Hej !
Ska berätta lite om min historia
Våren 2006 sålde jag min svarta Saab 9000 till skåne, kände att dom där 130hk inte räckte långt. När jag då hade sålt den så gick siktet på 9000 igen, fast denna gången med turbomotor
Tog inte många dagar innan jag hittade ett lämpligt objekt. Ringde upp säljaren och han förklarade att bilen var skitfin, inte en bula i bilen. Den var importerad år 2000 så rost hittar du inte på den sa han. Trodde ju inte på ett ord av vad han sa först. En del hittar ju på. Men iaf, jag och min fader hoppade in i bilen och körde 25mil för att kolla på bilen. Hade ju inga höga förväntningar..
Ankomst: Kom ner till killen och börjar kolla på bilen. Han hade verkligen rätt, det fanns inte en skråma på bilen (Okej då, framspoilern var repig men det hade jag en ny liggandes hemma så). Kollade efter rost på dom vanliga ställena. Skärmkanter, dörrar medmera. Hittade ingenting .
Provkörde bilen och visst går 9000-bilarna helt underbart med sin 2,3 liters turbo. Sköt på rejält i ryggen kan jag säga er. Iaf när man var van vid 130hk och satte sig i denna bil med 200hk och en turbo. Jag var som ett barn på julafton
Förhandlade fram ett pris på bilen och vi skrev papper. Jag var glad som aldrig förr och körde glatt hemåt. En fulltank och en stereo monterades sen körde jag 25mil hem och bara njöt, bilen var min, och som den gick
Hemkomst: Kom hem på kvällen runt 18:00 och började kolla lite mer på bilen, tyckte den var lite låg? Kollade fjädrarna och jovisst där satt det ju 40mm sänkfjädrar på bilen, tyckte den var låg hos säljaren men knep käft istället .
Glömde säga att det satt ett 3" avgasrör från katten och bakåt så den lät ju rätt gott också
Iaf nog pratat, här kommer lite bilder
Vita blinkersglas är på och håller på med poleringen
Efter ett antal timmar med poleringen fick man ju fram en fin yta på lacken
3" rör med 5" utblås. Skönt och slippa montera det. Utblåset är ju som en termos men iaf
Var nöjd med putsen sålänge, nog putsat. Nu tänkte jag att man fick göra nåt åt det yttre. Hade mina 16" fälgar från den gamla saaben liggandes så dom slängde jag på. Det gjorde ju en hel del
Motorrumet var ju ingen höjdare direkt, skitigt och dammigt. Så kunde det ju inte se ut? Fram med trasan och börja gno
Före:
Efter:
Blev iaf lite bättre. Ser trevligare ut iaf , nu till det inre. Dags för skinninredningen och ta plats
Sådär ja, nu sitter man bra också
Skickade iväg en order till www.speedparts.se på lite saker man behöver till en turbobil
Hållaren för turbotrycksmätaren.
Öppet luftfilter, ska ju dumpa lite om en turbobil
Turbotrycksmätaren..
Kass bild på dom vita sidoblinkers..
Allt monterade och bilen kördes fram det blev vinter. Då ställdes bilen in, tyckte det kändes onödigt och skita ner den med salt när den ändå var så fin
Mätte upp kamkedjan, och det var ju inte bra och göra det. Kedjan med drev var slitna och jag ville byta ut dessa innan det hände nåt! Så en ny beställning från Speedparts med delar var på gång
Ventilkåpan borta.
En bild till..
Kass bild på kedjan
Det öppna luftfiltret sitter iaf på plats. Så blev det..
Tryckröret borta, ska poleras..
Ska köpa Autosol så fort som möjligt så det blir färdigt..
Bara riva allt som ska rivas, inget roligt jobb men det ska ju göras
Tog bort framskärmen, innerskärmen och det som behöver lossas, tog bort framskärmen för mer plats. Lossade också fjäderbenet för att komma åt bättre när man väl börjar skruva
Detta kommer bli kul och lossa, verkligen
Tog också lite bättre bilder på motorn. Pillade lite på kameran så blev det bättre bilder
Lite delar :wink:
Transmissionkåpa och övre motorfäste
Baksidan på transkåpan om nån vill veta hur det ser ut
Kedjespännare..
