Första tanken med projektet var att totalt bygga om en bil.
Men när det slog oss att det skulle ta enormt mycket tid begränsade det oss till att "BARA"
turbokonvertera en b21:a.
Allt kommer att dokumenteras i en loggbok, i ett bildspel och vi skall även rita upp hela systemet i Autodesk Inventor (ett 3D program).
Första delen i projektet var att få tag på en lämplig motor. Högst på listan stod en b20:a, b21:a eller en b23:a. Efter lite letande dök det upp en annons på blocket där en kille vid namn Jocke hade flera motorer till salu. Han bodde nära och bra så vi skickade iväg ett mail till honom.
Fick svar efter ett par dagar och det visade sig (OTROLIGT NOG) att det var en fordonslärare på våran skola (Nösnäsgymnasiet) som sålde dem åt skolan.
Vi gick upp och pratade med honom och han hade en b21:a (insprut) åt oss
som var en bra grund.
Den skulle precis ha vart genomgången av en elev men han hade inte dokumenterat det själv så han visste inget om skick.
Men motorn skall ju ändå klyvas så det spelade inte så stor roll för oss.
Begärt pris var 500kr.
Men han prutade ner den själv till 300kr när han märkte att vi kom från skolan
![smile](img/smilies/smile.png)
Nu var del ett i projektet klart och vi behövde nu få tag på turbo, grenrör och IC.
Det gick några dagar så ringer min far och säger att en av hans arbetskamraters
Saab 9000 2,0T hade rasat i kopplingen. Den bilen skulle enligt min far ha en jättefin inredning så jag köpte den själv och plockade den på inredningen till min egen bil.
Men det satt ju även alla turbodelar vi behövde i den
![wink](img/smilies/wink.png)
Så för 1500kr fick jag en EXTREMT fin inredning, turbo, IC, och grenrör.
(Den bilen har jag nu sålt vidare)
Projektet går vidare och vi är nu även snart klara med vårat motorstativ.
Har du tips, idéer eller kommentarer till vårat projekt så skriv gärna.
Kommer hålla tråden uppdaterad med bilder och text med jämna mellanrum
![smile](img/smilies/smile.png)
Mvh Axel (och Per)
OBS! Ändrigar. Använder oss nu av en B230F ![smile](img/smilies/smile.png)