3476
Sök

Fyllde i lite för mkt motorolja vid bytet, tömma eller ej?

Quattro User
260 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#1
Hej, som rubriken säger; jag bytte olja igår och då råkade jag fylla lite för mkt.

Ungefär 1cm över max på stickan vid varmkörd motor, behöver jag tömma ur eller är det skit samma? Hur känsligt är det?

Bilen det gäller ser du till vänster ;]

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 november 2007
#2
1cm låter ju lite mycket, köp eller låna en olje sug så du kan tappa lite igenom hålet till stickan så behöver du iaf inte tappa allt...

den största risken med för mycket olja är ju att du kan trycka ut nån packbox nån stans å det är inte bra...


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 november 2007
#3
Det som troligast kommer hända är att överskottsoljan trycks ut genom vevhusvetilationen och förbränns sedan i motorn. Detta leder troligen inte till några direkta skator på motorn, men katten/arna (visst har du väl två hmm ) lär ta stryk.

Jag skulle suga ur lite olja, bara för att vara på säkra sidan. Använd en gammal soppa slang till en utombordare, de har en vakumblåsa på som man med fördel kan använda för att handpumpa ur olja med ur hålet för oljestickan...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

375 Inlägg
29 november 2007
#4
ja, det är absolut för mycket!

På min volvo 740 råkade jag dra ner 4 liter olja när den max får fyllas 3,8.
3 veckor senare höll inte topplockspackningen längre.

Om du lätt kan få bort oljefiltret så kan man skruva ut det en liten bit, starta motorn snabbt(!) dvs så fort den går igång så stäng av motorn  och skruva tillbaka filtret.

Det blir rinner ner olja på motorn, så du får motortvätta.

Om du inte fått ner nivån tillräckligt på oljestickan så gör om prosseduren


Quattro User
260 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#5
Tack för svaren allihop.

Tror jag har nån gammal avdankad smal akvarieslang i nån gömma, kan ju använda den, men med "munkraft" så att säga.

Tänkte mest höra om den lilla centimetern för mkt olja gör nån skada eller om det inte spelar nån roll.

Menmen, max-markeringen sitter ju där av en anledning.

;]
Senast redigerat av FourRings (29 november 2007)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

736 Inlägg
30 november 2007
#6
1 cm kan vara ganska mycket jämför med avståndet mellan min och max, det är ca 1 liter. Men som ovanstående sa, är inte så bra med för mycket, hade för mycket i en gammal saab 900 och den tryckte olja lite varstans genom packningar tills jag kunde fatta problemet.


10 287 Inlägg
30 november 2007
#7
Ja det kan det göra på din motor.

/Göran

FourRings skrev:
Tänkte mest höra om den lilla centimetern för mkt olja gör nån skada

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Quattro User
260 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#8
Nu är extraoljan utsugen i alla fall, det var 0,5 Liter för mkt. ;]

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

Whitetrash
589 Inlägg
30 november 2007
#9
Andreas_ace skrev:
Om du lätt kan få bort oljefiltret så kan man skruva ut det en liten bit, starta motorn snabbt(!) dvs så fort den går igång så stäng av motorn  och skruva tillbaka filtret.

Det blir rinner ner olja på motorn, så du får motortvätta.

Om du inte fått ner nivån tillräckligt på oljestickan så gör om prosseduren

Det lät otroligt omständigt, om än så onödigt när det trots allt finns en oljeplugg i just det syftet, och att öppna den, släppa en liter, sen skruva tillbaks pluggen är inte svårt, sen efteråt får man torka med en trasa, istället för att göra en hel motortvätt? Inte för att vara taskig, men det var ett dumt förslag.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Frågvis
70 Inlägg
30 november 2007
#10
__Marcus skrev:
Andreas_ace skrev:
Om du lätt kan få bort oljefiltret så kan man skruva ut det en liten bit, starta motorn snabbt(!) dvs så fort den går igång så stäng av motorn  och skruva tillbaka filtret.

Det blir rinner ner olja på motorn, så du får motortvätta.

Om du inte fått ner nivån tillräckligt på oljestickan så gör om prosseduren

Det lät otroligt omständigt, om än så onödigt när det trots allt finns en oljeplugg i just det syftet, och att öppna den, släppa en liter, sen skruva tillbaks pluggen är inte svårt, sen efteråt får man torka med en trasa, istället för att göra en hel motortvätt? Inte för att vara taskig, men det var ett dumt förslag.

Och för att kompletera det hela...när man ändå skruvar av filtret, varför inte göra det helt och tömma det istället???roll


Sök