2787
Sök

Vågar man sig på lustgas?

Mek
88 Inlägg
18 november 2008
engolf skrev:
Ger liv till tråden igen...

Nu är jag igång med monteringen av mitt system, och undrar om någon vet hur man kopplar ledningarna till solenoider? Finns två ledningar på varje, och båda är svarta. En ska kopplas till reläet, och den jordas. Spelar det ingen roll hur man kopplar de, eller är det en bestämd polaritet?
Läste igenom manualen två gånger, men där står det faktiskt ingenting om det...

Hej igen
Fick du inget kopplinsförslag med i sattsen. Dom 2 kablarna som går till solinoiderna kan du polvända hur du vill, men dom drar mycket ström så dom måste reläas. Genom fullgasbrytare, brytare för aktiverig, tryckknapp där du skjuter in gasen event bränsletryckvakt drar du bara manöverspäming till relä.

Skall du styra men en tryckknapp när du skjuter in gasen?????

OBS TÄNK NU PÅ STÄNGA AV GASEN INNAN MOTORN GÅR I VARVSTOPP ANARS SMÄLLER DET.
Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd

3 235 Inlägg
19 november 2008
Hej, och tack igen!
Jag har ett komplett system med alla relä, knappar, brytare, kopplingar mm, men kunde inte hitta infon om hur solinoiderna skall kopplas.

Jag har en mikrobrytare (fullgasknapp) på spjället, och en huvudbrytare inne i bilen. När systemet är aktiverat inifrån kommer gasen först när gasspjället är helt öppet, och tills man släpper gaspedalen.
Det dumma är att Colten inte har någon varvmätare, så jag ska montera en: man vill ju helst inte skjuta gasen för tidigt.
Vet inte helt hur högt varvstoppet ligger på bilen, har aldrig lyckats varva den så mycket. Den går lätt till 80 kmh i andra, och då får man en ordentlig spark i ryggen, nästan som på en turbobil. Den har mekaniska ventiltryckare, och det är kanske en fördel när man ska varva ur det lilla extra.

P.S Har nu monterat flaskan i baljan där reservhjulet var, och då vill man ju kunna öppna ventilen på flaskan från föfarplatsen.
Har en 12 volts motor som jag tror jag kan anvnda.  Man kan välja belastningen på den, så att man inte vrider sönder ventilen.Hur löste du det, eller har du flaskan bredvid dig där framme?

Mek
88 Inlägg
20 november 2008
engolf skrev:
Hej, och tack igen!
Jag har ett komplett system med alla relä, knappar, brytare, kopplingar mm, men kunde inte hitta infon om hur solinoiderna skall kopplas.

Jag har en mikrobrytare (fullgasknapp) på spjället, och en huvudbrytare inne i bilen. När systemet är aktiverat inifrån kommer gasen först när gasspjället är helt öppet, och tills man släpper gaspedalen.
Det dumma är att Colten inte har någon varvmätare, så jag ska montera en: man vill ju helst inte skjuta gasen för tidigt.
Vet inte helt hur högt varvstoppet ligger på bilen, har aldrig lyckats varva den så mycket. Den går lätt till 80 kmh i andra, och då får man en ordentlig spark i ryggen, nästan som på en turbobil. Den har mekaniska ventiltryckare, och det är kanske en fördel när man ska varva ur det lilla extra.

P.S Har nu monterat flaskan i baljan där reservhjulet var, och då vill man ju kunna öppna ventilen på flaskan från föfarplatsen.
Har en 12 volts motor som jag tror jag kan anvnda.  Man kan välja belastningen på den, så att man inte vrider sönder ventilen.Hur löste du det, eller har du flaskan bredvid dig där framme?

Hej
Jag har flaskan längst bak i bilen och ingen motor till att öpna flaskan med.
Tänk på att inte öppna kranen på flaskan när motorn står still skulle solinoiden ha ett litet lägage så fyls insuget upp med gas och det smäller när du startar.

Mvh

3 235 Inlägg
29 november 2008
Hej igen,
jag har en fråga till: är det lämpligt att köra med non-projected stift hela tiden (normalkörning)?
Jag läste att man ska helst ha vanliga stift när man "vardagskör", och byta till non-projected när man kör med lustgas.
Verkar vara opraktiskt i så fall. Påverkar non-projected stift motorgången och förbänningen negativt när man inte kör med gas?
Är det möjligt att "göra om" vanliga stift till non-projected?Då menar jag göra elektroden krtare och avståndet mindre..

185 Inlägg
29 november 2008
Såg the fast and the furious för någon dag sedan, har aldrig kännt hur det känns med nos, men känns som dom har gjort det ganska överdrivet i den filmen? Känns som dom får 2-300 HK extra med ett knapptryck:)

3 235 Inlägg
29 november 2008
Såg den igår, och det är nog ganska överdrivet ja:)
Man kan nog få 200 hk extra, men då måste säkert motorn vara god för över 500-600 hk original för att kunna klara av effekten.

