3019
Sök

Vågar man sig på lustgas?

Evolution Garage
1 299 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#1
Funderar på lustgas i sinom tid...
Gäller en Skyline R33 GTS-T. Har hört väldigt olika om slitaget som blir utav lustgas...
Bör man inte byta sprut i samband med lustgas? Nån som kan säga lite hur de funkar, slits, å vad man bör byta innan?

Sky´s the limit...

654 Inlägg
19 november 2007
#2
När det gäler lustgas så beror det många ggr helt på hur mycket man ska skjuta.
Det finns torra,våta system.
Motorn slits bara när gasen används.
Hur mycket man kan skjuta innan motor säger ifrån beror på lite olika faktorerer som tex: skicket på motorn.
Hur injusteringen mellan soppa/gas är justerat.
Plus div mer.

tex så finns det folk som skjutit typ 150-200hk på en i princip orginal motor och det har hållt ihop.
medans andra skjutit 50-75hk och Kn****t motorn helt.

Mitt tips är att satsa på ett vått system med bestyckning på 50-75hk till att börja med.
SJälv gillar ja Zex system bäst.(inte sagt dock att dom är bäst).

Evolution Garage
1 299 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#3
okej, jo mer än 50-75hk blir det ju inte... Sliter gör det klart, men är osäker på hur mkt det påfrestar motorn. Så det kan alltså funka med original topp, kolvar m.m?
Varför vått system? Fördelar nackdelar med våta/torra system?

Sky´s the limit...

Os Difuntos
1 822 Inlägg
19 november 2007
#4
Kanske ska lacka taket först jimmy wink

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#5
baca skrev:
Kanske ska lacka taket först jimmy wink

Käften Martin big_smile
Faktum är att jag har slipat ner taket (å fönsterlisterna med tyvärr) å lackat det svart, riktigt fräsigt om man inte tittar för nära ^^

Sky´s the limit...

Os Difuntos
1 822 Inlägg
19 november 2007
#6
Rushman skrev:
baca skrev:
Kanske ska lacka taket först jimmy wink

Käften Martin big_smile
Faktum är att jag har slipat ner taket (å fönsterlisterna med tyvärr) å lackat det svart, riktigt fräsigt om man inte tittar för nära ^^

HAHA du e fan bäst gick du för våldsamt fram med polertrasan eller??

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#7
baca skrev:
Rushman skrev:
baca skrev:
Kanske ska lacka taket först jimmy wink

Käften Martin big_smile
Faktum är att jag har slipat ner taket (å fönsterlisterna med tyvärr) å lackat det svart, riktigt fräsigt om man inte tittar för nära ^^

HAHA du e fan bäst gick du för våldsamt fram med polertrasan eller??

slipmaskinen hade lite egen vilja ibland... penslade hammarlack på oxå så helt felfritt blev det inte... menmen! För å hindra den galoperande rosten bara... Den 1:a April blir det seriös omlackering big_smile Hur går de me Forden då?

Sky´s the limit...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
19 november 2007
#8
Blivit lite privat chatt nu va? wink

Tillbaka till frågan! Jag vill också veta vad skillnaden mellan våta och torra system är ju!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
19 november 2007
#9
John87 skrev:
Blivit lite privat chatt nu va? wink

Tillbaka till frågan! Jag vill också veta vad skillnaden mellan våta och torra system är ju!

med "våt" lustgas så sprutas det in gas i soppan också, medans torr lustgas bara sprutar in i insuget.  finns säkert någon där ute som kan förklara mer.... smile
Senast redigerat av Evaldsson (19 november 2007)

Drive It Like You Stole It

654 Inlägg
19 november 2007
#10
Ett torrt sys använder sig bara av gas i insuget/insugnings röret..beroende på vilket applikations sätt man vill använda.finns några sätt till.

Med ett vått så har man nozzlar som både sprutar in soppa och gas i insuget/insugnings röret.

Det är lite kort om vad som är skillnaden.

Sen finns det "piggy backs" med till div sys som slår av på gas,ger mer soppa,osv osv.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#11
okej, vad innebär de olika systemen?
Hur mkt stryk tar motorn? Vad bör man uppgradera? Hur klarar sig en originalmotor?
Olika från bil till bil så klart, men generellt sett asså big_smile

Sky´s the limit...

