3332
Sök

Projektarbete i skolan - Turbokonvertering B230F | UPDATE 18/2 | UPPSTART!

1 497 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#21
Jag skrev tidigare i tråden:

Vi gick upp och pratade med honom och han hade en b21:a (insprut) åt oss
som var en bra grund.

Det är allt insprut på B21an också wink

Men hur pass lämplig är en B230f för en turbokonvertering.
Har läst lite om att stakarna är lite svagare.
Minns dock inte om det var till f modellen.

645 Inlägg
18 november 2007
#22
AxlSam skrev:
Jag skrev tidigare i tråden:

Vi gick upp och pratade med honom och han hade en b21:a (insprut) åt oss
som var en bra grund.

Det är allt insprut på B21an också wink

Men hur pass lämplig är en B230f för en turbokonvertering.
Har läst lite om att stakarna är lite svagare.
Minns dock inte om det var till f modellen.

b230 är en s.k "låg friktionsmotor" som inte är lika tålig som b21/b23 bottendelarna då det sitter klenare grejjer i b230motorerna.

//Marcus Saari

1 497 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#23
Ok, men är block likadana?
Och vad behöver man byta för att få den lite mer trimvänlig?
Vad är det för motorer i TIC modellerna?

smile

4 299 Inlägg
18 november 2007
#24
AxlSam skrev:
Jag skrev tidigare i tråden:

Vi gick upp och pratade med honom och han hade en b21:a (insprut) åt oss
som var en bra grund.


Hoppsan, glömde de roll

Men kan man inte ta toppen från b230 för å få den överliggande kammen men samtidigt behålla hållbarheten hos b21:an???

Känns som de skulle va som att trimma en Saab T7:motor men ta stakar å kolvar från (fortfarande saab) T5:motorn för att dom e hållbarare???

E Saab-människa egentligen men fått mecka mycke Volvomotor i skolan.
Senast redigerat av Rallyhalle (18 november 2007)


1 497 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#25
Rallyhalle skrev:

E Saab-människa egentligen men fått mecka mycke Volvomotor i skolan.

Jo det är samma här wink
Håller mig till saab annars också.

Men om det skulle gå att ta toppen från B230f motorn och sätta den på B21an
så skulle vi väl samtidigt få kompsänkningen vi behöver för konverteringen.

Har för mig min far satte en B18 topp på en B20:a i en av hans gamla amazoner
för att få högre komp. Då borde det väl gå att göra tvärt om också? smile

4 299 Inlägg
18 november 2007
#26
Har jag faktiskt ingen aning om, de jag vet är att du får en rappare motor me överliggande ju så slipper du stötstångsskiten dessutom. Men de kan va som du säger, inte helt omöjligt. Just B230 finns de ju gott om turboversioner på. Så kolla va de e för materiel skillnad på B230F å B230FT (?). Kanske du får fram vad som behövs wink
Senast redigerat av Rallyhalle (18 november 2007)


1 497 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
#27
Då var motorstativet klart smile

Så nu ska vi bara hämta det i skolan och montera upp B21:an.
Sedan är det bara att klyva den motorn och börja greja.

Har även gått och funderat på hur vi skulle göra med grenröret och turbon.
Har fått tag på ett extraktorgrenrör till B21:an. Men då det nästan är omöjligt att
svetsa i det så visste vi inte riktigt hur vi skulle göra för att få dit turbon.

Ett alternativ var ju att göra ett helt nytt. Men det blir ju ganska tidkrävande.
Istället gör vi helt enkelt bara ett par flensar som passar dels på grenröret och
sen på turbon. Och svetsar på dessa på ett lite grövre rör.
Kommer ju fungera som en adapterplatta smile

Någon som vet om grenröret från B21:an passar på B230:an?
Och även om någon vet om B230 topplocket passar på B21:an?

Slänger upp en bild på motorstativet här också smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/197969_wlrow7.jpg

98 Inlägg
28 november 2007
#28
ska väl vara samma skit har jag för mig, men det där med att b21 har underliggande kam är ju helt åt skogen, sen så tror jag att det är samma skit, men det du borde göra är att lreta reda på en 531 topp till antingen b230 e eller nån b230 med turbo som har 531 topp, den toppen har större kanaler och i turbo 531 sitter det saltkylda avgasventiler som kan vara bra att ha kanske, kan inte så mycket om det där men den toppen är ju den bästa för lite halvdant trimm eller turbokonvertering

livet är underbart när underlivet är bart!

