3153
Sök

stort glägje???; alliansens tapp: 1.200 röst per dag

2 014 Inlägg
1 december 2007
Detta inlägg blir enbart till följd av att jag tycker om diskussioner/debatter som sådana, och har ganska litet med mina egna politiska åsikter att göra. Antalet personer i sysselsättning har ökat medan antalet personer i bidragsberoende ställning har minskat, och man kan därför dra följande slutsatser utan någon särskild politisk åsiktsriktning:

Det är något ironiskt att en fras som länge stått för vänstern, numera istället symboliserar hårdför högerpolitik: Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Med detta menas alltså att alla som KAN arbeta också SKA arbeta - vare sig man vill/orkar eller inte - och att ingen som absolut inte behöver det ska ha rätt till bidrag eller andra av samhället stödjande insatser.

I motsats har vi det som den förra regeringens styre motsvarade: Av var och en som orkar, åt var och en som önskar.

Och så en personlig reflektion:

Hade ett flertal mycket ytligt bekanta som tidigare kallade sig "professionella slackers", vars största energikrävande insats var att söka alla slags bidrag de kunde (eller inte kunde) tänkas få, och sedan leva på de som de fått beviljade, alternativt arbeta någon enstaka dag ibland för att det skulle se bra ut. När det krisade ordentligt kunde de till och med tänka sig att arbeta ett halvår för att få nya rättigheter till a-kassa.

Den så kallade fritiden som blev över ägnades åt datorspelande, sitta och fika med kompisar, titta på film, driva omkring på stan, ägna sig åt sportaktiviteter av billigare slag, etc.

Konstigt nog står dessa personer inte längre att finna på platser man förut kunde hitta dem om man dristade sig att bege sig in till stan på en vardag innan kl 17:00.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

3 120 Inlägg
1 december 2007
Alliansen tvingar inte sjuka att arbeta. Var har alla fått det ifrån, Aftonbladet? Man inför mer riktlinjer, men det är läkarna som avgör om du ska vara sjukskriven eller inte, det gör inte politiker.

Det man har gjort är att försöka utreda långtidssjukskrivnas situation och om det är lämpligt få ut dem i arbete. Ett utanförskap under en lång tid gör kanske att man mår sämre för att man har en situation utan hopp och framtid. Att komma till en arbetsplats och arbeta några timmar om dagen och få ett socialt nätverk behöver inte vara världens undergång.

Självklart ska man kunna vara sjukpensionär men att förtidspensionera 30-åringar med motiveringen att de inte kan svenska språket måste vara knäckande för individen.

Jag har likt Alecci en kompis som varit "professionell" slacker och dataspelare i 7 år (!). Han "tvingades" göra något åt sin situation nu och pluggar på KTH...

Jag har en stark känsla av att många sossar tycker precis likadant, socialdemokratin är ju för allas rätt till arbete, det handlar inte om allas rätt till bidrag.
Senast redigerat av viccoA (1 december 2007)

3 120 Inlägg
1 december 2007
blacken skrev:
"Det är ett jävla dalt med de som är sjuka arbetslösa"

Har du varit riktigt sjuk någon gång? dvs att du har jobbat så att din kropp har blivit förstörd och inte klarar av att jobba, hur mycket man än vill jobba.

Man måste ju inte kroppsarbeta, kanske kan man jobba med försäljning eller kundtjänstarbete hemifrån några timmar per dag eller plugga en distansutbildning från sängen...när man blir friskare kanske man har möjlighet att sadla om...
Sen finns det såklart sjukdomar där man mår för dåligt för att göra något och inte är det så att du sparkas ut på bar backe för att vi fått en högerregering. Läkarna som gör bedömningarna har nog inte tvärvänt över en natt, för inte har vi väl bytt alla sosse-läkare mot moderat-läkare?

RE-雨宮
481 Inlägg
1 december 2007
Kan bara instämma i vad Alleci och viccoA skriver.