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
19 november 2007
#12
Rushman skrev:
okej, vad innebär de olika systemen?
Hur mkt stryk tar motorn? Vad bör man uppgradera? Hur klarar sig en originalmotor?
Olika från bil till bil så klart, men generellt sett asså big_smile

vad ja har hört så är det sämre att köra me torr gas, skall tydligen vara bättre me våt

Drive It Like You Stole It

Forummoderator
26 322 Inlägg
19 november 2007
#13
Evaldsson skrev:
Rushman skrev:
okej, vad innebär de olika systemen?
Hur mkt stryk tar motorn? Vad bör man uppgradera? Hur klarar sig en originalmotor?
Olika från bil till bil så klart, men generellt sett asså big_smile

vad ja har hört så är det sämre att köra me torr gas, skall tydligen vara bättre me våt

Alltid bättre när det är vått först... big_smile
Nej men seriöst. Jag kan inte nåt om ämnet men nånstans har jag faktiskt
hört samma sak. Bättre med våt gas...vad nu det menas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

654 Inlägg
21 november 2007
#14
Som beskrivet,ett vått sys har nozzlar för både gas och soppa.
Dvs: man har mindre risk att spika/spränga sönder motorn genom att skjuta in båda delarna istället för bara gas.
Ett torrt sys har bara nozzlar för gas.
Dvs: Vått Vs Torrt lite kort.

Hur mycket stryk motorn tar är helt och hållet upp till den som monterat sys och beroende på hur mycket man skjuter in i motorn.
Ett rätt monterat och inställt sys med lite halv moderat bestyckning kring kanske 50hk tar ingen direkt nämnvärd skada.
Inte mycket du behöver uppgradera om man går i banorna kring 25-75hk bestyckning.
Det som ev kanske skulle tänkas behöva bytas är isf koppling.
Samtidigt skall man ha en tanke på att en del bilar kan va lite olämpliga för gas.
Tänker på på motorer som tex har: väldigt högt komp osv..Typ en räser motor i "standard" bil.
Lite kul/bra/tråkigt att veta om just lustgas är:
Att du kan få uppleva en smäll/explotion du sent kommer glömma.
Dyr/a motorrenovering/ar pga över dosering.
En sjuhelvetes resa framåt vid aktivering.
Beroende framkallning.
Många fyllningar.
Storhets vansinne i form av mer mer mer,större större större.


Sen kanske det även kan va bra att veta:
Att tub värmare är väldigt bra att ha.
Purge ventil.
Elektronisk flasköppnare om man vill platsa bland dom balla i stan.
ledljus monterat vid purge ventilen så man känner sig som en äkta F&F kopia.

ja,detta ärs om sagt grunderna kring lustgas.

Ett fröslag är att du använder världens bästa vän: Google för mer info..Finns hur mycket som helst att läsa.
Rushman skrev:
okej, vad innebär de olika systemen?
Hur mkt stryk tar motorn? Vad bör man uppgradera? Hur klarar sig en originalmotor?
Olika från bil till bil så klart, men generellt sett asså big_smile
Senast redigerat av Blida (21 november 2007)

3 120 Inlägg
21 november 2007
#15
Skippa purgeventilen, den är mest för show, den lilla luft som är längst fram i röret åker ut ganska fort när gasen börjar komma i slangen...däremot är det absolut idé med tubvärmare och elektroniskt öppningsbar ventil till tuben från kupén. Hur ofta planerar man att rejsa mot en modena vid rödljuset? Precis, då vill man inte springa bak och vrida på kranarna i skuffen...

Det jag har hört är att bilar med högt uppskruvad tändning inte går lika bra att plocka ut en massa hästar med gas. Tryggast är alltså att installera gas på en otrimmad bil eftersom chip och dylikt redan flyttar upp gränsen mot spikningarna.

Ett torrt system är enklast att installera och det funkar nog bra för upp till 50 hk. Över det hade jag nog börjat fundera på ett vått system. De som skjutit sina motorer när de kört med lustgas har nog i 95% av fallen fått in för lite soppa i motorn och kört nära spikningsgränsen redan innan de installerade lustgasen.