3 235 Inlägg
29 november 2008
Tillbaka till frågan:

engolf skrev:
Hej igen,
jag har en fråga till: är det lämpligt att köra med non-projected stift hela tiden (normalkörning)?
Jag läste att man ska helst ha vanliga stift när man "vardagskör", och byta till non-projected när man kör med lustgas.
Verkar vara opraktiskt i så fall. Påverkar non-projected stift motorgången och förbänningen negativt när man inte kör med gas?
Är det möjligt att "göra om" vanliga stift till non-projected?Då menar jag göra elektroden krtare och avståndet mindre..

35 Inlägg
29 november 2008
LeLuke skrev:
Såg the fast and the furious för någon dag sedan, har aldrig kännt hur det känns med nos, men känns som dom har gjort det ganska överdrivet i den filmen? Känns som dom får 2-300 HK extra med ett knapptryck:)

Den är inte så värst överdriven, det ger en jäkla kick om man inte använder proggresiv styrning

Mats

3 235 Inlägg
8 december 2008
Hej igen!

Nu vill jag ha hjälp:
har installerat  NOS-systemet, och hittills har allt gått som det skulle.
Ikväll var tanken att jag skulle ut på vägen och testa hur det fungerar.
Bytte stiften, backade tändningen 2 grader, och skulle testa systemet stillastående: skruvade ut mustycket ur insuget, startade bilen, aktiverade huvudbrytaren och öppnade tubventilen.
Gick ut ur bilen (till motorrummet), varvade till ca 2000 vpm, och aktiverade spjällbrytaren, (mustycket var riktat bort från insuget och ut i luften). Det sprutade friskt med gas och bensin, kallt, men när jag släppte spjällbrytaren fortsatte gasen att spruta drygt en sekund. Bensinen slutar komma nästan med en gång efter inaktiveringen, men gasen fortsätter som sagt i ca en sekund. Verkar som om det tar längre tid för NOS-solenoiden att stänga än för bensin. Man vill ju inte ha BARA gas i en sekund på höga varv...
Nu har jag slangar som är ganska långa, och jag har de i en liten spiral. Kan det ha nånting med saken att göra? Kanske borde jag köpa kortare slang till NOSen, för det verkar vara trycket inne i slangen som gör att gasen inte stoppar med en gång...

Vill gärna ha tips...Tack!
Senast redigerat av engolf (8 december 2008)

206 Inlägg
8 december 2008
Som sagt så går det att ladda i mkt mkt gas om man har rätt prylar i motorn! en standard  låt säga en volvo T5 så skulle jag nog bara hålla mig till 50-75hk.  Men med rätt prylar i motorn vill säga en V8 på 600cui så går det utmärkt att köra dubbla fogger system på 500hk i varje samt cheter plattor med yttligare 250-300 till och då känns det verkligen att det händer nåt!! Men som sagt det e mkt hk för liten peng men pengen kan bli stor i mänga fall....

206 Inlägg
8 december 2008
Porsche935 skrev:
Som sagt så går det att ladda i mkt mkt gas om man har rätt prylar i motorn! en standard  låt säga en volvo T5 så skulle jag nog bara hålla mig till 50-75hk.  Men med rätt prylar i motorn vill säga en V8 på 600cui så går det utmärkt att köra dubbla fogger system på 500hk i varje samt cheter plattor med yttligare 250-300 till och då känns det verkligen att det händer nåt!! Men som sagt det e mkt hk för liten peng men pengen kan bli stor i mänga fall....

Men måste bara säga att ju mer du laddar i och ju fler system så sjunker verkningsgraden avsevärt för varje system du matar i!

654 Inlägg
8 december 2008
Har du koll på tempen (motor och avgas),A/F (syre och bränsle) brukar man kunna skuffa på med 75-150hk i en original motor med backad tändning och trevligare stift.(visst,undantag finns).Och då med hyfsad drift säkerhet.
Senast redigerat av Blida (8 december 2008)

3 235 Inlägg
8 december 2008
Blida skrev:
Har du koll på tempen,A/F brukar man kunna skuffa på med 75-150hk i en original motor med backad tändning och trevligare stift.(visst,undantag finns).Och då med hyfsad drift säkerhet.

Min motor ligger på 75 originalhästar, så jag laddar med 25 extra just nu. Går det bra ska jag testa med 30 hk.
Tillbaka till frågan: varför stängs inte gasen med en gång (som bensintillförseln t ex)?
Den tiden det bara kommer gas kan vara förödande för en motor, då blir det "ett torrt" system för ett ögonblick ju..sad I alla fall ska jag testa med en kortare slang till NOSen, kanske det hjälper.

problemet är att när systemet stängs av stryps bensintillförseln med en gång, men för gasen tar det av någon anledning längre tid att stoppa...sad

Finns det någon som kan förklara varför?