Tog upp i en annan tråd för någon/några månader sen om en nära vän till mig som också Bara spelar dataspel, och gjort så i snart 10års tid. Får bidrag och klarar sig på det. Visst. Han har inte råd att köpa en bil, eller resa utomlands men han sitter ändå där och spelar dator för Mina å andras pengar.

Å dethär med att tvinga sjuka att arbeta är ju en följd av som också nämnts. Att tidigare regering låtit folk som inte har rätt till sjukskrivning sitta hemma. Om dom som verkligen behövde vård,omsorg,bidrag och så vidare verkligen fick det. Och resten gjorde vad dom skulle så hade vi inte haft ett problem. Nu lever vi inte i en perfekt värld, och det kommer alltid finnas folk som vill utnytja systemet. Men jag är iallafall glad att väldigt många inte kan göra vad dom gjorde för något/några år sedan.

Daniel

RE-Amemiya Kitted FD3S

outlaw
106 Inlägg
1 december 2007
BMW635_Robban skrev:
Jag tycker det är bra att vilket parti som helst tar makten från social(falls)demokraterna.

Det är ett jävla dalt med de som är sjuka arbetslösa och invandrare.

Man kan inte få allt serverat gratis. Man måste stå på egna ben.

Det ska löna sig att arbeta...inte sitta hemma och spela tv-spel för samma pengar.

Det är bra att det stramas åt för bidragsberoende.

Vad krävs det...typ 4-5st personer att försörja en "hemmasittare" i rena skattepengar???

stämmer riktigt bra!!!

bad ass boys drive bad ass toys

220 Inlägg
1 december 2007
richardoo290 skrev:
varför inte för en gångs skull skita i både moderaterna och sossarna och rösta på ett annat parti?

vi ser ju klart och tydligt att ingen av dem gör nån speciell nytta!
ena partiet är lite bättre för en halva av sverige och de andra partiet är lite bättre för den andra halvan av sverige....

nu har detta pågått hur länge som helst!  varför varför varför inte rösta på ett annat parti???
vem vet? de kanske håller sina löften?

de är på tiden nått annat parti vinner tycker jag, hmm
orka me dessa jäkla debatter mellan sossar och moderater roll

Vilka då? De gröna trädkramar kommunisterna eller nåt åt det bruna hållet eller?
sad

blacken skrev:
Det ska vara så för att få bli politiker så ska man ha varit låg eller mellan inkomstagare i minst 10 år så att man förstår hur det är att vara en hårt arbetande skattebetalande medborgare.

Så man kan inte vara en hårt arbetande skattebetalande medborgare om man har hög inkomst?
neutral

Alecci skrev:
Det är något ironiskt att en fras som länge stått för vänstern, numera istället symboliserar hårdför högerpolitik: Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Med detta menas alltså att alla som KAN arbeta också SKA arbeta - vare sig man vill/orkar eller inte - och att ingen som absolut inte behöver det ska ha rätt till bidrag eller andra av samhället stödjande insatser.

I motsats har vi det som den förra regeringens styre motsvarade: Av var och en som orkar, åt var och en som önskar.

Och så en personlig reflektion:

Hade ett flertal mycket ytligt bekanta som tidigare kallade sig "professionella slackers", vars största energikrävande insats var att söka alla slags bidrag de kunde (eller inte kunde) tänkas få, och sedan leva på de som de fått beviljade, alternativt arbeta någon enstaka dag ibland för att det skulle se bra ut. När det krisade ordentligt kunde de till och med tänka sig att arbeta ett halvår för att få nya rättigheter till a-kassa.

Den så kallade fritiden som blev över ägnades åt datorspelande, sitta och fika med kompisar, titta på film, driva omkring på stan, ägna sig åt sportaktiviteter av billigare slag, etc.

Konstigt nog står dessa personer inte längre att finna på platser man förut kunde hitta dem om man dristade sig att bege sig in till stan på en vardag innan kl 17:00.

