2748
Sök

Lita inte på handbromsen!!!

8 156 Inlägg
24 november 2007
#21
Jag misstänker att bilen var igång. Inte ofta man stänger av bilen, går ut, öppnar garagedörren, hoppar in i bilen igen och startar den? Enkelt att bara springa ut och låta bilen vara igång.
Jag litar inte heller på handbromsen. Mest för att jag dragit av morsans vajer två gånger.
(och för att dom har spänt den ett par gånger...)

Det är en bra vana att lägga i 1:ans växel, eller backväxeln när man parkerar.

Sypher_44, bra gjort att du sprang ut och hjälpte till. Det behövs fler som dig!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 268 Inlägg
24 november 2007
#22
Horizon skrev:
Står jag plant har jag i friläge och drar bara åt handbromsen, kommer nog ifrån att man gör så när man parkerar en lastbil.

sant Lastbilar skall man alltid lägga ur växel då det är styrt utav luft det mesta i fordonet.... annars kan man få rent helvete få ner koppling om växel ligger i när man ställer lastbilen....

874 Inlägg
24 november 2007
#23
Fordofilen skrev:
Och sådär lär körskolorna ut att man ska parkera sina bilar, med handbromsen dragen och växeln i friläge... Skrämmande!

Jag fick iaf lära mig att alltid ha handbromsen dragen och en växel i vare sig det lutar lr inte roll
Man får väl ha koll på sin bil, om man märker att hanbromsen börjar bli slapp så åtgärdar man väl det snarast möjligt? Tycker man ju ...

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

4 506 Inlägg
24 november 2007
#24
Bra att någon (DU) gör ngt åt det! Alla fega idioter som bara står å kollar på?! Dom kan ju inte känna sig riktigt smarta efteråt.,.. Stor Eloge till dig!

Kan du andas kan du dö.

8 156 Inlägg
24 november 2007
#25
LazerHawke skrev:
nyare saab behövs ingen växel i för att få ur nyckeln.... kanske måste vara men iaf inte backen som det va förr..

Hur ny? En 9-5:a som jag åkte i för ett par år sen behövde man göra så för att få ut nyckeln.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
24 november 2007
#26
Phaetoon skrev:
LazerHawke skrev:
nyare saab behövs ingen växel i för att få ur nyckeln.... kanske måste vara men iaf inte backen som det va förr..

Hur ny? En 9-5:a som jag åkte i för ett par år sen behövde man göra så för att få ut nyckeln.

Är så på alla nya 9-5or jag kört också , altså lägga i backen för att få ut nyckeln!

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 november 2007
#27
Jag har alltid lagt i backen och dragit handbromsen sen första gången jag körde bil men det beror nog mest på att morsan har en saab 900s -97 och där måste man lägga i backen tongue

På min första egna bil, en 9000 cd -89, så gjorde jag likadant fast man inte behöver det på dom, gammal vana vid det laget.

Och på min 9-5 -01 så är det återigen backen som gäller för att man ska få ut nyckeln, tycker det är förbannat bra egentligen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

320 Inlägg
24 november 2007
#28
äre fortfarande  16 procent lutning med full-last en bil ska stå...?kvar.

Min bil har börjat rulla ibland även att man kan ställa den på samma plats 700 ggr innan utan en minsta rörelse. vrider alltid däcken osv så de ska ta stopp nu.

272 Inlägg
24 november 2007
#29
En svinkall morgon hade jag glömt sätta i motorvärmaren, så jag startade bilen o gick in och åt en tallrik flingor, väl ute igen var bilen borta, jag hittade den i ett dike längre ner i bostadsområdet, handbromsvajern hade gått av.

Ingen kunde ha upptäkt att vajern var på G, för den gick av inne i höljet.

Det finns dessutom flertalet bilar som inte klarar kravet för hur mycket handbromsen ska klara, exvis nyare BMW och MB.

