2328
Sök

Söker guide hur man sänker en volvo 740.

92 Inlägg
10 juni 2014
Goofy skrev:
hissa upp ena sidan, spänn ihop fjädern med en fjäderspännare, sen kapa ett varv i taget, smäller till ganska bra när du tar första varvet så håll fingrar etc. borta så gott de går

Smäller det, trotts att man använder fjäderspänare?

Går det att kombinera denna metod med att använda spett och bända länkarmarna för att förhindra smällen?

Tänkte införskaffa mig dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -st-19256/

Vad tror ni? Funkar det?
Senast redigerat av Kattkatt (10 juni 2014)

3 173 Inlägg
10 juni 2014
Ja körde med dom..men kapade av gänga ett par CM satt dom bli kortare tyckte det va lite trångt. Smällde inget när ja kapade bort 2varv. ja tog ett varv itaget.

92 Inlägg
13 juni 2014
tobzter skrev:
Ja körde med dom..men kapade av gänga ett par CM satt dom bli kortare tyckte det va lite trångt. Smällde inget när ja kapade bort 2varv. ja tog ett varv itaget.

Du skruvade alltså bara av däcket? Satte på spännarna och spände, för att sedan kapa med vingelslipen? kapade du uppe eller nere?

1 861 Inlägg
14 juni 2014
2 varv är lagom 3 varv är LÅGT testa med 2 först kapa mer vid behov! Har tre i bak på min och jag ångrade fort sista varvet! big_smile

3 173 Inlägg
14 juni 2014
Dr_struts skrev:
2 varv är lagom 3 varv är LÅGT testa med 2 först kapa mer vid behov! Har tre i bak på min och jag ångrade fort sista varvet! big_smile

exakt bättre att kapa för lite än för mycke ta lite i taget.vart 2 1/2 fram och 2 ibak för mig vart bra tyckte jag men börja med 2 sen känn efter

4 586 Inlägg
14 juni 2014
Vet en som fastnade mellan fjäderben och fjäder så ta det försiktigt. Jag hade skaffat ett par andra fjädrar för att sänka en 740

Kapa fjädrar är någon man inte gör.

Frågan är ju hur man sänker en volvo 740. Då ska man väl göra det på rätt sätt
Senast redigerat av jocke_gronberg (14 juni 2014)

76 Inlägg
14 juni 2014
Ska du sänka en bil, gör det med modellanpassad sänkningssats då! Kapade fjädrar är generellt sett inte godkänt på bes (otillåten ändring, ombesiktning). Sen finns de som kommit igenom besiktning för att det kan ha varit fullt upp och/eller besiktningsman har missat eller inte orkat bry sig för fjädern trots allt sitter på plats utan risk för haveri.

Sök