2866
Sök

Lita inte på handbromsen!!!

854 Inlägg
23 juni 2008
#41
ZonaX skrev:
saabens krycka tar precis vid sista "kuggen" och den står stabilt i backe med 45° lutning, dock lägger jag oftast också i 1an bara för säkerhetens skull

Är du säker på att du ställde bilen i 45° lutning? Jag är mycket tveksam.


Svetsare
3 150 Inlägg
23 juni 2008
#42
ja ungefär, har inget vinkelmått med mig men ungefär, ja

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

4 001 Inlägg
23 juni 2008
#43
ZonaX skrev:
ja ungefär, har inget vinkelmått med mig men ungefär, ja

njae, 45 grader är fruktansvärt mycket, mer än de flesta skidbackar.

vid 45 graders lutning så är det ca 1m stigning på 1 meter

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Svetsare
3 150 Inlägg
23 juni 2008
#44
ok bättre med 30-35 grader?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Down n`out
514 Inlägg
23 juni 2008
#45
Mortalis skrev:
Det blev för mkt text utan stor bokstav, punkt och radbrytningar, vaknade först nu, började läsa texten för 2 timmar sen.

sluta klaga..ingen svenska lektion vi ä på

Down n`out

volvoraggare
4 776 Inlägg
23 juni 2008
#46
lägger i ettan  och handbromsen jag

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juni 2008
#47
Ända sen jag körde bil första gången har jag lagt i backen och dragit handbromsen.

Men sen e jag ju Saab-pilot med wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 juni 2008
#48
TBOC_Razor skrev:
Ända sen jag körde bil första gången har jag lagt i backen och dragit handbromsen.

Men sen e jag ju Saab-pilot med wink

Gör jag också, dock gillar inte körskolan detta så det blir ett frekvent gnällande från deras sida pga att de inte kan lära folk att frikoppla tongue Fel sätt att lära sig hantera en bli enligt min mening...

Rock'n Roll

Biltokig
870 Inlägg
23 juni 2008
#49
BBR skrev:
Tråkigt att höra

När jag var på rally i närheten i en uphill bana, så stog vi publiken nedenför en parkering som lutade lite. Rätt var det var när vi stod och tittade ser jag ur ögonvrån en vit 245:a kom ner från parkering utan förare! Den skenade bilen kör över en ung flicka...

Flickan är än idag förlamad.


Så förihelsicke läg alltid i en växel + handbroms när ni parkerar bilen, det kan rädda liv utan att det kostar er något.

En liten not är att på Saab kan du inte få ur nycklen utan att lägga i backen, bra säkerhetstänkande!

Ett sånt jävla öde sad Ungefär som en tant min farsa jobbade hos en gång... fick kyckling som skurits med kniv som hade rester av rå kyckling på sig när hon åt på en restaurang, hon blev förlamad och rullatorbunden för all framtid...

Tänkte just nämna den saab-finessen. Men det är åt helvete att alla körskolor verkar lära ut att man skall parkera i friläge mad men trots det så tycker man att det är bara logiskt tänkande att göra det vare sig man blivit lärd det eller inte! Men det är klart att många öppnar garageporten med motorn igång så detta var ju en jäkla otur...


PS. BRA GJORT!
Senast redigerat av Mr_Gear (23 juni 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Biltokig
870 Inlägg
23 juni 2008
#50
THEBADGUY skrev:
Phaetoon skrev:
ZonaX skrev:
saabens krycka tar precis vid sista "kuggen" och den står stabilt i backe med 45° lutning, dock lägger jag oftast också i 1an bara för säkerhetens skull

Måste man inte lägga i backen för att kunna få ut nyckeln?

Är väl bara på ng900 och og9-3:orna?

det är bara på 9000 som det inte behövs(om man räknar bort de riktigt gamla saabarna med frihjul), 9000 har tändningsnyckeln på "konventionella stället" då den delar mycket med bla. Alfa romeo 164
og900(vet inte hur det är med 90 och 99), ng900, og9-3, ng9-3 & 9-5 har alla denna "tvångsfunktion"

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

854 Inlägg
24 juni 2008
#51
ZonaX skrev:
ok bättre med 30-35 grader?

Kanske...

Testa att hissa upp t.ex. bakhjulen ungefär 133 cm på din bil så har du bilen i 30°.
Testa lite till och hissa upp bakhjulen 153 cm så har du helt plötsligt 35°.

För att jämföra detta med backar i trafiken så kan en riktigt brant backe ha en snittlutning på 10% (t.ex. Klevaliden i Jkpg, med max 15%). Den backen som du parkerade i hade en lutning på över 57%.

Jag tror dig faktiskt inte...


5 198 Inlägg
24 juni 2008
#52
Mr_Gear skrev:
THEBADGUY skrev:
Phaetoon skrev:

Måste man inte lägga i backen för att kunna få ut nyckeln?

Är väl bara på ng900 och og9-3:orna?

det är bara på 9000 som det inte behövs(om man räknar bort de riktigt gamla saabarna med frihjul), 9000 har tändningsnyckeln på "konventionella stället" då den delar mycket med bla. Alfa romeo 164
og900(vet inte hur det är med 90 och 99), ng900, og9-3, ng9-3 & 9-5 har alla denna "tvångsfunktion"

Samma med 90 och 99 är i princip samma bil fast olika karosser

blacken
24 juni 2008
#53
Pikey skrev:
Du kan inte vara svensk, det finns inga svenskar som inte hjälper en när man behöver det... Speciellt inte en halvt främmande person.

Jaså?..

blacken
24 juni 2008
#54
Serva handbromsen ordentlig två gånger per år, Och använd den varje dag så ska det inte vara något dribbel med dess funktion..
Senast redigerat av blacken (24 juni 2008)

Biltokig
870 Inlägg
24 juni 2008
#55
gamlingen skrev:
Mr_Gear skrev:
THEBADGUY skrev:

Är väl bara på ng900 och og9-3:orna?

det är bara på 9000 som det inte behövs(om man räknar bort de riktigt gamla saabarna med frihjul), 9000 har tändningsnyckeln på "konventionella stället" då den delar mycket med bla. Alfa romeo 164
og900(vet inte hur det är med 90 och 99), ng900, og9-3, ng9-3 & 9-5 har alla denna "tvångsfunktion"

Samma med 90 och 99 är i princip samma bil fast olika karosser

jag vet, det var därför jag skrev det inom parentes efter og900...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök