I våras införskaffade jag mig en volvo pv -53 som rubriken antyder. Att jag äger bilen är lite av en tillfällighet då jag hade ute annons på en gammel 264 -76 som jag kunde tänka mig byta mot "ngt roligt" En sån här PV ansågs alltså vara ett roligt projekt speciellt då jag gillar gemmelvolvo mycket. Till saken hör att jag även har miljoner projekt igång samtidigt men nu har jag tänkt mig att dra igång på allvar eftersom jag är riktigt sugen, dock skall man vara förstått med att detta är ett sk.
långtidsprojekt :
![roll](img/smilies/roll.png)
Slutmålet är en bil i så nära nyskick som möjligt och då detta är ett riktigt trevligt utgångsobjekt tror jag att resultatet skall kunna bli riktigt bra.
Orginalmotorn på 45 hk eller så... SKALL vara kvar... hehe, ja så är tanken iaf. men till en början skall karossen vara 100% fri från rost.
Nedan några bilder precis från när jag fick hem pärlan, åkte de runt 30-35 milen ner till Tingsryd i småland o hämtade bilen med min gammle Lt biltransport, gick väldigt fint men lite tajt få med alla extra delar jag fick med:D
Bilen köpes ny av en bonde som bodde nästan nere vid smygehuk, han ägde den 3-4år innan han sålde den. Sen hade den ett antal ägare fram till 70 talet, följande ägare hade den iaf minst 15 år. Sen några olika ägare tills jag köpte den nu våren 07. Bilen har stått avställd sen 84 och har gått cirkus 12000mil tror jag. Helt orörd känns det som, iaf har den aldrig blivit svetsad i tidigare. Bilen har aldrig haft underredsmassa eller likande extrautrustning.
Älskar bara dessa gammla PV modellerna med delade rutor fram + bak:
![http://www.geting.se/image.php/72429-DSC_0442.JPG]()
![http://www.geting.se/image.php/72438-DSC_0441.JPG]()
![http://www.geting.se/image.php/72439-DSC_0445.JPG]()
![http://www.geting.se/image.php/72440-DSC_0448.JPG]()
![http://www.geting.se/image.php/72441-DSC_0450.JPG]()
Bilen jag bytte jämnt med,en 264 diesel -76, enligt mig ett bra byte (har redan ägt minst 15 240 kul me variation:D):
![http://www.geting.se/image.php/72461-DSC_0265.JPG]()
Sportinredning + instrumentering:
![http://www.geting.se/image.php/72443-DSC_0458.JPG]()
Under huvan, orginal B4b:cool::
![http://www.geting.se/image.php/72442-DSC_0455.JPG]()
Endel av alla de grejor jag fick med på köpet, mycket nya grejor även + mycket "bra att ha" :
![http://www.geting.se/image.php/72444-DSC_0487.JPG]()
Ett helt nytt utbytes B4b block med tillhörande vev:
![http://www.geting.se/image.php/72451-DSC_0467.JPG]()
Sen blir man ju såklart ivrig o se hur bilen verkligen ser ut under skalet och en relativt omgående demontering satte fart
Vipps så var skärmarna av:
![http://www.geting.se/image.php/72445-DSC_0478.JPG]()
Här har vi fronten:
![http://www.geting.se/image.php/72452-DSC_0486.JPG]()
Motorn påväg att få vila på SJ-pall några år, den e ej startad men går runt fint. :
![http://www.geting.se/image.php/72446-DSC_0495.JPG]()
Blev rätt tomt här asså, även värmen borta nu...:
![http://www.geting.se/image.php/72448-DSC_0501.JPG]()
Lite inspektion efter rost... här ser det fint ut:
![http://www.geting.se/image.php/72453-DSC_0484.JPG]()
Skärminfästningar 110% runt om = ovanligt:
![http://www.geting.se/image.php/72454-DSC_0502.JPG]()
Bak i kofferten finns det lite rost i högra hörnet:
![http://www.geting.se/image.php/72455-DSC_0504.JPG]()
trösklarna båda sidor kass, ser värre ut under.. Men fick med nya så det skall allt ordna sig...
![http://www.geting.se/image.php/72456-DSC_0507.JPG]()
Vänster tröskel:
![http://www.geting.se/image.php/72457-DSC_0511.JPG]()
Efter detta konstaterande hann jag inte göra så mycket mer med bilen tills för ett tag sen då jag fått lite tid te övers. Eftersom jag skall göra en seriös renovering beslöt jag mig därför att lyfta upp bilen på en chassivagga som jag själv fick bygga till ändamålet.
Mer info följer inom kort. Bilen står nu i sin vagga och väntar på att kapen skall sättas i den,
ställ gärna frågor och ge tipps och förslag!
Mvh Rickard