2 november 2004
Trådstartare
Här har ni som äger en saab 9-3/9-5 med T7 motor något att bita i. Det finns tydligen ett seriefel i just vevhusventilationen i den motorn. Om motorn börjar dricka mycket olja och man känner en krafreduktion i motorn kan det vara för sent... så var fallet hos mig. Svaret jag fick av teknikerna när jag lämnade in bilen är att turbon har tagit så mycket stryk av den ökade förbränningstemperaturen att den måste bytas, tillsammans med alla packningar i motorn och en uppgradering av vevhusvetilationen för att detta inte ska hända igen... bilen har rullat 8600 mil och ALDRIG körd hård med kall motor och ALDRIG blivit avständ direkt efter körning utan har fått gå på tomgång för att rensa ut de heta avgaserna ur turbon... Faktum var följade att turbon inte var gjord för att klara särskilt mycket högre temperatur på avgaserna än det som "normalt" sett kommer ur motorn, så får man en ökning tar den stryk direkt...
Så ni som har en T7 motor... fixa uppgraderingen direkt... kostar 500 kr jämfört med min bil som nu får reparationskostnader på över 10'000....
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
-
www.bmwb.se