2763
Sök

ms eller vems sprut..

169 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#1
tjena jag undrar om jag kan instalera MS eller Vems sprut på min 740 turbo måste jag byta tänding med eller?? det är ET Motorstyrning iden...

Full Gas Spar Tid:P

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 november 2007
#2
du kan använda vilken du vill det är universal / eftermarknads sprut MS är dock lite jobbigare  vad jag vet men det är billligt och har man tid och ork att sitta och pilla ihop det
så....Vems har ju färdiga boxar = skönt lite givare + kontakter behövs....både vems/Ms använder megatune sen för att mappa...


169 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#3
okey.. vet du vart man kan få tag på det??

Full Gas Spar Tid:P

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 november 2007
#4
Köp Nira och slipp alla bekymmer relaterade till sprutet.  Om du tänkt plocka så mycket pulver så att originalsprutet inte räcker så kommer sprutets kostnad vara den lilla biten ändå.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
16 november 2007
#5
Inget fel på Nira, men dom flesta problemen uppkommer pga:

- Man köper endera ett för komplicerat sprut med en massa finesser som bara strular till det eller ett sprut med tekniska begränsningar.

- Den som installerar sprutet slarvar eller har för begränsade kunskaper. Detta är ganska vanligt och jag har rett ut många installationer i mina dagar som varit helt åt skogen.

- Man vill inte ta kostnaden för att få kombinationen motor - sprut ordentligt mappat av någon som kan sprutet ifråga ordentligt.

- Sedan förekommer det att man skyller på sprutet även när felorsak ligger annorstädes, tex för klen soppapump eller taskigt byggd motor.

Så likväl som man kan få usla resultat med Nira - så kan man få strålande resultat med ett annat märke.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
16 november 2007
#6
Egentligen är det tändningsbiten som är finessen med att byta sprut. Så länge du åker 8V så är det i princip bara att ösa in soppa och se glad ut. Det är i hanteringen av tändningen som finessen ligger.

/Göran

MazLer skrev:
måste jag byta tänding med eller??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

169 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#7
okey låter fint:D men jag har både tänding å sprut isamma box imin... men det ska gå ändå eller??

Full Gas Spar Tid:P

10 287 Inlägg
16 november 2007
#8
På din första fråga lät det som om du trodde att du bara behöve byta soppadelen. Men svaret är alltså nej - skall du byta så behöver du ett sprut som hanterar både soppa och tändning.

/Göran

MazLer skrev:
okey låter fint:D men jag har både tänding å sprut isamma box imin... men det ska gå ändå eller??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 417 Inlägg
16 november 2007
#9
Jag hade valt vems.


12 086 Inlägg
17 november 2007
#10
MS färdigbyggt och vems kostar väl lika mkt?, 6000kr.
Nira sa någon, dels kostar nira åthelvete mkt mer dessutom är de som Göran säger komplicerat och kräver sin programerare.

Det finns Autronic SM4, det ska visst va lättprogramerat och jävligt bra. Men de kostar 20k tror jag.

1 019 Inlägg
17 november 2007
#11
JapMax skrev:
MS färdigbyggt och vems kostar väl lika mkt?, 6000kr.

MS 1 V3.0 brukar ligga runt 3500:-, färdiglött och testat på http://forum.megasquirt.se
Sen tillkommer ju iofs diverse givare om man inte kan använda de man redan har.


39 Inlägg
17 november 2007
#12
jag skulle söga att ett ms inte e ett bra nybörjar sprut..

vems kan du dessutom få lite mera support på än MS.

mvh

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 november 2007
#13
JapMax skrev:
MS färdigbyggt och vems kostar väl lika mkt?, 6000kr.
Nira sa någon, dels kostar nira åthelvete mkt mer dessutom är de som Göran säger komplicerat och kräver sin programerare.

Det finns Autronic SM4, det ska visst va lättprogramerat och jävligt bra. Men de kostar 20k tror jag.

SM4 är bland de absolut bästa styrsystemen. Kräver ju dock precis sim shary säger att de e rätt kopplat, rätt mappat och rätt kringutrustning.

Ska man sen ta ut lite mos ur motorn me så går det åt tändning me...
Jag rekommenderar MSD.
Antingen om man kör me fördelare så blir det 3000 i pengar
Med DIS 4 och dubbelspolar blir det 8400.

Så SM4 och DIS4 blir ju i runda slängar 30 000 för hårdvaran...

Vad har du för effektmål?


10 287 Inlägg
17 november 2007
#14
Problemet med SM4 är just att det inte är integrerade tändslutsteg samt att manualen suger seriös hästpung. Boxen är dessutom stor som halva Säffle. Och sedan så är det det där med att dom inte kör standard Bosch-kontaktdon typ mimitimer. Så som installatör och som drabbad felsökare är jag väl måttligt förtjust i Autronic.
Men när dom väl är installerade och lirar så rockar det.