645 Inlägg
28 november 2007
#29
Rallyhalle skrev:
Men kan man inte ta toppen från b230 för å få den överliggande kammen men samtidigt behålla hållbarheten hos b21:an???

E Saab-människa egentligen men fått mecka mycke Volvomotor i skolan.

Och sen när fick b21 underliggande kam? det är överliggande i b21:erna också.
Kanske inte skulle ha sovit på lektionerna;) snart säger du väl att b21 inte har crossflow topplock heller lol (b20 och äldre motorerna som har underliggande kam och både insug och avgas på samma sida toppen!)

AxlSam skrev:
Ok, men är block likadana?
Och vad behöver man byta för att få den lite mer trimvänlig?
Vad är det för motorer i TIC modellerna?
smile

240 har b21et med M-stakar och tåligare kolvar (tåligare kolvar sitter det i alla motorerna, det är stakar/lager det skiljer i.)
740 har b230et och ft, 940 har även dem motorerna men även fk-modellen (lättryckaren).
740tic har b23et modellen som är den tåligare av motorerna (som b21et:n).


AxlSam skrev:
Men om det skulle gå att ta toppen från B230f motorn och sätta den på B21an
så skulle vi väl samtidigt få kompsänkningen vi behöver för konverteringen.

Har för mig min far satte en B18 topp på en B20:a i en av hans gamla amazoner
för att få högre komp. Då borde det väl gå att göra tvärt om också? smile

det är inte stor skillnad mellan 398toppen (b21) och 530 toppen (b230) så det är nog ingen större mening, kör dubbla topplockspackningar om du vill kompsänka eller slipa lite i förbränningsrummen!

Men om jag vore ni (antar att ni inte är ute efter speciellt mycket effekt eller ladda speciellt mycket) så skulle jag köra på b230f motorn nu när den nu sitter i, bara rycka av toppen och sätta tjockare topplockspackning eller dubbla för att få ner kompan lite, sedan bara hänga på turbo grejjerna och sätta på ett extrasprut (2 st kallstartspridare från k-jet med en tryckvakt från t.ex saab så dem slår till över ett visst antal laddtryck för soppan tar slut efter 0,3-0,4~ bar, går för snålt sen = inge bra ) och köra så, håller nog ett tag och ni lär ha roligt av att veta att ni gjort det själva och om nu motorn rasar är dem ju inte spec dyra/svåra att få tag på...
Eller så köper ni helt enkelt en turbo motor och hissar i vilket oftast är billigare och naturligtvis lättare.
Senast redigerat av zajja (28 november 2007)

//Marcus Saari

1 497 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#30
zajja skrev:

Eller så köper ni helt enkelt en turbo motor och hissar i vilket oftast är billigare och naturligtvis lättare.

Nu har vi alla delar som behövs.
Kan vi ta ett par spridare från en 9000 2,3T?
Så det blir fint med motorn vi redan har.

Så att ladda runt 0,4 max är det som gäller?
Effekten spelar inte så stor roll.
Bara att få ett fungerande system.
Men kanske kommer upp i 160hk+?

4 299 Inlägg
28 november 2007
#31
Skönt att ni fått ihop grundgrejerna iaf så ni kan börja mecka lite nu wink

Kan tyvärr inte hjälpa dig me spridar-frågan, har inte så mycke mer kunskap om Volvo.
Men de ska bli kul å följa tråden å lära sig lite mer wink

zajja skrev:
Rallyhalle skrev:
Men kan man inte ta toppen från b230 för å få den överliggande kammen men samtidigt behålla hållbarheten hos b21:an???

E Saab-människa egentligen men fått mecka mycke Volvomotor i skolan.

Och sen när fick b21 underliggande kam? det är överliggande i b21:erna också.
Kanske inte skulle ha sovit på lektionerna;) snart säger du väl att b21 inte har crossflow topplock heller lol (b20 och äldre motorerna som har underliggande kam och både insug och avgas på samma sida toppen!)

