3419
Sök

Laddproblem på SAAB 9000

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#1
Jag har en SAAB 9000, som rubriken förtäljer, av årsmodell 1990.
När jag var ute och åkte så tändes laddlampan helt plötsligt, och batteriet förlorade sakta men säkert all kraft.

Jag fick tips att byta laddningsregulatorn, och efter att jag gjort detta så laddade den inte heller - ett tag.

Här om veckan när jag var in på besiktningen med den så började den ladda smått - 9.9V till 10.9V.

Vad beror detta på? Är det generatorn som har lagt av då eller?

Jag fick höra av min svåger att kolla jordflätan som sitter under batteriet, men där hittar jag inget efter att ha skruvat bort ställningen som batteriet sitter på. Däremot så "bakom" batteriet går det en kabel från (-)polen på batteriet som delar upp sig till fyra (tror jag) andra kablar, som sitter med en bult i plåten, är detta jordflätan?

Finns det något annat sätt att kolla om det är laddfel på bilen, eller jordfel?

Jag har ingen multimeter, och vet ej någon som har en heller.

Tacksam för svar.

Mvh
Martin Ljunggren.

Miklen
17 november 2007
#2
När du bytte regulatorn.. Hur såg kolen ut? hur såg kollektorn ut? (ytan som kolen släpar emot).

Spänningen ska ju ligga runt 14volt vid 2000rpm..tror ja dom säger rent generellt, lite olika när generatorer börjar ladda.

Jordflätan på motorn bör sitta emellan motorblocket och någon balk eller chassit. Inte för ja e nån saab nisse men den brukar synas tydligt.
Senast redigerat av Miklen (17 november 2007)

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#3
Miklen skrev:
När du bytte regulatorn.. Hur såg kolen ut? hur såg kollektorn ut? (ytan som kolen släpar emot).

Spänningen ska ju ligga runt 14volt vid 2000rpm..tror ja dom säger rent generellt, lite olika när generatorer börjar ladda.

Jordflätan på motorn bör sitta emellan motorblocket och någon balk eller chassit. Inte för ja e nån saab nisse men den brukar synas tydligt.

Kolen på gamla regulatorn var nedslitna, tror nästan det var originalregulatorn. Den var av märket Bosch. De var snedslitna, som alltid, men inte repiga eller kantiga.
Kollektorn kunde jag inte se därifrån jag stod.

ja, 14.4V låg den på när den fungerade som den skulle.

Så det kan alltså vara jordflätan det jag såg då eller?

Jag är inte heller någon SAAB nisse, då detta är våran första - och kanske enda ...

Miklen
17 november 2007
#4
Hm.. Njae jordflätan där brukar inte sitta i närheten av batteriet å inte i anslutning till det heller.. finns ju en jordning från batteri till chassie antagligen den du såg.. Men så ska d finnas en som jordar motorn i bilen om man säger så. Det är ju oxå den som jordar generatorn med chassie å sin tur batteriet. Finns ju mycke annat som kan fela på en generator.

Jag lämnade in min den slutade oxå att ladda helt plötsligt.. Kolen å bryggan va nya men funka inte ändå. Det visade sig att kollektorn va helt slut så kolen fick inten riktigt me kontakt så så fort dom testade att belasta generatorn så blev det gnistbildning å den tappade allt ladd nästan. Kostade 1200kr å då bytte dom regulatorn, 2 lager och kollektorn. Och kontrollerade den. Nu funkar det bättre.

21 761 Inlägg
17 november 2007
#5
Nu vet jag inte alls hur det ser ut vid batteriet på en 9000, men om det satt flera kablar på batteriminus och att en eller flera av dem sitter i karossen så borde någon av dem vara "jordflätan". Det är ju inte alla bilar som har en fläta ner till karossen, en del har en kabel istället (tex Volvo 240). Huvudsaken är att kabeln är någorlunda grov.

Du kan ju ta loss de minuskablar som sitter i karossen och rengöra dem ordentligt, slipa också plåtrent på karossytan där de ska sitta fast. Om det finns en fläta mellan motor och kaross, som Miklen skriver, så bör du även göra samma sak med den.

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#6
Miklen skrev:
Hm.. Njae jordflätan där brukar inte sitta i närheten av batteriet å inte i anslutning till det heller.. finns ju en jordning från batteri till chassie antagligen den du såg.. Men så ska d finnas en som jordar motorn i bilen om man säger så. Det är ju oxå den som jordar generatorn med chassie å sin tur batteriet. Finns ju mycke annat som kan fela på en generator.

Jag lämnade in min den slutade oxå att ladda helt plötsligt.. Kolen å bryggan va nya men funka inte ändå. Det visade sig att kollektorn va helt slut så kolen fick inten riktigt me kontakt så så fort dom testade att belasta generatorn så blev det gnistbildning å den tappade allt ladd nästan. Kostade 1200kr å då bytte dom regulatorn, 2 lager och kollektorn. Och kontrollerade den. Nu funkar det bättre.