Allt monterades med nya delar, och motorn gick runt som en klocka utan att det rasslade
Nog om motorn, monterade turbomätaren och hållaren ifrån Speedparts
Resultat:
Tillbaka till tryckröret, polera hade jag på huvet
Första poleringen, inte färdigt här
5:e poleringen, nu blev det iaf tillräckligt blankt så jag blev nöjd.
Ja vafan? Vi tar väl ventilkåpan också då
Resultat:
Motorfästet låg och skräpade , tog lite på det med..
Här sitter det lite löst på plats så man ser hur det kommer se ut, blev snyggt.
Pulade ihop en nätgrill, det ska man ju ha
Monterade den polerade ventilkåpan
Resultat:
Tryckrör, ventilkåpan, motorfäste på plats
Insuget såg tråkigt ut, så polerade en del av det med
När motorn var klar och allt på plats kan man rikta in sig på roligare saker. Hårdare bussnignar av polyretuan beställdes, samt en ny turbomätare. Den andra var jag inte nöjd med
Resultat:
Dom gamla bussningarna fick jag vålda ut. Satt hårt
Nya turbomätaren, grönt som original istället för blått. Ingen bra bild, tog med mobilen.
Nu har det hunnit bli vår och det är dags för bilens första provrunda
Polerat och lite powerflex.
Nätgrill på plats
Nu ska den ut från vintervilan !
Jadå, den laddar på bra
Åkte 40mil och hämtade mina nya Aerostolar, riktigt underbara stolar
Monterat:
En liten extrabild på motorn i sommarvärmen
Lite dekaler monterades
Efter detta tog jag av vingen på bilen och lackade om den. Röd ser bättre ut än svart/grå/dassig
Resultat:
Lite "xenonlampor" monterades
Det var allt sålänge, får se hur mycket jag mekar med den nu, ska börja plugga i Januari så blir väl inte överblivet med tid över..
Kommentera gärna om vad du tycker!
Mvh Marcus !
Ska berätta lite om min historia
Våren 2006 sålde jag min svarta Saab 9000 till skåne, kände att dom där 130hk inte räckte långt. När jag då hade sålt den så gick siktet på 9000 igen, fast denna gången med turbomotor
Tog inte många dagar innan jag hittade ett lämpligt objekt. Ringde upp säljaren och han förklarade att bilen var skitfin, inte en bula i bilen. Den var importerad år 2000 så rost hittar du inte på den sa han. Trodde ju inte på ett ord av vad han sa först. En del hittar ju på. Men iaf, jag och min fader hoppade in i bilen och körde 25mil för att kolla på bilen. Hade ju inga höga förväntningar..
Ankomst: Kom ner till killen och börjar kolla på bilen. Han hade verkligen rätt, det fanns inte en skråma på bilen (Okej då, framspoilern var repig men det hade jag en ny liggandes hemma så). Kollade efter rost på dom vanliga ställena. Skärmkanter, dörrar medmera. Hittade ingenting .
Provkörde bilen och visst går 9000-bilarna helt underbart med sin 2,3 liters turbo. Sköt på rejält i ryggen kan jag säga er. Iaf när man var van vid 130hk och satte sig i denna bil med 200hk och en turbo. Jag var som ett barn på julafton
Förhandlade fram ett pris på bilen och vi skrev papper. Jag var glad som aldrig förr och körde glatt hemåt. En fulltank och en stereo monterades sen körde jag 25mil hem och bara njöt, bilen var min, och som den gick
Hemkomst: Kom hem på kvällen runt 18:00 och började kolla lite mer på bilen, tyckte den var lite låg? Kollade fjädrarna och jovisst där satt det ju 40mm sänkfjädrar på bilen, tyckte den var låg hos säljaren men knep käft istället .
