3721
Sök

hjulbyte 16" till 13"

238 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#1
idag byte jag från 16 tums sommar till 13"tums vinterdäck..
det konstiga är den känns mycke piggare .. varför =? (stor skillnad..)

2 164 Inlägg
16 november 2007
#2
Kallas motstånd och tröghets faktor för bilen att dra runt större däck än med ett mindre med smalare bredd.
Man accar snabbare med smalare däck med.

MVH

F


1 353 Inlägg
16 november 2007
#3
Fredrik-79 skrev:
Kallas motstånd och tröghets faktor för bilen att dra runt större däck än med ett mindre med smalare bredd.
Man accar snabbare med smalare däck med.

MVH

F

bredden på ett däck har väl ingenting med det hela att föra tongue
det är rullomkretsen som är avgörande.
Mindre rullomkrets = däcket rullar flera varv på samma sträcka som ett däck med större skulle gjort.

There's no replacement for displacement

2 164 Inlägg
16 november 2007
#4
Dädck bredd har jätte mycket med de att göra.
Speciellt på motorsvaga bilar.
Ju större motor desto bredare däck måste man ha men har man inte så mycket effekt är de mycket viktigt att inte ha för stora däck.

MVH

F


69 Inlägg
16 november 2007
#5
Större däck=Högre topphastighet
Mindre däck=Snabbare Acceleration

I teorin iallafall:)

Bilar! Vilket jävla påhitt.

539 Inlägg
16 november 2007
#6
rullomkrets... destå mindre omkrets du har, destå snabbare accelererar bilen

vikt på fälgar, mindre vikt på hjulen är mycket lättare för billen att snurra dem.

testade med 15" alu fälgar som vägde runt 10kg med däck och tynga 18" som vägde säkert 15kg... bilen var otroligt mycket segare med 18 tummare. tro det eller ej men vikt på fälgar gör väldigt mycket.

238 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#7
då lär jag köpa 13tum och sälja 16tum fälgarna med däck..
big_smile

Eliminator
1 441 Inlägg
17 november 2007
#8
Hmm det är inte fälgstorleken som avgör. Det är däck profilen. tex har du 13" med 60 profil och 16" med 45 profil så är den totala hjulstorleken i det närmaste densamma.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Fotograf
1 319 Inlägg
17 november 2007
#9
varje kilo som skiljer på fälgen motsvarar 50inne i bilen så när du byter fälgar och kanske får 8kilo lättare så kan man ju räkna ut att det motsvarar 200kilo inne i bilen. sen har däck breden en avgörande faktor också.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Eliminator
1 441 Inlägg
17 november 2007
#10
Vist har vikten en viss inverkan, men det är diametern på hjulet som avgör, då det påverkar utväxlingen. Större omkrets trögare acceleration, högre topphastighet.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

81 Inlägg
17 november 2007
#11
Bra att en fråga kan få 5 olika svar.

Min teori blir således att det är färgen på fälgarna som avgör.
Mina empiriska tester visar att rostfärgade plåtfälgar ÄR långsamma än svarta dito. Däremot är grönsprayade plåtfälgar, i teorin åtminstonde, 1,4% snabbare än svarta plåtisar.

238 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#12
Sokrates skrev:
Hmm det är inte fälgstorleken som avgör. Det är däck profilen. tex har du 13" med 60 profil och 16" med 45 profil så är den totala hjulstorleken i det närmaste densamma.

//Tommy.

mina 13 " har 13*65 gånger 135 profil dem jag had:)e 16'40 gånger 195

238 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#13
Batta skrev:
Fredrik-79 skrev:
Kallas motstånd och tröghets faktor för bilen att dra runt större däck än med ett mindre med smalare bredd.
Man accar snabbare med smalare däck med.

MVH

F

bredden på ett däck har väl ingenting med det hela att föra tongue
det är rullomkretsen som är avgörande.
Mindre rullomkrets = däcket rullar flera varv på samma sträcka som ett däck med större skulle gjort.

en bilmek sa att min koppling tar mera stryck me 16" än med 13"på . ha menade att om jag skall byta koppling så skall jag leta efter en hårdare tryckplatta.. stämmer det ?

881 Inlägg
17 november 2007
#14
zewmah skrev:
Bra att en fråga kan få 5 olika svar.

Min teori blir således att det är färgen på fälgarna som avgör.
Mina empiriska tester visar att rostfärgade plåtfälgar ÄR långsamma än svarta dito. Däremot är grönsprayade plåtfälgar, i teorin åtminstonde, 1,4% snabbare än svarta plåtisar.

Haha big_smile

Men tillbaka till topic så tror jag det kan bero på att dina 13" vinterfälgar har smalare däck än dina 16" sommarfälgar.


8 156 Inlägg
17 november 2007
#15
Bredare däck = mer friktion = mindre acceleration.
Om man nu inte har en riktigt stark motor. För då krävs det breda däck för att få ner kraften i backen

Stora fälgar brukar vara bredare än små...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök