MrTobias skrev:
Jag vill smälla på ett kjolpaket på min bil för att jag tycker att den blir mycket finare. Hur menar du att det kostar mer än det smakar, värt besväret? Det här är en hobby som självklart kostar pengar. När jag är i garaget och slipar har jag de fetaste smilet hela tiden. Så jävla roligt att bygga på bilen. Du avrådde mig att köpa ett kjolpaket, jag lyssnade inte och nu kritiserar du mig för att jag inte lydde dig?
Först måste jag tacka för att du svarade
Det jag menar med att det kostar mer än det smakar är helt enkelt att det tar för mycket tid, svett och tårar innan man får ett kjolpaket att passa lika bra som originaldelar på en bil, och dessutom få det att se snyggt ut. Ofta är det tyvärr att folk har anpassat bilen till kjolpaketet istället för att anpassa kjolpaketet för att passa på bilen :S Efter man har fått sakerna att passa måste man dessutom lackera om halva bilen. Gör man endast kjolpaketet har man oftast besvär av nyansskillnader som till slut kommer driva ägaren tokig. I slutändan lackerar man om hela bilen eller återställer den till original igen eftersom man inte blev nöjd med resultatet. Roligt att du har ett stort leende på läpparna när du slipar eftersom du nu helt enkelt slipar i onödan. Ett svar på varför du slipar i onödan får du längre ner. Kritiken du får nu, är faktiskt enbart eftersom allt sker himla klantigt. Respekt har jag för dem som sätter dit kjolpaket på rätt sätt, inte för dom som tyvärr samtidigt förstör bilen.
MrTobias skrev:
Hur kan du se resultatet när bilen inte är färdig? Det ända jag komma ångra när jag säljer bilen är att jag sålt den. Jag är väldigt tacksam till Jocke "Nevyn" att han hjälper mig med min bil.
No comment, eftersom det annars enbart känns som personangrepp.
MrTobias skrev:
Det finns en anledning att sidokjolarna sitter med självborrande skruvar, de ska ingenstans! Skruvarna syns fortfarande för att jag är inte färdig! Självklart tog det imot att borra hål i en årsm 04, men det vara bara att bestämma sig sedan göra det! spackel drar åt sig fukt, my misstake. Får titta på det till sommaren.
Spackel drar som du vet åt sig fukt. Nu undrar jag därför, varför du går vidare med slipningen, med ”fetaste smilet” av dina sidokjolar när du vet att du gör allt jobb i onödan? Du kommer behöva göra om allt i alla fall.
MrTobias skrev:
Jag har köpt färgen inklusive allt jag behöver till att lacka för 1200kr. Det tycker jag absolut att det är värt att testa lacka för! Jocke har kontaker med en lackfirma och vi ska få låna ett lackbås där.
Får man fråga vad som kostade 1200 kr? Är det enbart lack + slipmaterial, eller är det även inklusive spruta? Om det är inklusive spruta undrar jag vad för spruta som kan vara så himla billig och dessutom ger ett bra resultat. Färgen borde ju faktiskt gå på 8-900 kr, vilket gör att det inte finns mycket pengar kvar för annat. Glöm inte: Genvägar kan bli senvägar.
MrTobias skrev:
Jocke behövde inte övertala mig att köra med en killswitch. Jag var såld på idén innan han kom på den. Vem har sagt att vi klantat till det med reglaget av helljuset? Det används bara inte, till besiktningen så åker vanliga lampor i och man slår då igång helljuset på de vanliga sättet. Den ända det var svårt att förklara varför man slog på helljuset på killswitchen var min sambo!
Hur kan man vara såld på någon man inte vet något om? Du förklarar klockrent hur du har klantat till det.
MrTobias skrev:
Vad jag får för den är inte intressant i dagsläget. Ja att återställa bilen kostar pengar. Måste svetsa igen hålen och lacka om sidorna, fem tusen kanske? Jag ska inte göra det så jag förstår inte riktigt varför det är aktuellt. Hur fan kan du säga att jag förstört bilen? Jag bygger den inte till dig!
Får jag fråga hur du har kommit fram till den siffran? Vad jag vet behöver du göra följande saker:
-En ny instrumentbräda pga 2 skruvhål.
-Ny mittkonsoll pga 2 skruvhål
-Svetsa igen skruvhålen i karossen
-Hellack på bilen.
Enbart denna kalkyl går säkert på 25000:-
nevyn skrev:
jag tycker denna person verkar vara en trevlig person som absolut INTE stör sig på annat än orginal och han får gärna komma och kolla när allt är klart! ja jag är ingen utbildad lackare på bilar men att lacka flygplan är nog lite svårare än en pegga inget illa ment tobbe. personen i fråga idiot förklarade tobbe och mig när vi körde med öppetluftfilter och ett par veckor senare satt det ett i hans bil och det är konstigt att han inte gnäller på alla som "stylar" bilar rolig kille det där och för övrigt så är det grundat i skruv hålen och tektyl!
Tack att jag verkar trevlig
. Jag tycker att original är bäst, och i dom flesta fallen visas det att ingeniörerna visste vad dom höll på med när dom byggde bilen. Jag tittar gärna på bilen när den är klar, och lovar att granska den med samma öga som jag granskar mina egna fordon. Att du kan lackera flygplan är enbart kudos, men när har man sett ett flygplan blänka som en hundballe i månsken? Jag vill sen gärna veta när jag hade sist ett öppet filter i Golfen? Det jag sist minns är att jag hade ett förra vintern ett tag för att övertyga en kompis att inte köpa det. Det låter enbart förskräckligt vid gaspådrag, och dessutom minskar effekten i motorn i dom flesta fallen, detta var speciellt fallet i min bil. Öppet filter är enligt mig enbart fjortis-trim eftersom bilen då enbart brölar, vilket är ett ljud man lessnar på ganska fort. Det är ett fall av: been there, done there, got the T-shirt.
Styling är ett fint ämne eftersom när man lyckas, får man en otrolig vacker slutprodukt.
PaintWorX skrev:
I think that you are doing a good job on your car............
I understand the complaint guy also..........you should be carefull when drilling holes in the cars body , even if you put in primer.
I personally would have gone at it another way.........but its not my project, and i would`nt try to tell you any different.
Good luck
PaintworX
Unlike me you know the art of diplomacy