3925
Sök

Vågar man sig på lustgas?

3 235 Inlägg
20 december 2008
#141
Elda skrev:
engolf skrev:
hur många hästar beror på hur stor motor man har. På en standardmotor kan man få en effekökning på upp till 40-50%.
Och hur länge flaskan håller beror på hur många hästar man skjuter.
NOS är nog lite som turbo: mer oxygen och bränle=mer effekt.
praktiskt när man har en bil utan turbo och inte vill konvertera, då är NOS ett rimligt och enkellt alternativ, tycker jag då.

Förtuom att turbo-hästar är permanenta smile

Som sagt är det ett bra alternativ om man inte har turbo och inte vill konvertera.
Att kraften inte är pemanent blir en annan sak. Man kan ju ha systemet aktiverat hela tiden, och så fort man trampar gasen i botten kommer effekten. Fast du kör väl inte på höga varv med fullt turbotryck hela tiden?


3 235 Inlägg
20 december 2008
#142
alseryd skrev:
Matar du för mycket lustgas på en gång så är det risk att du bränner kolvarna.
Har sett flera katastrofer där folk laddat för stora doser och bränt sina kolvar.
Mvh Eva.

Hehe, helt sant! För högt laddtryck kan också förstöra en bra motor...För mycket av det goda kan vara skadligt:(


3 235 Inlägg
23 december 2008
#143
En fråga, kanske lite dum, men:

en tom tub väger 6.1 kilo, och jag vägde den efter påfyllningen= 10.4 kilo...
På kvittot står det alltså 5 kilo lustgas, men jag får inte det att gå ihop.
Väger 5 kilo gas mindre än 5 kilo?


Arg Snickare
875 Inlägg
23 december 2008
#144
engolf skrev:
En fråga, kanske lite dum, men:

en tom tub väger 6.1 kilo, och jag vägde den efter påfyllningen= 10.4 kilo...
På kvittot står det alltså 5 kilo lustgas, men jag får inte det att gå ihop.
Väger 5 kilo gas mindre än 5 kilo?

är det inte 5kg tryck då?

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
#145
engolf skrev:
En fråga, kanske lite dum, men:

en tom tub väger 6.1 kilo, och jag vägde den efter påfyllningen= 10.4 kilo...
På kvittot står det alltså 5 kilo lustgas, men jag får inte det att gå ihop.
Väger 5 kilo gas mindre än 5 kilo?

De står inte Liter då...? Har för mig att 10 liter e 7,5 kilo eller så...!
Senast redigerat av mrbuggy (23 december 2008)

Mek
88 Inlägg
23 december 2008
#146
engolf skrev:
En fråga, kanske lite dum, men:

en tom tub väger 6.1 kilo, och jag vägde den efter påfyllningen= 10.4 kilo...
På kvittot står det alltså 5 kilo lustgas, men jag får inte det att gå ihop.
Väger 5 kilo gas mindre än 5 kilo?

Dom har tagit för mycket betalt.

Livet börjar vi 2 bars ladd

3 235 Inlägg
23 december 2008
#147
Liter? Nej då, då blir det nog runt 10 liter, då behållaren är ganska stor.
Står faktiskt kilo...


3 235 Inlägg
23 december 2008
#148
holyday skrev:
engolf skrev:
En fråga, kanske lite dum, men:

en tom tub väger 6.1 kilo, och jag vägde den efter påfyllningen= 10.4 kilo...
På kvittot står det alltså 5 kilo lustgas, men jag får inte det att gå ihop.
Väger 5 kilo gas mindre än 5 kilo?

Dom har tagit för mycket betalt.

Jag misstänkte det också.
Ska väga tuben där och då nästa gång...

Tack!


3 235 Inlägg
23 december 2008
#149
volvo_r-optik skrev:
engolf skrev:
En fråga, kanske lite dum, men:

en tom tub väger 6.1 kilo, och jag vägde den efter påfyllningen= 10.4 kilo...
På kvittot står det alltså 5 kilo lustgas, men jag får inte det att gå ihop.
Väger 5 kilo gas mindre än 5 kilo?

är det inte 5kg tryck då?

Nej, tryck är det 60-70 bar, eller ca 1000 psi.


Mek
88 Inlägg
23 december 2008
#150
engolf skrev:
holyday skrev:
engolf skrev:
En fråga, kanske lite dum, men:

en tom tub väger 6.1 kilo, och jag vägde den efter påfyllningen= 10.4 kilo...
På kvittot står det alltså 5 kilo lustgas, men jag får inte det att gå ihop.
Väger 5 kilo gas mindre än 5 kilo?

Dom har tagit för mycket betalt.

Jag misstänkte det också.
Ska väga tuben där och då nästa gång...

Tack!

Skaffa en digital fiskevåg dom är exakta....

Livet börjar vi 2 bars ladd

3 235 Inlägg
24 december 2008
#151
Jag har en digital, och den ska ha maxavvik på +/-50 gr.
Det handlar egentligen inte om pengar för min del, utan det är bara trist att man inte längre kan lita på folk där:(


Mek
88 Inlägg
24 december 2008
#152
engolf skrev:
Jag har en digital, och den ska ha maxavvik på +/-50 gr.
Det handlar egentligen inte om pengar för min del, utan det är bara trist att man inte längre kan lita på folk där:(

Jag håller med, vid en affär skall båda känna sig nöjda.

Livet börjar vi 2 bars ladd

3 235 Inlägg
26 januari 2009
#153
Jag har en fråga angående lustgas/oxygen:

i helgen var jag på akuten, och där måste jag vänta på en att bli undersökt i 10 timmar. Jag fick ett rum med en flyttbar patientsäng, och i brist på nåt bättre att göra måste jag bara se på alla saker som fanns i rummet. På patientsängen såg jag en gasbehållare, monterad i bottendelen, och måste bara se närmare på den, på klistermärket stod det: medicinskt oxygen 100%, tryck 200 bar vid 15 C, och lite annat. Plomberingen på den var från AGA.

