3361
Sök

Besiktingen tyckte inte om min Co-halt! Förslag?

Härnösand
191 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#1
som rubriken säger smile hade 0.8 co-halt (0.5)
                                         0.8 co2500 (0.3)
                                          187 Hc (100)
                                          Lambda 1.02 (0.97-1.03)
                                         
och nu hade jag typ 12 liter bensin & 0,5Liter K-sprit i tanken!

nåra förslag? har själv tänkt att byta olja,olje filter,tändstift,tändkablar & luftfilter! nåt mer man kan göra?? finns det nåt man kan tänka & titta på?


//Håkan

Allt med Motor är roligt :)

leo_m83
30 november 2007
#2
känns som att din katt inte fungerar som den ska.

du har 2 alternativ:

1. bytta katen
2. Kör tills tanken bli tom. Sen tankar du 10 L och häller i 1L  T-sprit och besiktar. det kommer att fixa värden big_smilebig_smile

143 Inlägg
30 november 2007
#3
Hej!   Jag tycker att du har tänkt helt rätt. Börja med en ordentlig servíce så att förbränningen blir perfekt. Om detta ej räcker, kan man fundera över lambdasonden. Katalysatorn som är dyrast, skulle jag spara till sist.

102 Inlägg
30 november 2007
#4
jag brukar alltid köra typ 60/40 (bensin/e85) å då blir värdena tok låga å det e ju inte fel .D haha

Härnösand
191 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#5
j0haN88 skrev:
jag brukar alltid köra typ 60/40 (bensin/e85) å då blir värdena tok låga å det e ju inte fel .D haha

men vad säger motorn om det då?

Allt med Motor är roligt :)

Härnösand
191 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#6
leo_m83 skrev:
känns som att din katt inte fungerar som den ska.

du har 2 alternativ:

1. bytta katen
2. Kör tills tanken bli tom. Sen tankar du 10 L och häller i 1L  T-sprit och besiktar. det kommer att fixa värden big_smilebig_smile

vet inte ens om jag har nåt kat! det är är ett annat avgassystem på den! men vart skulle katen sitta annars på en Mr2:a?¨


funkar det bätre med T-sprit En K-sprit??
Senast redigerat av Honke_86 (30 november 2007)

Allt med Motor är roligt :)

Golvläggare
46 Inlägg
30 november 2007
#7
Honke_86 skrev:
leo_m83 skrev:
känns som att din katt inte fungerar som den ska.

du har 2 alternativ:

1. bytta katen
2. Kör tills tanken bli tom. Sen tankar du 10 L och häller i 1L  T-sprit och besiktar. det kommer att fixa värden big_smilebig_smile

vet inte ens om jag har nåt kat! det är är ett annat avgassystem på den! men vart skulle katen sitta annars på en Mr2:a?¨


funkar det bätre med T-sprit En K-sprit??

Kan med största säkerhet säga att du har kat på den då det var lag från 88b-89 att ha det.Och skulle du ha ett katersättningsrör så borde värdena bli högre än så.
Jag körde med 20% E85 i min och Co och Hc värdena blev kanon.
Senast redigerat av scirocco (30 november 2007)

Snart i en backspegel nära dig

1 703 Inlägg
30 november 2007
#8
Honke_86 skrev:
leo_m83 skrev:
känns som att din katt inte fungerar som den ska.

du har 2 alternativ:

1. bytta katen
2. Kör tills tanken bli tom. Sen tankar du 10 L och häller i 1L  T-sprit och besiktar. det kommer att fixa värden big_smilebig_smile

vet inte ens om jag har nåt kat! det är är ett annat avgassystem på den! men vart skulle katen sitta annars på en Mr2:a?¨


funkar det bätre med T-sprit En K-sprit??

Du kanske skulle kolla först innan bestiktningen så det inte bara sitter en katersättare om det nu är ett eftermonterat system. Orginalkatten sitter mer eller mindre direkt efter tubon.

EDIT: Såg nu att det var en sugis big_smile Hur som helst katten sitter direkt efter grenröret isf.
Senast redigerat av henkebenke (30 november 2007)


Härnösand
191 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#9
henkebenke skrev:
Honke_86 skrev:
leo_m83 skrev:
känns som att din katt inte fungerar som den ska.

du har 2 alternativ:

1. bytta katen
2. Kör tills tanken bli tom. Sen tankar du 10 L och häller i 1L  T-sprit och besiktar. det kommer att fixa värden big_smilebig_smile

vet inte ens om jag har nåt kat! det är är ett annat avgassystem på den! men vart skulle katen sitta annars på en Mr2:a?¨


funkar det bätre med T-sprit En K-sprit??

Du kanske skulle kolla först innan bestiktningen så det inte bara sitter en katersättare om det nu är ett eftermonterat system. Orginalkatten sitter mer eller mindre direkt efter tubon.

EDIT: Såg nu att det var en sugis big_smile Hur som helst katten sitter direkt efter grenröret isf.

okej big_smile var ute och titta lite! och det ser ut som det sitter nåt där! svårt att se i mörkret smile

Allt med Motor är roligt :)

1 196 Inlägg
30 november 2007
#10
Min 900a kör jag på 50/50 bensin/e85, går hur bra som helst, bara lite mixtrande med choken. Fick 0 värde på besiktningen, och besiktningsgubben kliade sig i skallen!


