En svinkall morgon hade jag glömt sätta i motorvärmaren, så jag startade bilen o gick in och åt en tallrik flingor, väl ute igen var bilen borta, jag hittade den i ett dike längre ner i bostadsområdet, handbromsvajern hade gått av.
Ingen kunde ha upptäkt att vajern var på G, för den gick av inne i höljet.
Det finns dessutom flertalet bilar som inte klarar kravet för hur mycket handbromsen ska klara, exvis nyare BMW och MB.
En annan historia i ämnet: Jag jobbade plåt/lack firma och vi hade repat en Volvo 164 som blivit påkörd bakifrån, jag hade bytt/skarvat hela bakdelen från en frontkrockad bil. Ägaren var hyperpedant så vi fick göra ett jobb långt över det normala innan han var nöjd.
3 dagar senare står han hos oss igen med kvaddad bakdel.
En annan bil, som handbromsen släppt på, hade stått i en backe på en gata som går förbi ett antal hyreshus, Volvon stod parkerad som 4e bil inne på gården till ett av husen, den rullande bilen var parkerad nedåt med framhjulen lite snett utåt och rattlåset i, bilen hade passerat 4 hus, upp på trotoaren, över en gräsmatta, genom en häck med ett staket bakom, över ett cyckelställ, passerat första parkeringsraden på gården där det just då saknades 2 bilar, och sen in i Volvon.
Ägaren stod och grinade och mumlade "Varför jag, varför jag, varför jag"
Senare fick vi veta att en felaktigt monterad vajer ver orsaken, den del av höljet som ska in i ett hål i bromsskölden hade hamnat på kanten, men tydligen hoppat på plats när bilen stod där, och då släppte ju bromsen.
Åker helst på is =)