Rallyhalle skrev:
Men kan man inte ta toppen från b230 för å få den överliggande kammen men samtidigt behålla hållbarheten hos b21:an???
E Saab-människa egentligen men fått mecka mycke Volvomotor i skolan.
Och sen när fick b21 underliggande kam? det är överliggande i b21:erna också.
Kanske inte skulle ha sovit på lektionerna;) snart säger du väl att b21 inte har crossflow topplock heller
(b20 och äldre motorerna som har underliggande kam och både insug och avgas på samma sida toppen!)
AxlSam skrev:
Ok, men är block likadana?
Och vad behöver man byta för att få den lite mer trimvänlig?
Vad är det för motorer i TIC modellerna?
240 har b21et med M-stakar och tåligare kolvar (tåligare kolvar sitter det i alla motorerna, det är stakar/lager det skiljer i.)
740 har b230et och ft, 940 har även dem motorerna men även fk-modellen (lättryckaren).
740tic har b23et modellen som är den tåligare av motorerna (som b21et:n).
AxlSam skrev:
Men om det skulle gå att ta toppen från B230f motorn och sätta den på B21an
så skulle vi väl samtidigt få kompsänkningen vi behöver för konverteringen.
Har för mig min far satte en B18 topp på en B20:a i en av hans gamla amazoner
för att få högre komp. Då borde det väl gå att göra tvärt om också?
det är inte stor skillnad mellan 398toppen (b21) och 530 toppen (b230) så det är nog ingen större mening, kör dubbla topplockspackningar om du vill kompsänka eller slipa lite i förbränningsrummen!
Men om jag vore ni (antar att ni inte är ute efter speciellt mycket effekt eller ladda speciellt mycket) så skulle jag köra på b230f motorn nu när den nu sitter i, bara rycka av toppen och sätta tjockare topplockspackning eller dubbla för att få ner kompan lite, sedan bara hänga på turbo grejjerna och sätta på ett extrasprut (2 st kallstartspridare från k-jet med en tryckvakt från t.ex saab så dem slår till över ett visst antal laddtryck för soppan tar slut efter 0,3-0,4~ bar, går för snålt sen = inge bra ) och köra så, håller nog ett tag och ni lär ha roligt av att veta att ni gjort det själva och om nu motorn rasar är dem ju inte spec dyra/svåra att få tag på...
Eller så köper ni helt enkelt en turbo motor och hissar i vilket oftast är billigare och naturligtvis lättare.