102 Inlägg
30 november 2007
#11
Honke_86 skrev:
j0haN88 skrev:
jag brukar alltid köra typ 60/40 (bensin/e85) å då blir värdena tok låga å det e ju inte fel .D haha

men vad säger motorn om det då?

nä fan de e ingen fara de tuffar å går ... bra för systemet åxå då e85/ksprit å liknande driver undan eventuell fukt smile

Härnösand
191 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#12
j0haN88 skrev:
Honke_86 skrev:
j0haN88 skrev:
jag brukar alltid köra typ 60/40 (bensin/e85) å då blir värdena tok låga å det e ju inte fel .D haha

men vad säger motorn om det då?

nä fan de e ingen fara de tuffar å går ... bra för systemet åxå då e85/ksprit å liknande driver undan eventuell fukt smile

man kanske får prova det med :smile gör en liten service på bilen & tankar sånt! det måste ju göra så att den kommar igenom smile

Allt med Motor är roligt :)

761 Inlägg
1 december 2007
#13
Katten sitter på tvären bakom bakaxelbalken.. Lambda 1.02 betyder att den inte reglerar riktig rätt. Det kan säkerligen göra att de andra värdena får spel också. Kan iofs vara spriten du har i som gör det, för ju mer sprit ju högre lambda värde. De andra värdena är ganska mycket fel så kanske katten tagit stryk också,, om där nu är någon på din bil. Annars blir det dyrt..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

saab expert
248 Inlägg
1 december 2007
#14
Honke_86 skrev:
som rubriken säger smile hade 0.8 co-halt (0.5)
                                         0.8 co2500 (0.3)
                                          187 Hc (100)
                                          Lambda 1.02 (0.97-1.03)
                                         
och nu hade jag typ 12 liter bensin & 0,5Liter K-sprit i tanken!

nåra förslag? har själv tänkt att byta olja,olje filter,tändstift,tändkablar & luftfilter! nåt mer man kan göra?? finns det nåt man kan tänka & titta på?


//Håkan

får du inte ha högre än 0.5? jag får ha 4,5 det är mer normala siffror mvh


Härnösand
191 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#15
rs niklas skrev:
Honke_86 skrev:
som rubriken säger smile hade 0.8 co-halt (0.5)
                                         0.8 co2500 (0.3)
                                          187 Hc (100)
                                          Lambda 1.02 (0.97-1.03)
                                         
och nu hade jag typ 12 liter bensin & 0,5Liter K-sprit i tanken!

nåra förslag? har själv tänkt att byta olja,olje filter,tändstift,tändkablar & luftfilter! nåt mer man kan göra?? finns det nåt man kan tänka & titta på?


//Håkan

får du inte ha högre än 0.5? jag får ha 4,5 det är mer normala siffror mvh

preciS! får inte ha högre en 0,5!

Allt med Motor är roligt :)

Härnösand
191 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#16
vad funkar bäst? har hört så mycket!

är K-sprit,T-sprit & E85! vad funkar bäst?

Allt med Motor är roligt :)

2 164 Inlägg
3 december 2007
#17
Spelar nog inte så stor roll.
Vad är billigast?

MVH

F


Härnösand
191 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#18
Fredrik-79 skrev:
Spelar nog inte så stor roll.
Vad är billigast?

MVH

F

det är ju en bra fråga big_smile för jag har inge störe check på det big_smile

Allt med Motor är roligt :)

Härnösand
191 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#19
nu var jag och besikta bilen & den gick inte igenom:/

nu hade jag

0.7 co-halt (0.5)
0.7 co2500 (0.3)
57 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)

och dom föra var ju

0.8 co-halt (0.5)
0.8 co2500 (0.3)
187 Hc (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)



jag gjorde en service på bilen!  bytetändstift,tändhatar,olja,oljefilter,luftlifter! sen så tanka jag 5liter e85 i 10 liter bensin! men det gick inte till sig!!


och jag fick veta att det sitter en ford sierra katt på den från en V6, (sa föra ägaren)!    Hur funkar dom där sportkattarna som? funkar dom lika bra som alla andra? för jag gissar på att det är katten som är dålig!

Allt med Motor är roligt :)

helt galen
388 Inlägg
3 januari 2008
#20
Kidnappar lite i din tråd... Kidnaoppade i en annan före jul men gkömde bort det...

Har problem med mina CO-värden också, eller rättare sagt bara CO 2500...
Bilen är en 745 GL -90 och värdena är följande:

CO: 0,0  (0,5)
co 2500: 1,0   (0,3)
HC: 030   (100)
Lambda:1,03   (0,96-1,04)

Tidigare avgashistorik, kanske av värde, kanske helt meningslös...

När jag köpte den gick den som en potta skit, styrboxen kass, januari -07
CO 0,2
CO 2500 0,1
HC 770
Lambda 1,50

Helt ok CO-värden men de andra var ju värre än katastrof. Vad innebär/betyder HC-värdet för övrigt?
Bytte främre rör pga läckage, lambdasond, olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, tändkavlar, rotor, fördelarlock + kat (från en 745 - 88 med bra värden). Då fick vi dessa värden: April

CO 0,4
CO 2500 0,3
HC 080
Lambda 10,2

Bilen går som en klocka, inte ens törstig för att vara pansarvagn (0.9 blandad körn)- Oljan har i och för sig rullat 3.000 mil så ett oljebyte vore nog inte fel, men varför är just CO 2500 så helgalen, de andra avgas ligger ju långt innan gränserna, förutom lambda men den är fortfarande ok.
Kan oljebyte och sprit i nivå med en alkis hjälpa mig igenom= Eller är det bara att byta katt och se glad ut?

Varför åka fort när man kan åka brett?


Sök