Så sant...smile

viccoA skrev:
Alliansen tvingar inte sjuka att arbeta. Var har alla fått det ifrån, Aftonbladet? Man inför mer riktlinjer, men det är läkarna som avgör om du ska vara sjukskriven eller inte, det gör inte politiker.

Självklart ska man kunna vara sjukpensionär men att förtidspensionera 30-åringar med motiveringen att de inte kan svenska språket måste vara knäckande för individen.

Jag har en stark känsla av att många sossar tycker precis likadant, socialdemokratin är ju för allas rätt till arbete, det handlar inte om allas rätt till bidrag.

Precis!   smilesmile

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

transportkonsult
284 Inlägg
1 december 2007
blacken skrev:
Det ska vara så för att få bli politiker så ska man ha varit låg eller mellan inkomstagare i minst 10 år så att man förstår hur det är att vara en hårt arbetande skattebetalande medborgare.

Haha och du tror att höginkomsttagare jobbar hårt?
Haha finns en anledning till varför dom är höginkomstagare.

Jag klassas som en höginkomstagare. Jag ligger mellan 60-80 timmar i veckan ungefär.

Hur mycket jobbar du?

Bottles are for babys. Real men get blown.

220 Inlägg
1 december 2007
Hampusd skrev:
Jag klassas som en höginkomstagare. Jag ligger mellan 60-80 timmar i veckan ungefär.

Antar att du menar INTE i frågeställningen.. wink

Annars ungefär samma, hög lön men med s.k "förtroende arbetstid", där är man ingen vinnare direkt... sad
Senast redigerat av Mange_C5 (1 december 2007)

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

blacken
1 december 2007
Hampusd skrev:
blacken skrev:

Hur mycket jobbar du?

Innan jag vart förtidspank så låg jag omkring det samma kanske lite mer.

Tanken med det hela är att man ska inte kunna glida in på en "räkmacka". Utan man ska veta och förstå hur den vanliga medborgaren har det innan man ska styra och ställa över honom.

Modell den karolinska armen,
Senast redigerat av blacken (1 december 2007)

3 120 Inlägg
1 december 2007
blacken skrev:
Hampusd skrev:
blacken skrev:

Hur mycket jobbar du?

Tanken med det hela är att man ska inte kunna glida in på en "räkmacka". Utan man ska veta och förstå hur den vanliga medborgaren har det innan man ska styra och ställa över honom.

Nästan alla topp-politiker har börjat från grunden, ungdomsförbundet, kommunpolitiken, regionpolitik, ev facklig karriär och sen ökat förtroende uppdragen mer och mer, till sist sitter man kanske i riksdagen. Men jag tror att de flesta faktiskt har jobbat hårt för att komma dit de är. De flesta har ju jobbat sig upp och slitit med vanligt kneg och politiken som fritidssysselsättning från början. Självklart håller jag med dig i att politiker måste vara förankrade i verkligheten och ha förståelse för hur det fungerar (eller inte fungerar) i samhället.

blacken
1 december 2007
viccoA skrev:
blacken skrev:
Hampusd skrev:

Hur mycket jobbar du?

Nästan alla topp-politiker har börjat från grunden, ungdomsförbundet, kommunpolitiken, regionpolitik, ev facklig karriär och sen ökat förtroende uppdragen mer och mer, till sist sitter man kanske i riksdagen. Men jag tror att de flesta faktiskt har jobbat hårt för att komma dit de är. De flesta har ju jobbat sig upp och slitit med vanligt kneg och politiken som fritidssysselsättning från början. Självklart håller jag med dig i att politiker måste vara förankrade i verkligheten och ha förståelse för hur det fungerar (eller inte fungerar) i samhället.

lollollollollollollol

transportkonsult
284 Inlägg
1 december 2007
Oj kolla ett meningsfullt inlägg från blacken...

Eller hmm hur var det nu?
Tål att tänkas på.

Bottles are for babys. Real men get blown.

