2185
Sök

Budget ljudbygge i Picasso.

Frågvis
70 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Tjena.
Jag ska få till liiite bättre ljud i min Picasso för en "ynka" peng och detta är hur jag tänkt gå tillväga. Jag skulle uppskatta om garagets audiofiler ger tummen upp/ner på mitt "bygge".lol
Vill bara påpeka att jag ingen ny huvudenhet köper då jag vill kunna styra den från original rattspak vilket kostar skjortan eller iaf 1000:- extra för kablage till den nya huvudenheten...som i sin tur går loss på 2000kr-->uppåt.

Så... Mina delar:
Huvudenhet, original.
GAS ALPHA 62X,  6.5" tvåvägs i dörrarna respektive uppe på instrumentbräda såsom original.
GAS A112-BP sub 12" i skuffen.
"Lågnivåatrapp"

Tanken är att jag på iso-kontaktens bakre högtalare sätter denna "lågnivåatrapp" som införskaffades idag och därifrån matar signalen till min aktiva bas.
På detta sätt kan jag även styra volymen på suben från h-enheten (Balance).

Är detta rätt väg att gå om nu budgeten och latheten inte tillåter mera? Kommer det att fungera eller finns det någon hake nånstans eller något jag inte tänkt på?

I framtiden skall även framsystemets isokablar konverteras till lågnivå för slutsteg till 6.5:orna men här pratas det om att det kan låta illa då ett framsystem inte sväljer bruset såsom suben kommer att göra. Någon som vet hur man löser detta?

Tacksam för alla svar och tips, ros och ris, men tänk på att jag inte vill ge en förmögenhet på ljudet, allt är som sagt budget.big_smile

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 november 2007
Köp en ny huvudenhet, antagligen suger den i picasson ännu mera än den i våran C5a gjorde, så en ny huvudenhet !!

Annars har jag hört mycket gott om det systemet för det priset !

Basen vet jag inte om det går att få mera för pengarna, men helt klart finns det bättre saker, men eftersom du påpekar att det ska vara en ynka peng lär det duga wink

Köp asfaltsmatta och fyll dörranra med, och sätt fast högtalaren stabilt.
Själv så fäste/förstärkte jag med glasfiber spackel
Senast redigerat av tsdi (20 november 2007)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
20 november 2007
Jag köpte en pionner p88rs för 2500:- på blocket ,tidskomp 3xlågnivåer,eq och sen köpte jag en adapter för rattstyrningen. Jag har för mej att jag gav någonstans runt 600:- för rattstyrnings kablaget.
-Är mycket nöjd med pionnern,och rattstyrningen funkar perfekt.

Dom borde vara ganska billiga på blocket för dom har ju ngt år på nacken och nästa modell av p88 borde komma när som helst.
Orginal effekten i cd är helt okej,Det är inget spela högt ljudtävlings effekt utan mer som när dom goa låtarna kommer så kan man vrida på utan att högtalarna låter illa.

hoppas du hittar ngt som passar och lycka till med byggandet.

Diesel is the blood of satan.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 november 2007
jinxs skrev:
Jag köpte en pionner p88rs för 2500:- på blocket ,tidskomp 3xlågnivåer,eq och sen köpte jag en adapter för rattstyrningen. Jag har för mej att jag gav någonstans runt 600:- för rattstyrnings kablaget.

Dom borde vara ganska billiga på blocket för dom har ju ngt år på nacken och nästa modell av p88 borde komma när som helst.
Orginal effekten i cd är helt okej,Det är inget spela högt ljudtävlings effekt utan mer som när dom goa låtarna kommer så kan man vrida på utan att högtalarna låter illa.

VA ? vi hade ändå en C5 V6 med exclusive paket eller vad det hette och jag antar att den stereon var bättre än i en picasso, och den gav 4x10watt, förövrigt var det en clarion spelare tongue

Frågvis
70 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
tsdi skrev:
jinxs skrev:

VA ? vi hade ändå en C5 V6 med exclusive paket eller vad det hette och jag antar att den stereon var bättre än i en picasso, och den gav 4x10watt, förövrigt var det en clarion spelare tongue

Hade en Berlingo -05 innan nuvarande Picasso och har även pillat med en C5:as HU.
Alla 3 verkar vara samma apparat, bara framsidan som skiljer faktiskt.

4x10w, det visste jag inte.yikes

F.ö har jag mailat BRC om att sätta ihop "paket" där HU med grön display, USB, och adapter ingår, får se vad de svarar. BRL fixade inte biffen iaf, verkade för krångligt och de menade att det skulle kosta skjortan...
Tänkte att man kanske kunde köpa HU istället för steget till framsystemet i min tanke ovan.hmm

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
20 november 2007
Är det en c4 picasso.?

Om det är det, Så borde vi ha samma rattstyrnings system. Eftersom båda är can-buss styrda. Alla pionner cd spelare som har rattstyrnings funktion borde passa.
-Jag säger inte att det ska passa till 100%, men till 80% iallafall. Eftersom jag inte har kontrollerat alla uppgifter, För att kunna säga att det skulle passa till 100%

864 Inlägg
20 november 2007
Förövrigt så är 4*10w inte mindre än vad någon standardspelare speccad till 4*50w egentligen ger ut.