En annan historia i ämnet: Jag jobbade plåt/lack firma och vi hade repat en Volvo 164 som blivit påkörd bakifrån, jag hade bytt/skarvat hela bakdelen från en frontkrockad bil. Ägaren var hyperpedant så vi fick göra ett jobb långt över det normala innan han var nöjd.
3 dagar senare står han hos oss igen med kvaddad bakdel.
En annan bil, som handbromsen släppt på, hade stått i en backe på en gata som går förbi ett antal hyreshus, Volvon stod parkerad som 4e bil inne på gården till ett av husen, den rullande bilen var parkerad nedåt med framhjulen lite snett utåt och rattlåset i, bilen hade passerat 4 hus, upp på trotoaren, över en gräsmatta, genom en häck med ett staket bakom, över ett cyckelställ, passerat första parkeringsraden på gården där det just då saknades 2 bilar, och sen in i Volvon.

Ägaren stod och grinade och mumlade "Varför jag, varför jag, varför jag"

Senare fick vi veta att en felaktigt monterad vajer ver orsaken, den del av höljet som ska in i ett hål i bromsskölden hade hamnat på kanten, men tydligen hoppat på plats när bilen stod där, och då släppte ju bromsen.

Åker helst på is =)

60 Inlägg
25 november 2007
#30
isakare: haha ja vad är oddsen egenligen big_smile

kastar då allti i en växel när ja parkerar, drar sällan åt p-bromsen speciellt under vintern för ja slipper gärna att den har frysit ihop när ja ska iväg på morronen, sommarn så kan man väl dra åt den men att bråka me den på morron å 20minus de e inge skoj


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
25 november 2007
#31
t7m skrev:
isakare: haha ja vad är oddsen egenligen big_smile

kastar då allti i en växel när ja parkerar, drar sällan åt p-bromsen speciellt under vintern för ja slipper gärna att den har frysit ihop när ja ska iväg på morronen, sommarn så kan man väl dra åt den men att bråka me den på morron å 20minus de e inge skoj

Brukar ju bara vara å rycka lite upp och ner ett par gånger så är det fit for fight igen smile åtminstone på min bil.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

33 Inlägg
23 juni 2008
#32
Fordofilen skrev:
Och sådär lär körskolorna ut att man ska parkera sina bilar, med handbromsen dragen och växeln i friläge... Skrämmande!

Men det är ju bara för att inte nästa elev som kanske inte kan köra bil inte ska starta bilen med växel i utan att frikoppla.

Almera racing!

1 878 Inlägg
23 juni 2008
#33
alltid 1:an i och handbromsen gör jag. kan aldrig lita till 100% på bilen.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 juni 2008
#34
sjoka skrev:
Fordofilen skrev:
Och sådär lär körskolorna ut att man ska parkera sina bilar, med handbromsen dragen och växeln i friläge... Skrämmande!

Men det är ju bara för att inte nästa elev som kanske inte kan köra bil inte ska starta bilen med växel i utan att frikoppla.

samt att bilarna brukar ju inte prakeras på nån berslutning

2slow

Svetsare
3 150 Inlägg
23 juni 2008
#35
saabens krycka tar precis vid sista "kuggen" och den står stabilt i backe med 45° lutning, dock lägger jag oftast också i 1an bara för säkerhetens skull

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

4 001 Inlägg
23 juni 2008
#36
Tackar vet jag automat med P-läge tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 156 Inlägg
23 juni 2008
#37
ZonaX skrev:
saabens krycka tar precis vid sista "kuggen" och den står stabilt i backe med 45° lutning, dock lägger jag oftast också i 1an bara för säkerhetens skull

Måste man inte lägga i backen för att kunna få ut nyckeln?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
23 juni 2008
#38
Phaetoon skrev:
ZonaX skrev:
saabens krycka tar precis vid sista "kuggen" och den står stabilt i backe med 45° lutning, dock lägger jag oftast också i 1an bara för säkerhetens skull

Måste man inte lägga i backen för att kunna få ut nyckeln?

Är väl bara på ng900 och og9-3:orna?

Allt för den där jävla hatten!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 juni 2008
#39
9-5an med

2slow

FreddeK
23 juni 2008
#40
mycket bra gjort. dom andra aporna som är nyfikna stod bara i sina fönster och glodde medans du agerade. vi behöver folk i sverige som agerar! mvh Fredde


Sök