Jag ska försöka kolla efter den igen... tack!
Vad anbelangar generatorn så vill jag veta om det är den det är fel på, för då skrotar jag bilen istället för att lägga ut pengar på att laga den.

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Nu vet jag inte alls hur det ser ut vid batteriet på en 9000, men om det satt flera kablar på batteriminus och att en eller flera av dem sitter i karossen så borde någon av dem vara "jordflätan". Det är ju inte alla bilar som har en fläta ner till karossen, en del har en kabel istället (tex Volvo 240). Huvudsaken är att kabeln är någorlunda grov.

Du kan ju ta loss de minuskablar som sitter i karossen och rengöra dem ordentligt, slipa också plåtrent på karossytan där de ska sitta fast. Om det finns en fläta mellan motor och kaross, som Miklen skriver, så bör du även göra samma sak med den.

Jag tog loss dem jag hittade och skrubbade dem med en stålborste och även karossdelen där de sitter. Det gav samma resultat ändå.

Miklen
17 november 2007
#8
Hur mår ditt batteri ?

21 761 Inlägg
17 november 2007
#9
scampi skrev:
Vad anbelangar generatorn så vill jag veta om det är den det är fel på, för då skrotar jag bilen istället för att lägga ut pengar på att laga den.

Då är det enklast att mäta laddspänningen direkt på generatorn, mät mellan B+ och generatorns chassie. En sån mätning visar den verkliga laddspänningen hos generatorn, om det är rätt spänning där så ligger felet mellan generator och batteri.

Lyser batterilampan på instrumentpanelen när du har tändningen igång men motorn avslagen?

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#10
Miklen skrev:
Hur mår ditt batteri ?

Jag frågade nyss, och det mår jättebra! Jag skulle tacka för omtanken! winktongue

Skämt åsido, det är prima virke! Har kollat det med en batteriladdare, och det är jättebra smile

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
scampi skrev:
Vad anbelangar generatorn så vill jag veta om det är den det är fel på, för då skrotar jag bilen istället för att lägga ut pengar på att laga den.

Då är det enklast att mäta laddspänningen direkt på generatorn, mät mellan B+ och generatorns chassie. En sån mätning visar den verkliga laddspänningen hos generatorn, om det är rätt spänning där så ligger felet mellan generator och batteri.

Lyser batterilampan på instrumentpanelen när du har tändningen igång men motorn avslagen?

Jag har inget att mäta med, och känner ingen som har heller... :S

Ja, den lyser vid tändning, även när motorn är igång så lyser den med ett fast, starkt sken.

21 761 Inlägg
17 november 2007
#12
Eftersom laddlampan lyser även när motorn är igång så ger den knappast ut någonting, då behövs ingen mätning där. Kolla upp kablarna omkring generatorn så att inte tex D+ kabeln ligger och kortsluter mot kaross eller motorblock.

Pessimist
82 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Eftersom laddlampan lyser även när motorn är igång så ger den knappast ut någonting, då behövs ingen mätning där. Kolla upp kablarna omkring generatorn så att inte tex D+ kabeln ligger och kortsluter mot kaross eller motorblock.

Okay, jag har ingen aning om vad D+ är för kabel, men jag ska kolla i morgon ifall jag kan se något. Lättast är väl att skruva bort hela sidoplåten för att se riktigt, väl?

Miklen
17 november 2007
#14
Kolla rent generellt bara ifall nån kabel inte ser bra ut spelar inge större roll om dom heter D+ eller inte.. å ja hoppas inte ditt batteri är av trä winkwink big_smile

Pessimist
82 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#15
Miklen skrev:
Kolla rent generellt bara ifall nån kabel inte ser bra ut spelar inge större roll om dom heter D+ eller inte.. å ja hoppas inte ditt batteri är av trä winkwink big_smile

-skrattar- underbar humor så här tidigt på morgonen uppskattas verkligen! lollollollol

Jag ska ta mig ett djupdyk i motorn efter frukost, tack för alla tips smile

Miklen
18 november 2007
#16
Du bjöd på den igår big_smile Men känner du verkligen ingen som har en amperetång.. Det hade inte vart fel att prova me en sån heller

21 761 Inlägg
18 november 2007
#17
Tur att det finns humor smile.

Biltema har en tångamperemeter som även mäter vanlig spänning och resistans, kostar 419:-. Den fungera lika bra som någon annan multimeter, har en sån själv. Multimeter är alltid en bra sak att ha när man ska meka och felsöka i elsystemet smile.

Pessimist
82 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Tur att det finns humor smile.

Biltema har en tångamperemeter som även mäter vanlig spänning och resistans, kostar 419:-. Den fungera lika bra som någon annan multimeter, har en sån själv. Multimeter är alltid en bra sak att ha när man ska meka och felsöka i elsystemet smile.

Jo, jag har förstått det!
Blir att införskaffa i en slik sak... !



Tack för alla tips och råd!


Sök