761 Inlägg
21 november 2007
#16
Rushman skrev:
baca skrev:
Rushman skrev:

Käften Martin big_smile
Faktum är att jag har slipat ner taket (å fönsterlisterna med tyvärr) å lackat det svart, riktigt fräsigt om man inte tittar för nära ^^

HAHA du e fan bäst gick du för våldsamt fram med polertrasan eller??

slipmaskinen hade lite egen vilja ibland... penslade hammarlack på oxå så helt felfritt blev det inte... menmen! För å hindra den galoperande rosten bara... Den 1:a April blir det seriös omlackering big_smile Hur går de me Forden då?

sorry för ot men hammarlack??? den är silikonbaserad och så gott som omöjlig att lacka över med en normaö färg..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 277 Inlägg
21 november 2007
#17
Har slängt ner ett våtsystem i min 635:a precis...kör bara gasen just nu...

Jag ska ta det försiktigt även om jag skiter i motorn...går det sönder får man bara laga...bilar är inte billigare i drift...smakar det så kostar det smile


Mek
88 Inlägg
21 november 2007
#18
Köpte av http://www.streetcar.se/ och har fått jättebra hjälp info mm. Lustgas är i stort sett ofarlig om man bara vet vad man gör (val av munstycken). Dom säljer Nitrous Express system som är ett mycket fint system vad jag har läst mig till.

Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd

654 Inlägg
21 november 2007
#19
Lustgas är INTE helt ofarligt.
om vi ponerar att du kör med 50hk bestyckning och råkar ha gas i insuget sen du fibblat med nått och råkat spreja ut...Sen kommer du där och ska starta din bil.AJJJ.
Eller att du råkar aktivera sys på tomgång..AJJJJ.
Osv osv.

Visst,det är oftast dessa saker man har en fullgasswitch till..men allt är inte idiotsäkert.

Purge ventilen är nått ja perosnligen tycker man skall ha iom att då har man gas hela vägen fram under samma konstanta tryck än man har utan en.
Visst,kan tänkas lite larvigt at dosa ut en dimma,men ack vilken skillnad det är med Vs utan den första stunden när man aktiverar sys.

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
21 november 2007
#20
Blida skrev:
Som beskrivet,ett vått sys har nozzlar för både gas och soppa.
Dvs: man har mindre risk att spika/spränga sönder motorn genom att skjuta in båda delarna istället för bara gas.
Ett torrt sys har bara nozzlar för gas.
Dvs: Vått Vs Torrt lite kort.

Hur mycket stryk motorn tar är helt och hållet upp till den som monterat sys och beroende på hur mycket man skjuter in i motorn.
Ett rätt monterat och inställt sys med lite halv moderat bestyckning kring kanske 50hk tar ingen direkt nämnvärd skada.
Inte mycket du behöver uppgradera om man går i banorna kring 25-75hk bestyckning.
Det som ev kanske skulle tänkas behöva bytas är isf koppling.
Samtidigt skall man ha en tanke på att en del bilar kan va lite olämpliga för gas.
Tänker på på motorer som tex har: väldigt högt komp osv..Typ en räser motor i "standard" bil.
Lite kul/bra/tråkigt att veta om just lustgas är:
Att du kan få uppleva en smäll/explotion du sent kommer glömma.
Dyr/a motorrenovering/ar pga över dosering.
En sjuhelvetes resa framåt vid aktivering.
Beroende framkallning.
Många fyllningar.
Storhets vansinne i form av mer mer mer,större större större.


Sen kanske det även kan va bra att veta:
Att tub värmare är väldigt bra att ha.
Purge ventil.
Elektronisk flasköppnare om man vill platsa bland dom balla i stan.
ledljus monterat vid purge ventilen så man känner sig som en äkta F&F kopia.

ja,detta ärs om sagt grunderna kring lustgas.

Ett fröslag är att du använder världens bästa vän: Google för mer info..Finns hur mycket som helst att läsa.
Rushman skrev:
okej, vad innebär de olika systemen?
Hur mkt stryk tar motorn? Vad bör man uppgradera? Hur klarar sig en originalmotor?
Olika från bil till bil så klart, men generellt sett asså big_smile


Vad tror du om att ha våt gas i min 200:a? jag hade det inkopplat förut men tog bort det i samband me motorbyte, men funderar på att koppla in det igen.

Mvh Peter

Drive It Like You Stole It


Sök