165 Inlägg
1 december 2007
Jag tycker det är skönt att moderaterna sätter dit alla bidragsfuskare och fusk sjuka så det stänker om det.
Jag menar.. sitta hemma o spela datorspel i 10 år och ändån klara sig på bidrag.. det ska ju bara inte få hända..
Men det är det folket som röstar på sossarna i hopp om att få fortsätta med sina jävla parasit fasoner...
Lyft på röven iställer o skaffa ett jobb för fan.. så jävla svårt är det inte

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 december 2007
blacken rules... wink

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Igår, GP info flera hundra jobb försvinner.
Är det mer än Göteborg som har som kallas plusjobbare?
Göteborg snyggas upp i lågkonjunktur, men högkonjuktur växer stan ingen. flera hundra plusjobbare tvingas sluta
Alliansen har slutat att ge statliga bidrag och kommumpolitikerna vill inte ta över.
några av dessa ungdomar som håller snygg får gå till social för bidrag eller A-kassa.
nu får kommunen anlita olika entreprenör för städda upp.
Hur måga håll finns i allians bältet och hur lång går det att spännar? vilka är det i alliansen som är svarta får?.
Senast redigerat av alain (2 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
2 december 2007
alain skrev:
Igår, GP info flera hundra jobb försvinner.
Är det mer än Göteborg som har som kallas plusjobbare?
Göteborg snyggas upp i lågkonjunktur, men högkonjuktur växer stan ingen. flera hundra plusjobbare tvingas sluta
Alliansen har slutat att ge statliga bidrag och kommumpolitikerna vill inte ta över.
några av dessa ungdomar som håller snygg får gå till social för bidrag eller A-kassa.
nu får kommunen anlita olika entreprenör för städda upp.
Hur måga håll finns i allians bältet och hur lång går det att spännar? vilka är det i alliansen som är svarta får?.

Plusjobben? Du menar bidragsjobben som såssarna införde lagom tills valåret, som en sista desperat åtgärd att snygga till arbetslöshetsstatistiken? Mjo, att dom försvinner kan vi ju gråta en skvätt över. Eller också inte.

Alltså, OM tjänsterna verkligen behövs, så skulle personerna anställas reguljärt. Om det inte sker när statsstödet försvinner, då kan jag bara dra två slutsatser - antingen har inte kommunen råd, eller så är deras arbetinsats inte nödvändig utan tas bäst tillvara på annat håll ute i näringslivet.

Jag vill inte ha folk som får betalt för att gräva riktigt stora gropar och sen fylla dom igen, bara för att statistiken ska se snygg ut. Riktiga jobb är det som gäller.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
pUs:
välkomen åter.
jag förstor att socialdemo ville göra vad som helst och visa att dom var duktig, ner med statistik, det var som att gömma damm under mattan.
Dessa plus arbetare ha gjort ett bra jobb, dom fick lära sig någonting med ansvar för det. kommunen ska anlita entreprenör som kommer att kosta  mer än bidraget eller?
Varför då inte använda dessa plus arbetare för att göra det dom har lärt sig?, kanke kommunen skulle spara pengar?
Jag sitter inte i kommunen och räknar vilket är best och vad det kostar, vad kommer dom att kosta åt kommunen när dom gå till social eller A-kassa?
du var borta en eller två dagar och jag skrev några inlägg eftersom jag ser att du är kunnig i det du säger och uppskattar det sättet som du säger det, jag vet inte om du har läst dom, det skull var bra att få lite kött på ben. fick några svar de andra. Var det rätt?

3 120 Inlägg
2 december 2007
alain skrev:
pUs:
välkomen åter.
jag förstor att socialdemo ville göra vad som helst och visa att dom var duktig, ner med statistik, det var som att gömma damm under mattan.
Dessa plus arbetare ha gjort ett bra jobb, dom fick lära sig någonting med ansvar för det. kommunen ska anlita entreprenör som kommer att kosta  mer än bidraget eller?
Varför då inte använda dessa plus arbetare för att göra det dom har lärt sig?, kanke kommunen skulle spara pengar?
Jag sitter inte i kommunen och räknar vilket är best och vad det kostar, vad kommer dom att kosta åt kommunen när dom gå till social eller A-kassa?
du var borta en eller två dagar och jag skrev några inlägg eftersom jag ser att du är kunnig i det du säger och uppskattar det sättet som du säger det, jag vet inte om du har läst dom, det skull var bra att få lite kött på ben. fick några svar de andra. Var det rätt?

