med att kapa .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

329 Inlägg
14 november 2007
#16
Kesler skrev:
hur mkt ska man kapa ungefär för att de ska se sänkt ut..och ändå ha kvar lite komfort?

Ta du 2 varv till att börja med, blir du nöjd kör du på de.  Efter en vecka ser den ändå ut som en jeep i dina ögon och du kommer vilja kapa mer smile Komfort och komfort, inte rätt uttryck när de gällar kapad volvo:D

Med.lem
3 759 Inlägg
14 november 2007
#17
Jag har 6 eller 7 varv kvar bak på min, fram kommer jag inte ihåg, förmodligen samma.
Titta på bilderna, den är helt ok komfortmässigt ( om du inte kör i dom värsta hålen)
En polare kör på genomslagsgummina... jävlar att det hoppar, fast det ser snyggt ut.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Volvotok
38 Inlägg
14 november 2007
#18
hissa upp ena sidan, spänn ihop fjädern med en fjäderspännare, sen kapa ett varv i taget, smäller till ganska bra när du tar första varvet så håll fingrar etc. borta så gott de går

745 Turbo -88

Med.lem
3 759 Inlägg
14 november 2007
#19
Racso skrev:
Kesler skrev:
hur mkt ska man kapa ungefär för att de ska se sänkt ut..och ändå ha kvar lite komfort?

Det är svårt, nästintill omöjligt att behålla komforten genom att kapa fjädrarna . På min bil är det kapad ca 2,5 varv runt om, är inte så väldigt låg, men stötig som satan . Det är nackdelen med att kapa .

Kapar man några cm olika så blir det jävligt dåligt. På den punkten ska man vara noga.

En annan kompis har en 940 som oxo den går på genomslagsgummina men den är hur skön som hällst, måste vara nått speciellt me 940ins upphängning

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

305 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#20
okey som jag ska ha 19" fälgar och realcars 940 kjol-paket. så vill jag ju kunna kö över vägg gupp med så hur mkt ska jag kapa då tror ni?



Sök