Glömde säga att det satt ett 3" avgasrör från katten och bakåt så den lät ju rätt gott också
Iaf nog pratat, här kommer lite bilder
Vita blinkersglas är på och håller på med poleringen
Efter ett antal timmar med poleringen fick man ju fram en fin yta på lacken
3" rör med 5" utblås. Skönt och slippa montera det. Utblåset är ju som en termos men iaf
Var nöjd med putsen sålänge, nog putsat. Nu tänkte jag att man fick göra nåt åt det yttre. Hade mina 16" fälgar från den gamla saaben liggandes så dom slängde jag på. Det gjorde ju en hel del
Motorrumet var ju ingen höjdare direkt, skitigt och dammigt. Så kunde det ju inte se ut? Fram med trasan och börja gno
Före:
Efter:
Blev iaf lite bättre. Ser trevligare ut iaf , nu till det inre. Dags för skinninredningen och ta plats
Sådär ja, nu sitter man bra också
Skickade iväg en order till www.speedparts.se på lite saker man behöver till en turbobil
Hållaren för turbotrycksmätaren.
Öppet luftfilter, ska ju dumpa lite om en turbobil
Turbotrycksmätaren..
Kass bild på dom vita sidoblinkers..
Allt monterade och bilen kördes fram det blev vinter. Då ställdes bilen in, tyckte det kändes onödigt och skita ner den med salt när den ändå var så fin
Mätte upp kamkedjan, och det var ju inte bra och göra det. Kedjan med drev var slitna och jag ville byta ut dessa innan det hände nåt! Så en ny beställning från Speedparts med delar var på gång
Ventilkåpan borta.
En bild till..
Kass bild på kedjan
Det öppna luftfiltret sitter iaf på plats. Så blev det..
Tryckröret borta, ska poleras..
Ska köpa Autosol så fort som möjligt så det blir färdigt..
Bara riva allt som ska rivas, inget roligt jobb men det ska ju göras
Tog bort framskärmen, innerskärmen och det som behöver lossas, tog bort framskärmen för mer plats. Lossade också fjäderbenet för att komma åt bättre när man väl börjar skruva
Detta kommer bli kul och lossa, verkligen
Tog också lite bättre bilder på motorn. Pillade lite på kameran så blev det bättre bilder
Lite delar :wink:
Transmissionkåpa och övre motorfäste
Baksidan på transkåpan om nån vill veta hur det ser ut
Kedjespännare..
Allt monterades med nya delar, och motorn gick runt som en klocka utan att det rasslade
Nog om motorn, monterade turbomätaren och hållaren ifrån Speedparts
Resultat:
Tillbaka till tryckröret, polera hade jag på huvet
Första poleringen, inte färdigt här
5:e poleringen, nu blev det iaf tillräckligt blankt så jag blev nöjd.
Ja vafan? Vi tar väl ventilkåpan också då
Resultat:
Motorfästet låg och skräpade , tog lite på det med..
Här sitter det lite löst på plats så man ser hur det kommer se ut, blev snyggt.
Pulade ihop en nätgrill, det ska man ju ha
Monterade den polerade ventilkåpan
Resultat:
Tryckrör, ventilkåpan, motorfäste på plats
Insuget såg tråkigt ut, så polerade en del av det med
När motorn var klar och allt på plats kan man rikta in sig på roligare saker. Hårdare bussnignar av polyretuan beställdes, samt en ny turbomätare. Den andra var jag inte nöjd med
Resultat:
Dom gamla bussningarna fick jag vålda ut. Satt hårt
Nya turbomätaren, grönt som original istället för blått. Ingen bra bild, tog med mobilen.
Nu har det hunnit bli vår och det är dags för bilens första provrunda
Polerat och lite powerflex.
Nätgrill på plats
Nu ska den ut från vintervilan !
Jadå, den laddar på bra
Åkte 40mil och hämtade mina nya Aerostolar, riktigt underbara stolar
Monterat:
En liten extrabild på motorn i sommarvärmen
Lite dekaler monterades
Efter detta tog jag av vingen på bilen och lackade om den. Röd ser bättre ut än svart/grå/dassig
Resultat:
Lite "xenonlampor" monterades
Det var allt sålänge, får se hur mycket jag mekar med den nu, ska börja plugga i Januari så blir väl inte överblivet med tid över..
Kommentera gärna om vad du tycker!
Mvh Marcus !
Senast redigerat av MarcusL (26 november 2007)
• Även den starka måste ta i när han skiter
0
0
0
0