Frågvis
70 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
jinxs skrev:
Är det en c4 picasso.?

Om det är det, Så borde vi ha samma rattstyrnings system. Eftersom båda är can-buss styrda. Alla pionner cd spelare som har rattstyrnings funktion borde passa.
-Jag säger inte att det ska passa till 100%, men till 80% iallafall. Eftersom jag inte har kontrollerat alla uppgifter, För att kunna säga att det skulle passa till 100%

En Xsara Picasso är det...tyvärr...wink

Frågvis
70 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Tuffhaggman skrev:
Förövrigt så är 4*10w inte mindre än vad någon standardspelare speccad till 4*50w egentligen ger ut.

Hittade en gammal Pioneer DEH-1630R i garderoben specad till 4x45 på fronten men på etiketten vid sidan står det 4x25...

Söker manual till den nu då den verkar ha stöd för rattstyrning?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 november 2007
Tuffhaggman skrev:

Nja det vill jag inte påstå att du har rätt i, min pioneer tex ligger på 4*50watt som 90% av alla nya spelare, och den ger 4*18watt rms, även om jag ALDRIG kommer använda dom men tongue

Och det stog inte 4*10watt rms, så det skulle inte förvåna mig om det är 4*10watt max, för ljudet i min mobil var fan bättre än i den bilen vi hade, och det är nog just därför trådskaparen vill byta ut sitt ljud wink

2 123 Inlägg
20 november 2007
Systemet ser väl helt okej ut om vi pratar budget.
Frågan är om det kommer låta bättre eller sämre än orginal eftersom orginalhögtalarna är konstruerade just för bilen och passar således perfekt ihop med stereons effekt.
Men nya Alpha serien ska ju vara mer lätt driven.
Men börja som du tänkt och sen uppgraderar du dig med ett steg till framsystemet och sen en stereo.
Lägg också lite pengar på att dämpa dörrarna och bygga en baffel till högtalaren, försök även täta mellan högtalaren och baffeln så ingen luft kommer imellan.
Då får du maximalt ljud, dock skulle jag nog föredra framsystemet på steg.
Kollar du på begagnade grejor kanske du får råd med Bas, steg och framsystem istället för bara bas och framsystem.
Lycka till.
MVH Fredrik

Frågvis
70 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Tack för era svar hittills, denna sida är ju kanon ju!big_smile

Jo, hittade som sagt en Pioneer i mina gömmor, tror det är något jag fick utav brorsan för ett par år sedan.
DEH-1630R heter den och manualen visar en ingång för den "ledanslutna fjärrkontrollen" men där slutar också infon om det hela...hmm
Är detta en ingång som passar min önskan eller är det en för Pioneers egna fjärrissar?
Skickar en bild på det hela: http://img80.imageshack.us/img80/5732/namnlsxc1.jpg och hoppas att någon vet svaret.

Tack kamrater!

Frågvis
70 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
PeLa skrev:
Tack för era svar hittills, denna sida är ju kanon ju!big_smile

Jo, hittade som sagt en Pioneer i mina gömmor, tror det är något jag fick utav brorsan för ett par år sedan.
DEH-1630R heter den och manualen visar en ingång för den "ledanslutna fjärrkontrollen" men där slutar också infon om det hela...hmm
Är detta en ingång som passar min önskan eller är det en för Pioneers egna fjärrissar?
Skickar en bild på det hela: http://img80.imageshack.us/img80/5732/namnlsxc1.jpg och hoppas att någon vet svaret.

Tack kamrater!

Ingen som känner till denna anslutning?

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
21 november 2007
Kan nog vara både och ,fjärrkontroll med kabel och rattfjärr intag.
På min p88 så har jag typ som ett hörlurs uttag som rattfjärrs kabel kopplas till.

Frågvis
70 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
jinxs skrev:
Kan nog vara både och ,fjärrkontroll med kabel och rattfjärr intag.
På min p88 så har jag typ som ett hörlurs uttag som rattfjärrs kabel kopplas till.

Jo detta är också en 3.5 mm anslutning.
Tar en sväng med enheten till CDR.nu på backaplan och ser om de kan hjälpa mig med adapter.wink

8 156 Inlägg
21 november 2007
Här kan man läsa lite om den: (Antar att det är den iaf?)
http://www.pioneer.se/se/products/25/38 … index.html

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Frågvis
70 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Här kan man läsa lite om den: (Antar att det är den iaf?)
http://www.pioneer.se/se/products/25/38 … index.html

Tackar, sökte denna info frenetiskt igår, nu har jag den t.o.m. på bild...smile

Jodå, DEH-1630R har stöd för mitt rattreglage, för 1200 :-.yikes Tror jag avaktar lite och ser om jag inte kan vänja mig med att pilla direkt på stereon, den är ju trots allt på ett bekvämt avstånd i Picasso.

Ljudet blev myyycket bättre med denna HU och så har man helt plötsligt en LN ut, guuud vilken lyx!lol
Ska koppla in suben imorgon och det är denna förbannade kabeldragning som jag bävar för bara...roll

Tack till alla som delat sin mening med mig, ni är kanon!wink

Sök