2937
Sök

slutar att tända när man slutar "mala" med startmotorn.(volvo 740tic)

602 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#1
jo det är så att nu har jag märkt att motorn slutar att tända när man slutar "mala" med startmotorn.
någon som vart med om samma eller vet vad det kan vara, styrboxen kanske?
mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 november 2007
#2
Ehh, hur menar du.

En bil som inte startar direkt slutar "tända" när varvet sjunker, dvs när startmotorn inte längre går. Det är för att det ofta behövs ett visst varv för att tändspolen skall kopplas in samt på äldre bilar för att vid för lågt arv är tändspolen inkopplad så länge att den inte orkar generera någon gnista.

Du kan inte förvänta dig att få gnistor på tändstiften med stillastående motor!

Att den inte startar, det är en annan fråga

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

602 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#3
zovix skrev:
Ehh, hur menar du.

En bil som inte startar direkt slutar "tända" när varvet sjunker, dvs när startmotorn inte längre går. Det är för att det ofta behövs ett visst varv för att tändspolen skall kopplas in samt på äldre bilar för att vid för lågt arv är tändspolen inkopplad så länge att den inte orkar generera någon gnista.

Du kan inte förvänta dig att få gnistor på tändstiften med stillastående motor!

Att den inte startar, det är en annan fråga

Mvh Magnus

jo men alltså bilen startar precis som vanligt i någon sec tills man vrider av startmotorn eller så(släpper nyckeln) då dör den.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
21 november 2007
#4
tändningslåset/startkontakten låter det som. Kolla om det är 15 matning till spolen dvs. ström på spolen när tändningen är på.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

602 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#5
_TiNcO_ skrev:
tändningslåset/startkontakten låter det som. Kolla om det är 15 matning till spolen dvs. ström på spolen när tändningen är på.

okej ja kan kolla det, men det är konstigt att den får bra gnista o så i början, och ibland! så startar bilen helt o går i någon minut innan den dör.. det är nog snart dags att lämna in den för detta fel är ricktigt märkligt, får kanske börja med att be någon kolla styrboxen

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 november 2007
#6
Tror inte på boxen, då skulle de nog inte gå alls.

snare tändningslåsproblem. Prova att tjyvkoppla tändningen och se om den går då.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

602 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#7
zovix skrev:
Tror inte på boxen, då skulle de nog inte gå alls.

snare tändningslåsproblem. Prova att tjyvkoppla tändningen och se om den går då.

Mvh Magnus

mm kanska inte.. mjo.
men kan du förklara lite din teori om varför det skulle vara det?
tack för svaren

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

3 650 Inlägg
21 november 2007
#8
kolla polerna på batteriet, alltså testa att ändra på kablarna lite, det är inte alltid dom får kontakt..brukar bli så på min ibland, men de e bara för att jag inte har skruvat fast kablarna ordentligt tongue

edit; så nu att bilen startar i nån minut men att den sen dör..uppfattade fel
Senast redigerat av Kesler (21 november 2007)


602 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#9
Kesler skrev:
kolla polerna på batteriet, alltså testa att ändra på kablarna lite, det är inte alltid dom får kontakt..brukar bli så på min ibland, men de e bara för att jag inte har skruvat fast kablarna ordentligt tongue

edit; så nu att bilen startar i nån minut men att den sen dör..uppfattade fel

mjo eller för det mesta så startar den o dör efter någon/några secunder. men ibland, bara ibland så är den igång längre.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

510 Inlägg
22 november 2007
#10
Nyman_ skrev:
Kesler skrev:
kolla polerna på batteriet, alltså testa att ändra på kablarna lite, det är inte alltid dom får kontakt..brukar bli så på min ibland, men de e bara för att jag inte har skruvat fast kablarna ordentligt tongue

edit; så nu att bilen startar i nån minut men att den sen dör..uppfattade fel

mjo eller för det mesta så startar den o dör efter någon/några secunder. men ibland, bara ibland så är den igång längre.

Kan det inte vara pumpen då? Går mittersta pumpen yikes? För min gick med så, tände till i början.. Sen bara tvärstopp ^^ .. Testa att vrida om  nycklen till läge 2 .. Be någon hålla/känna på pumpen .. Vibbrerar den, låter den? Den ska låta i 0.5-2sek .. Och den vibbrerar samtidigt smile .. Gör den inte detta, så testa att ta en hammare och banka försiktigt på den .. 

Bara ett tips .. Mvh Johan


10 287 Inlägg
22 november 2007
#11
Som andra har sagt: Börja med att kolla upp tändningslåset. När du vet att det funkar - då kan man fortsätta att leta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

602 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#12
tändningslåset är det inget fel på iaf.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

10 287 Inlägg
28 november 2007
#13
OK.

1: Dör den direkt du släpper på nyckeln?
2: vad händer om du matar den med startgas? Fortsätter den gå några sekunder?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

602 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
OK.

1: Dör den direkt du släpper på nyckeln?
2: vad händer om du matar den med startgas? Fortsätter den gå några sekunder?

/Göran

Jo, det tar kanske 1sec sen dör den..
Märkte inte ricktigt någon skillnad med startgasen:/

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

10 287 Inlägg
29 november 2007
#15
Om den inte dör direkt så har du i alla fall tändning som funkar och då är det heller inte tändlås. Nästa steg för mig i ett sådant här läge skulle vara att kolla med en annan bränslebox.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 november 2007
#16
Lmm?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

602 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#17
Sharky skrev:
Om den inte dör direkt så har du i alla fall tändning som funkar och då är det heller inte tändlås. Nästa steg för mig i ett sådant här läge skulle vara att kolla med en annan bränslebox.

/Göran

okej okej, menar du styrboxen då eller?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

10 287 Inlägg
29 november 2007
#18
Du har ett lass med styrboxar i en normal bil: ABS, Bränsle, Tändning, Larm, Airbags etc. Så för att vara övertydlig skrev jag Bränslebox. Ursäkta om jag virrade till det för dig.

/Göran

Nyman_ skrev:
okej okej, menar du styrboxen då eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

602 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
Du har ett lass med styrboxar i en normal bil: ABS, Bränsle, Tändning, Larm, Airbags etc. Så för att vara övertydlig skrev jag Bränslebox. Ursäkta om jag virrade till det för dig.

/Göran

Nyman_ skrev:
okej okej, menar du styrboxen då eller?


Okej, men manar du den som sitter nera vid fötterna på pasagerar sidan, som står Motronic på? är det den styrboxen du menar?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

10 287 Inlägg
29 november 2007
#20
Korrekt.

/Göran

Nyman_ skrev:
Okej, men manar du den som sitter nera vid fötterna på pasagerar sidan, som står Motronic på? är det den styrboxen du menar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök