3407
Sök

B230fk styrbox?!

102 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
tjo ..har kommit öven en fk motor men har inte boxen till den .. motorn saknar turbo å grenrör men ska endå inte ha orginal turbo på den .. måste jag endå ha en box från e fk eller går det lika bra med tex en ft box? ..ringde till dom på skroten för att kolla vad en sån här kosta å gubben i andra sidan luren börja skälla på mig för att jag skulle göra ett hemma bygge å att det fans 2 olika en med "motronic" (eller va det hette) å en utan ..min motor är en 95a så vad ska jag ha för något? ..smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
29 november 2007
det går fint att köra på 954:An och 962 alltså slut nummrena i bosch nummrena är det som avgör vilken box det är

glöm inte att man även måste ha tändningsbox helst 219 men 148 fungerar oxå även 207

både 954:An och 207 är till aut men går att köra på en manuell oxå

Kör fort så hinner inget hända...

948 Inlägg
29 november 2007
b230ft/fk med LH Jetronic 2.4 har två boxar en för bränsle och en för tändning, tändningsboxen sitter under panelen vid förarsätet vid rattstången och bränsle boxen sitter som på tidigare volvos nere vid fötterna på högersida på passagerar sidan och ja du behöver bägge boxarna men det sitter start spärr i senare modeller i bränsle boxen(krävs att du har orginal nyckeln till bilen.. lite tjockare i plasten än dom andra)..Göran vet nog från vilken årsmodell det gäller och rätta mig gärna om jag har fel..

10 287 Inlägg
29 november 2007
Faktiskt inte. Från -97 i alla fall. 95 eller äldre är safe.
Spärren sitter bara i bränsleboxen - inte i tändboxarna. Volvo orkade inte spärra dom också. I elschemat der man att det är förberett för spärr av tändboxarna också.

Det finns i och för sig 95:or med startspärr från fabrik men det är ett riktigt källarbygge och sitter utanför - separerat från - boxarna.

/Göran

TobbeTT skrev:
Göran vet nog från vilken årsmodell det gäller

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

102 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Growe skrev:
det går fint att köra på 954:An och 962 alltså slut nummrena i bosch nummrena är det som avgör vilken box det är

glöm inte att man även måste ha tändningsbox helst 219 men 148 fungerar oxå även 207

både 954:An och 207 är till aut men går att köra på en manuell oxå

ok men om jag fixar en med 962 å en 148 (T.EX) så ska det hoppa igång utan problems asså? smile ..

102 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
okok tack för infon men en grejj  till .. vart sitter tändboxen på 240 dåÅ? ..sitter den åxå vid rattstången? :S ..kikade lite snabbt där förut men såg ingen ... kanske bara missa den?

102 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
j0haN88 skrev:
okok tack för infon men en grejj  till .. vart sitter tändboxen på 240 dåÅ? ..sitter den åxå vid rattstången? :S ..kikade lite snabbt där förut men såg ingen ... kanske bara missa den?

ingen som vet ?

10 287 Inlägg
29 november 2007
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator

(Groucho Marx).

102 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator

jeje sorry

948 Inlägg
30 november 2007
TobbeTT skrev:
på nyare 240 med lh2.4 så sitter tändnings boxen nästan bredvid bränsleboxen om jag inte minns fel på passagerar sidan snet ovanifrån eller bredvid bränsle boxen, lossnar du lite paneler så kan du inte missa den

102 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
TobbeTT skrev:
TobbeTT skrev:
på nyare 240 med lh2.4 så sitter tändnings boxen nästan bredvid bränsleboxen om jag inte minns fel på passagerar sidan snet ovanifrån eller bredvid bränsle boxen, lossnar du lite paneler så kan du inte missa den

okok ..detta e ju en 87a så det gäller även den då? ..har nämligen inte hittat nått än :S ...kollade över det lite snabbt igår både där och på förarsidan utan resultat ...hur ser den ut? ..i sitil med styrboxen antar jag? ..

948 Inlägg
30 november 2007
vet faktiskt inte om det är det på 87 för mig lh2.4 kom 88 men är inte säker men det är en svart plast låda med en bred kontakt stycke på

102 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
tjo tjo ... en box med nummer 934..den är till en ft .. den borde la änna funka till fk motorn eller?

10 287 Inlägg
1 december 2007
Har du verkligen LH2.4 på din bil då? Du skall hitta en 35polig kontakt och en 25 polig i kabelhärvan som kommer från motorutrymmet till passagerarsidan. Då har du LH2.4.

Och genom att FK är samma som FT så passar FT boxar till FK.

Tänk på att du behöver tändbox till en turbo med LH2.4 också.

/Göran

j0haN88 skrev:
tjo tjo ... en box med nummer 934..den är till en ft .. den borde la änna funka till fk motorn eller?

(Groucho Marx).

948 Inlägg
2 december 2007
Har en ft tändbox om det skulle vara intressant.

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
2 december 2007
934:An låter som en 2.0 box eller liknande

försök köra å 962:orna dom fungerar garanterat utan problem
dessutom kan du köra fläktstyrningen genom den oxå

har nog en 962:A som jag kan sälja även 148 box säkert en 207:A om jag ids rota lite i gömmorna  smile
ge ett bud så kan jag nog offra mig att sälja dom
207 och 219 är chippbara tändingboxar kan tilläggas alltså dom man helst ska köra med

och 97-98 är det startspärr
96 finns både och men 962 och 954 är dom boxarna som sitter i 96:orna utan startspärr

Kör fort så hinner inget hända...

Sök