E de nåra lektioner jag inte sover på så e de fordonslektioner. Får väl be om ursäkt då att jag inte har hundra koll på volvomotorer men försöker hjälpa till iaf. Har inte hållit på me B21:an särskilt mycket då majoriteten är B20, B230 och 850:ins motor (neej, jag vet inte vad den heter) av Bilmotorerna vi har i skolan. Sen så är de mest Mercury/Mercruiser-motorer som vi håller på me nu eftersom det i huvudsak är marinmotorer vi ska hålla på med (Marinteknik kanske förklarar saken).

Men jag försökte bara hjälpa till så gott jag kunde, jag har ju knappast påstått att de jag sagt är är det som är rätt.
Så nej, jag kommer inte säga att B21:an inte har crossflow-topp nu när jag vet lite mer om den motorn.


1 497 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#32
Alla kan ha lite fel ibland wink

Tacksam för alla svar.
Känner sig lite mer peppad när folk visar intresse big_smile

645 Inlägg
28 november 2007
#33
AxlSam: ska gå att ta spridare + btr från saaben vad jag vet (kanske behövs något motstånd eller liknande om det är hög/låg ohm på dem spridarna).
Ja runt 0,4 är nog lagom om ni inte kör "tillsattssprut" då kan ni fläska på lite mer.
ang 160+ så lär det väl vara någonstans där, b21et med 0,55 bar har 155 men det är ju somsagt större cylindrar och annan kam + topp så det är nog möjligt att det blir runt där omkring.

Rallyhalle: va mest en liten pik för misstaget samtidigt som jag ville räta ut att det inte var underliggande på b21 då jag inte visste om AxlSam visste det eller inte.
Alla har fel ibland! bara mänskligt.

//Marcus Saari

1 497 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#34
Detta låter ju bra.

Men någon som har en idé om oljereturen från turbon?

Går det att plocka ur oljetråget utan att plocka ur motorn?

1 497 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#35
Nu närmar det sig.

Nästa vecka blir det ledigt från skolan i två veckor
för arbetet.

Planerna har ändrats lite och vi använder B230 motorn
som satt i 245:an.

Håll tummarna för oss smile

1 497 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#36
En liten fundering här.

Vilket är det bästa alternativet att kompsänka bilen med?

Vi hade först tänkt oss med dubbla topplockspackningar.

Men nu går även tankarna åt att svarva ner kolvarna någon millimeter.
Finns det tillräckligt med gods i dem att de skulle klara av detta?
Snackar om orginalkolvar i en B230F.
Sen dedär med stakarna. Pallar orginal något?

smile

551 Inlägg
9 januari 2008
#37
Ja för att sänka kompet kan du antingen använda dubbla topplockspackningar (billiga varianten) eller köra på 531 topp från en b230et t.ex. angående kolvar o stakar så tål dom inte så mycket effekt tyvärr.. Bästa e b230ft nyare modellen(oljekylda kanaler) eller gamla b21/b23et (smidda kolvar o M-Stakar original)..

laddar ni inte mycke så ska det nog hålla..

You can't B serious, oh K

1 497 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#38
Okej, funderar lite på detta.

Och resonerar lite med andra i den andra tråden wink

Tack.

Mvh

699 Inlägg
9 januari 2008
#39
Kompet blir inte anorlunda för att man sätter dit en 531 topp! Det är kolvarna som skiljer på turbo modellerna.. Angående stakarna så är stakarna inte särskilt starka på b230.. Dock så blev d bättre från 88 å framåt.. Å med tanke på att din e en 92-a så har du inte d sämsta stakarna iaf. Men som sagt tror jag B21-an är bättre med tanke på att det sitter M-stakar i den orginal..

Bilgalen elektriker :)

1 497 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#40
Jo, det finns väl bra många fördelar med B21an..

Men med tanke på att vi bara vill ha ett fungerande system
så spelar det ju inte så stor roll för oss just nu.

Kanske ett senare projekt med annan motor.

Projektet skall ju trotts allt vara klart inom några veckor smile

Btw, någon som har något bra tips angående oljereturen till turbon?


Sök