/Göran

bumpe skrev:
SM4 är bland de absolut bästa styrsystemen. Kräver ju dock precis sim shary säger att de e rätt kopplat,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
17 november 2007
#15
Garfield skrev:
JapMax skrev:
MS färdigbyggt och vems kostar väl lika mkt?, 6000kr.

MS 1 V3.0 brukar ligga runt 3500:-, färdiglött och testat på http://forum.megasquirt.se
Sen tillkommer ju iofs diverse givare om man inte kan använda de man redan har.

Är det med tändning?

12 086 Inlägg
17 november 2007
#16
Sharky skrev:
Problemet med SM4 är just att det inte är integrerade tändslutsteg samt att manualen suger seriös hästpung. Boxen är dessutom stor som halva Säffle. Och sedan så är det det där med att dom inte kör standard Bosch-kontaktdon typ mimitimer. Så som installatör och som drabbad felsökare är jag väl måttligt förtjust i Autronic.
Men när dom väl är installerade och lirar så rockar det.

/Göran

bumpe skrev:
SM4 är bland de absolut bästa styrsystemen. Kräver ju dock precis sim shary säger att de e rätt kopplat,


Göran, vilket styrsystem skulle du rekomendera då?
tänkte själv köpa något till våren, jag har kollat på VEMS. Tycker 6K låter lagom men är något för 10 bra mkt bättre kan man ju tänka om. Jag skulle vilja installera det och programera det själv efter lite manualläsning och forumschattande tongue

Hört att de billigare systemen, just VEMS och MS är lite buggiga. Men de kanske fått ordning på de nu, de har ju funnits ett tag nu.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 november 2007
#17
JapMax skrev:
Garfield skrev:
JapMax skrev:
MS färdigbyggt och vems kostar väl lika mkt?, 6000kr.

MS 1 V3.0 brukar ligga runt 3500:-, färdiglött och testat på http://forum.megasquirt.se
Sen tillkommer ju iofs diverse givare om man inte kan använda de man redan har.

Är det med tändning?

Ska du ha med tänding i samma box kan man satsa på ett haltec kostar runt 10k + givare...
Haltec är det dessutom "Ganska smidigt" för en nybörjare som vill prova att mappa sin egen motor...


645 Inlägg
17 november 2007
#18
JapMax skrev:
Garfield skrev:
JapMax skrev:
MS färdigbyggt och vems kostar väl lika mkt?, 6000kr.

MS 1 V3.0 brukar ligga runt 3500:-, färdiglött och testat på http://forum.megasquirt.se
Sen tillkommer ju iofs diverse givare om man inte kan använda de man redan har.

Är det med tändning?

finns några stycken som säljes färdiga lödda ms1 v3 versionen MED extra koden för att styra båda soppa och tändningen för 3200 ( http://www.blocket.se/vi/11141795.htm?ca=4_s t.ex )
Jag själv ska köra med detta system på min 240tic med 740tic insug + spridare.
Dem givare man behöver är:
vattentemp (bosch nr: 0280130026)
lufttemp (bosch nr: 0280130039)
och en spjällägesgivare från t.ex 850.

//Marcus Saari

1 741 Inlägg
17 november 2007
#19
Själv har jag precis börjat montera in mitt VEMS i min bil. Går ruggigt bra och inte stött på några större problem. Sen mappningen är ju inga problem heller då det finns så många som mappat med megatune som vet hur man gör och delar gärna med sig av sina erfarenheter och tips.

Jag hade valt VEMS vilken dag som hellst smile coil-on-plug är en fin funktion som jag verkligen uppskattar till min bil.

Enda som jag ser märker skiljer till ett dyrare sprut är: manualen och hur man kan få hjälp...

Men där emot finns ju även otroligt många som kör volvo tick och kör MS så där lär du ju kunna få otroligt fina kopplingsscheman och dyl.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

645 Inlägg
17 november 2007
#20
tecman skrev:
Själv har jag precis börjat montera in mitt VEMS i min bil. Går ruggigt bra och inte stött på några större problem. Sen mappningen är ju inga problem heller då det finns så många som mappat med megatune som vet hur man gör och delar gärna med sig av sina erfarenheter och tips.

Jag hade valt VEMS vilken dag som hellst smile coil-on-plug är en fin funktion som jag verkligen uppskattar till min bil.

Enda som jag ser märker skiljer till ett dyrare sprut är: manualen och hur man kan få hjälp...

Men där emot finns ju även otroligt många som kör volvo tick och kör MS så där lär du ju kunna få otroligt fina kopplingsscheman och dyl.

http://www.megamanual.com/mtabcon.htm , jag tycker då den manualen är riktigt bra sen är det många som kör MegaSquirt och man verkar  kunna få bra med hjälp på megasquirt-forumet så smile

//Marcus Saari


Sök