Nu till min tanke: oxygen är väl billigare att skaffa än lustgas, eller hur? Och när koncentrationen är på runt 100%, så bör man få mer effekt än med lustgas? Det sjuka var att behållaren var trycksatt med 200 bar, medan lustgas är väl runt 60-70 bar vid 20 grader.
Jag tror jag har hört tidigare att folk kör med rent oxygen, men kommer inte på var jag kunde ha hört/läst det...
Är jag ute och cyklar, eller är det möjligt att köra med 100% rent oxygen?


3 235 Inlägg
26 januari 2009
#154
Det blir ju varmt med lustgas också, men med högoktanbränsle och passande stift är det nog inget problem, då man aktiverar systemet under korta perioder.

Vad menar du inte brinner? Brinner inte rent oxygen blandat/kompriemrat med bränsle?


Med lem
164 Inlägg
26 januari 2009
#155
Jag hade inte tänk mig att förklara exakt hur det hela går till,  men leder du in 100%oxygen så får du förmodligen göra ett motor byte,  100% oxygen + bränsle ger en väääldigt snabb förbränning och cylindertrycket kommer att bli extremt högt vilket leder till att kolvringsbalkarna komprimeras och stakarna kroknar .. (i bästa fall)

För att inte göra det hela allt för krångligt kör vi lite enkel mattematik.
Normalt för en motor är att du behöver 14,7 kg luft till ett kg bensin = lamda 1.
Luft innehåller 21% oxygen,
Lustgas 33% oxygen, du behöver ganska mycket bränsletillskott för att inte skjuta motorn redan med lustgasen och skall vi då köra på 100% oxygen så behöver vi i teorin 5ggr så mycket soppa in i cylindern för att inte denna bränsle/oxygen blandningen skall brinna okontrollerat ”explodera”  , du kan ju själv fundera på hur mycket vridmoment och hur högt cylindertryck du får ut av detta .

Du gör som du vill men jag hade inte för alla pengar i världen testat det, risken är att du bygger en riktig bomb, det är inte helt osannolikt att detta kan tänka sig att detonera av trycket du får vid kompressionen.

Och glöm inte att skicka in ditt bidrag till mänskligheten : http://www.darwinawards.com/
Senast redigerat av Instabil (26 januari 2009)

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

3 235 Inlägg
26 januari 2009
#156
Ok, jag förstår vad du menar...

Min tanke var ju att hitt ett billigare alternativ till NOS.
Låt oss säga att man kör med 30%, eller 40& blandning av oxygen och luft då, det borde väl fungera. Fast jag vt inte om man överhuvudtaget kan få tag i sådan blandning.


Med lem
164 Inlägg
26 januari 2009
#157
Elda skrev:
finns nån regel i stil med "1% mer syre i luften = dubbel förbränningshastighet" så med 2% mer syre får du 4 ggr förbränning osv.. Räcker ju att den ligger och pyser lite i tagetför att du ska få sanslös effektökning.

Nja det där vet jag inte om det ens är rimligt .  Det skulle innebära att skillnaden mellan luft och lustgas är 4128 ggr snabbare förbränning med lustgas ???  Luft 21% syre , Lustgas 33% syre . = 12% skillnad.

Har du överhuvudtaget räknat på det påståendet innan du skrev ?

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
26 januari 2009
#158
Elda skrev:
finns nån regel i stil med "1% mer syre i luften = dubbel förbränningshastighet" så med 2% mer syre får du 4 ggr förbränning osv.. Räcker ju att den ligger och pyser lite i tagetför att du ska få sanslös effektökning.

sanslös effektökning?? naaaa... du har nog sett för mycke på tv...
Lustgas kan ju jäämföras med en turbo typ.. enda skillnaden är att trycket kommer så fort du trycker på en knapp

Sump Runk Rätt O Slätt!

Mek
88 Inlägg
26 januari 2009
#159
engolf skrev:
Det blir ju varmt med lustgas också, men med högoktanbränsle och passande stift är det nog inget problem, då man aktiverar systemet under korta perioder.

Vad menar du inte brinner? Brinner inte rent oxygen blandat/kompriemrat med bränsle?

Här kan du läsa om lustgas




http://www.supramk3.com/turbo.pdf

Livet börjar vi 2 bars ladd

Med lem
164 Inlägg
27 januari 2009
#160
Elda skrev:
Instabil skrev:
Elda skrev:
finns nån regel i stil med "1% mer syre i luften = dubbel förbränningshastighet" så med 2% mer syre får du 4 ggr förbränning osv.. Räcker ju att den ligger och pyser lite i tagetför att du ska få sanslös effektökning.

Nja det där vet jag inte om det ens är rimligt .  Det skulle innebära att skillnaden mellan luft och lustgas är 4128 ggr snabbare förbränning med lustgas ???  Luft 21% syre , Lustgas 33% syre . = 12% skillnad.

Har du överhuvudtaget räknat på det påståendet innan du skrev ?

varken räknat eller tänkt en sekund, drog det ur minnet bara, har ingen aning om det kan stämma eller inte. men det var en fråga inkluderad där jag erkände min okunskap.

Oki det var inte meningen att göra nått påhopp men jag kan inte utläsa någon form av fråga i det inlägget .

Det farliga i det hela är att ditt "antagande" lätt kan bli någon annans sanning.

Det finns ett fint Amerikanskt uttryck:  Assumption is the mother of all fuckups.
För er som är mindre bra på Eng (fritt översatt)  : Antagande är grunden till alla misslyckanden.

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.


Sök