Plusjobben är en jättebra idé om de används på rätt sätt!

När vi anställde plusjobbare på kommunen där jag arbetade tidigare (på en tekniskförvaltning) fick de göra sånt som vi aldrig skulle gjort annars. Tror att en 7-8st var ute i skogen och röjde buskage för trivselns skull. Till saken hör att det var ytor som egentligen inte behövde skötas i min mening (alla håller säkert inte med mig) men ändå.

När jag jobbade på Vägverket anställdes ett gäng plusjobbare att i samarbete med Skånetrafiken informera om resor på olika sätt. Antar att även det var ett "grädde på moset" projekt som inte hade gjorts annars.

Summa: Man slapp betala för plusjobbarna i 24 månader, efter perioden var slut och OM man kände att de verkligen behövdes, tror du inte att de hade fått jobb då?
Plusjobbarna gör säkert ett bra arbete, det tvivlar jag inte på, men de projekt jag sett, har mestadels varit för att få ut dem i arbete igen och för att de själva ska söka sig vidare alt få anställning där de arbetat.

Tror att en del skolor använde plusjobben för att kunna ha någon som gick parallellt med olika vaktmästartjänster där den som hade ordinarietjänsten snart var på väg till pension. Alltså kunde plusjobbaren få gratis utbildning i yrket och sen ta över den ordinarie personalens arbete. Inte dumt! smile

Det är ju mycket bättre att folk får arbeta som plusjobbare än inte alls.
Senast redigerat av viccoA (2 december 2007)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
viccoA skrev:
alain skrev:
pUs:
välkomen åter.

När vi anställde plusjobbare på kommunen där jag arbetade tidigare (på en tekniskförvaltning) fick de göra sånt som vi aldrig skulle gjort annars. Tror att en 7-8st var ute i skogen och röjde buskage för trivselns skull. Till saken hör att det var ytor som egentligen inte behövde skötas i min mening (alla håller säkert inte med mig) men ändå.

När jag jobbade på Vägverket anställdes ett gäng plusjobbare att i samarbete med Skånetrafiken informera om resor på olika sätt. Antar att även det var ett "grädde på moset" projekt som inte hade gjorts annars.

Summa: Man slapp betala för plusjobbarna i 24 månader, efter perioden var slut och OM man kände att de verkligen behövdes, tror du inte att de hade fått jobb då?
Plusjobbarna gör säkert ett bra arbete, det tvivlar jag inte på, men de projekt jag sett, har mestadels varit för att få ut dem i arbete igen och för att de själva ska söka sig vidare alt få anställning där de arbetat.

Tror att en del skolor använde plusjobben för att kunna ha någon som gick parallellt med olika vaktmästartjänster där den som hade ordinarietjänsten snart var på väg till pension. Alltså kunde plusjobbaren få gratis utbildning i yrket och sen ta över den ordinarie personalens arbete. Inte dumt! smile

Nu vet jag i alla fall varför dom fanns, men många fick göra ett jobb som inte behövs? 
Hur blir det med höga kostnader att anlita olika entreprenör, eller ska ni anlita dessa plusjobbarna och betala själv?

3 120 Inlägg
2 december 2007
alain skrev:
viccoA skrev:
alain skrev:
pUs:
välkomen åter.

Nu vet jag i alla fall varför dom fanns, men många fick göra ett jobb som inte behövs? 
Hur blir det med höga kostnader att anlita olika entreprenör, eller ska ni anlita dessa plusjobbarna och betala själv?

Har en känsla av att många av de sysslorna som plusjobbarna utförde inte kommer att bli gjorda i fortsättningen.

Sök