206 Inlägg
8 december 2008
Ja försök att ha så kort slang som möjligt till gasen då den e flyktig i jämförelse med bensinen när den ligger i slangen! Men att den pyttsar lite i efterhand gör inte så mkt bara den inte matar på! Sedan är det som sagt bra om du har flask värmare då den hjälper att hålla ett konstant tryck! Kör du en separat tank till gasen ? Ett tips är att du byter ut soppan mot metanol i så fall då den har bättre verkningsgrad med lustgasen samt kyler bättre! Alltså om du kör separat tank till lustgasen, dock får du ligga högre på bränsle munstycke då!!! Sen kan du nog sparka i den 50hk utan att va orolig! alternativet är att du monterar en delaybox(jacobslåda) då går gasen i mkt mjukare och frestar inte på så mkt på vev/stakar/drivlina.

Mvh P

Mek
88 Inlägg
8 december 2008
engolf skrev:
Blida skrev:
Har du koll på tempen,A/F brukar man kunna skuffa på med 75-150hk i en original motor med backad tändning och trevligare stift.(visst,undantag finns).Och då med hyfsad drift säkerhet.

Min motor ligger på 75 originalhästar, så jag laddar med 25 extra just nu. Går det bra ska jag testa med 30 hk.
Tillbaka till frågan: varför stängs inte gasen med en gång (som bensintillförseln t ex)?
Den tiden det bara kommer gas kan vara förödande för en motor, då blir det "ett torrt" system för ett ögonblick ju..sad I alla fall ska jag testa med en kortare slang till NOSen, kanske det hjälper.

problemet är att när systemet stängs av stryps bensintillförseln med en gång, men för gasen tar det av någon anledning längre tid att stoppa...sad

Hej har du långa slangar efter elventilen så fjädrar dom av det höga gastrycket (och gasen komprimeras) ca 60 bar mot bränsletrycket som bara är ca 3 bar. Du får sätta solenoiden så nära munstycket som möjligt, det gäller även bränslet för har du lång bränsleväg efter brönslesolenoiden så tar det för lång tid för bränslet att fylla upp och nå fram om du förstår vad jag menar.

206 Inlägg
8 december 2008
holyday skrev:
engolf skrev:
Blida skrev:

Hej har du långa slangar efter elventilen så fjädrar dom av det höga gastrycket (och gasen komprimeras) ca 60 bar mot bränsletrycket som bara är ca 3 bar. Du får sätta solenoiden så nära munstycket som möjligt, det gäller även bränslet för har du lång bränsleväg efter brönslesolenoiden så tar det för lång tid för bränslet att fylla upp och nå fram om du förstår vad jag menar.

Precis vad jag menade men skrev kanske konstigt! smile

3 235 Inlägg
8 december 2008
Jag har tubvärmare (och tempmätare på den, så jag kan se hur varm den är från förarplatsen).
Vad menar du med separat tank till gasen? Jag har den i en vanlig NOS-tub (5 kilos). Nej, den matar inte, utan det är resterna från slangen som kommer ut.
Jag blev bara bekymrad då det bara kom ut gas...scary:( Man vill ju inte att den ska tokvarva och ev spika när man ska växla.
Ska dra och skaffa en kortare slang imorgon.
Tack!

206 Inlägg
8 december 2008
Det jag menar med separat tank till gasen e om du har en egen liten soppa tank till just lustgassystemet?
med separat pump till det bränslet? Jag har bara sysslat med gas i större V8:or och matat min 2-300 till 3st 500hk  system samtidigt och då kör vi alltid en separat bränsletank till lustgassystemet för att inte drabbas av tryckfall,(tanken placerad framför motor) så man e säker på att den inte drabbas av lågt tillskott av bensin/metanol.

Nu kan det verka lite avsides just här men jag skulle nog föredra ett separat bränslesystem ändå!?
Senast redigerat av Porsche935 (8 december 2008)

3 235 Inlägg
8 december 2008
Nej, jag kör på original bränslesystem. med 25 extra hästar klarar pumpen det fint. Jag testade och aktiverade systemet (stillastående), och då sjönk inte bränsletrycket nåt (vid ca 2000 varv), och med tanke på att det ska egentligen aktiveras vid 3000varv tror jag inte det blir ett problem.
Jag tankar 98 oktan nu, det håller väl. Metanol innehåller väl inga smörjmedel som bensin gör, eller har jag fel?

3 235 Inlägg
8 december 2008
holyday skrev:
engolf skrev:
Blida skrev:

Ja, det stämmer. Jag tänkte på det tidigare, men nu när jag har sett hur stor fördröjningen är förstår jag att slangarna måste vara kortare. Solenoiderna sitter nära insuget, runt 10-12 cm båda två, men slangarna är väl 40-45 cm, så därför måste jag ha de i en liten spiral...dumt av mig.

Tack för tipset!

Sök