2166
Sök

BMW 318i -92:a startar EJ!

LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
#1
Hejsan, Har köpt mig en BMW 318i av årsmodell 92.

jag var ute och körde och den gick som en klocka som alltid annars. Inga häftiga bromsningar eller gasningar ( bilen har gått 17 000 mil ) eller liknande, Sedan stannade jag vid ett rö-ljus, då plötsligt STEN dog bilen, Han ville ikke sa nikke starta, Motorn går runt och start motorn är det inget fel på. Fick bogsera bort bilen till mitt garage, men har ej kunna hitta felet ännu. Jag är desperat varför startar han inte för mig? Har provat med startgas, och det funkar inte, Har provat allt jag kommer på. Vill helst ha reda på om det kanske är något vanligt fel kanske?

Kan det vara någon modul avnågot slag? Kanske tändspole ? jag har ingen anning, har aldrig grejat med BMW.

Blir glad för alla svar jag kan få som hjälper mig en bit på vägen.

Mvh Anders !

100% Skåning
358 Inlägg
24 november 2007
#2
Ger bilen nått tecken på att starta?
Kollat så bilen får bensin, eller kollat bensinpumpen?
Kollat tändstiften så det är nått av dom?


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
24 november 2007
#3
går den lättar runt när du försöker starta!? kan vara kamremmen som e kass.. det var det på min näe den stendog på samma sätt som du beskriver.. har du tur så är det bara till å byta remmen, men i värsta fall måste du ha en ny topp.. du kan göra arbetet själv om du är händig men kostar några slantar på verkstad.. ta loss övre skyddet till kamremmen å gör ett märke, prova sedan starta, har den flyttat sig så är det nog inte den, men e den kvar på samma ställe så e d bara å byta!

lycka till

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
#4
Bensin finns det ung. 30 liter
Tändstiften är kollade, dom är hela och "motor"fina:)
Ja, han får besin då jag provar med Startgas.

Nja, han är inte nära på att gå över till att starta, utan har är som en tjurig kall bil. han går runt o runt men det händer aldrig något mer.
Mvh

LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
#5
Kamremen är ny bytt sad Bytade den vid 16900 mil.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
24 november 2007
#6
hmm, tändstift? tandkablar? fördelarlock? rotor? e sånt bytt också!? men kolla kamremmen så som jag sa ändå! man vet ju aldrig!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
#7
Tändkablar/Tändstift/rotor/fördelarlock är i min ägo ej bytta, Ja ska springa ut och slåss med kamremen som du sa. Återkommer alderless strax !

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
3 120 Inlägg
24 november 2007
#9
Soppapumpen är min gissning smile Hoppas det löser sig!


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
24 november 2007
#10
då hade den tänt med startgas.. så tror inte på soppapumpen wink

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

xPuffra
196 Inlägg
24 november 2007
#11
Jag skulle gissa på vevaxelgivaren


LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
#12
Hejsan, har kollat efter kamrem, men vet du vad, jag har Kedja & var i tusan sitter Vevaxelgivaren??`hur kollar man om det är fel på den? utan att köpa en ny/begangnad pryl då?

xPuffra
196 Inlägg
24 november 2007
#13
det lättaste vore om nån kunde läsa av felkoder på din motorstyrning åt dig.. vevaxelgivaren sitter fram på motorn(iaf på 6orna) vid den nedre remskivan.. Om den är trasig så känner inte din styrenhet att veven snurrar och då ger den varken gnista eller soppa.. en beg. på skroten kan inte kosta mkt.. du kan juh ohm-mäta den om du kommer åt kontakten..


LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
#14
Jaha, haha *springer ut i verkstaden med släggan i högsta hugg o flickjampan i mun*

Jag ska titta och se om jag hittar den ! Gör jag det så åker jag till skroten och gör ett guld fynd där*hoppas jag iaf*. Tack för svaret ! Återkommer imorgon med detta Problemet !! Mycket tacksam för alla förslag & tips !


Mvh Zorgetz

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
25 november 2007
#15
har du kedja så e d väl m42 motorn.. dvs iS.. 16v motorn! 318i -92 har 8v å kamrem.. måste vara då jag har det på min  I från -93!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

442 Inlägg
25 november 2007
#16
M40 ersattes -93 utav M43,vilken hade kamkedja.

Och nej,det är ingen IS-motor då.

Enligt egna erfarenheter utav Bmw-fyrorna så låter det som att ditt Motronic-relä har gett upp. Är ett vitt relä som sitter ihop med huvudreläerna,kostar 170 kr på Bmw.
Senast redigerat av Mich (25 november 2007)

220 Inlägg
25 november 2007
#17
Även kallat "bränslepumpsrelä" i folkmun:cool:

Mich skrev:
M40 ersattes -93 utav M43,vilken hade kamkedja.

Och nej,det är ingen IS-motor då.

Enligt egna erfarenheter utav Bmw-fyrorna så låter det som att ditt Motronic-relä har gett upp. Är ett vitt relä som sitter ihop med huvudreläerna,kostar 170 kr på Bmw.


LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
#18
Hejsan igen..

Det är en BMW 318IS -1992 & den har ingen kamrem någonstans whatsoever. Det måste vara kamkedja. Hur som helst, Var sitter detta motronic-relä någonstans? Lätt åtkomligt eller ? *känner sig som en idiot med alla dessa frågor*

EDIT : CJG 381 är mitt reg nummer. Gå in och titta själv så ser ni vad det är för bil på https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Senast redigerat av Zorgetz (25 november 2007)

1 418 Inlägg
25 november 2007
#19
Zorgetz skrev:
Hejsan igen..

Det är en BMW 318IS -1992 & den har ingen kamrem någonstans whatsoever. Det måste vara kamkedja. Hur som helst, Var sitter detta motronic-relä någonstans? Lätt åtkomligt eller ? *känner sig som en idiot med alla dessa frågor*

EDIT : CJG 381 är mitt reg nummer. Gå in och titta själv så ser ni vad det är för bil på https://www21.vv.se/fordonsfraga/

M42 motor^

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

study
772 Inlägg
25 november 2007
#20
det var inte vanos enheten du såg i fall det sitter sådan i en 4:a för till vanos går det en kedja har jag för mig.

angående motor så kan det vara den nya ändå. jag har för mig att de har släppt nya motorer tidigare i tyskland än i svenska modeller.


Sök