3661
Sök

vad tycker ni om bemanningsföretag?

4 554 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
satt och spana igenom jobb inom mitt yrek på arbetsfömedlingens sida och såg att större delen av alla ansökningar ca 30st kom fråndiv olika bemanningsföretag skulle ni kunna tänka er att jobba åt ett bemanningsföretag istället för en fast firma? jag skulle aldrig sätta min fot på ett bemanningsföretag känns som man får sämre villkor och får inte samma arbetskamratanda som på ett vanligt företag, visst det beror väl på vilken yrkeskategori man är i men men vad tycker ni? är det fegt av arbetsgivarna på ett företag att låta bli att anställa och hyra in folk istället?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
30 november 2007
Jag har jobbat på ett bemanningsföretag. Va ingen höjdare, dåligt betalt,  de fixa aldrig fram arbetskläder och skor när man behövde osv.
Men är man arbetslös så kan man ju hoppa på ett sånt företag, har man tur hamnar på nåt bra ställe som jag gjorde och gick över till fast anställning där istället efter ett tag. De e ju fint iaf big_smile

Men slutade på det stället med för ett tag sen och började med det jag ville jobba med sen 5:an ;D tongue

Mvh

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 november 2007
jag tycker det är skit bra med bemaningsföretag jag använder dom jämt och om det är fegt  det tycker inte jag det är inte alltid man behöver folk hela tiden utan bara korta perioder (högsäsonger) på företagen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 november 2007
Tycker det är ett bra sätt att komma in i arbetet.

Jag anställdes av en bemanningsfirma till stället jag jobbar på nu. Sen fick jag erbjudande att gå över till fast anställning där istället. Fick en rätt hyffsad löneökning kan jag säga då också smile

Tyvärr är lönen ganska låg genom ett bemanningsföretag, men det är inte så konstigt egentligen om man tänker efter.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
30 november 2007
kanske är bra som ni säger. men skulle inte vilja jobba på manpower tex. inte kul å veta att när som hellst kan man få börja på ett nytt ställe inget kul! Jag fick erbjudande att jobba för manpower på den arbetsplats jag är på nu, men går utbildning på samma företag just nu, får lika mkt som jag fick i akassa ( inte mkt ), men om om ett par månader är jag garanterad anställning med mkt högre lön en de som är från manpower big_smile bemanningsföretag är snabba pengar för de söker folk hela tiden!

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

274 Inlägg
30 november 2007
Tycker det är rätt så kasst. Eller det är väl bra att folk får jobba osv.
Jag jobbade åt ett sånt för ett bra tag sen och det var väl inte mitt livs bästa upplevelse.
Kass lön och mycket oklarheter.
Men de kanske bara var just de bemanningsföretaget som var dåligt. Vad vet jag.
Men som sakt. Det finns både för och nackdelar! Som med allt annat... big_smile

510 Inlägg
30 november 2007
loudness skrev:
satt och spana igenom jobb inom mitt yrek på arbetsfömedlingens sida och såg att större delen av alla ansökningar ca 30st kom fråndiv olika bemanningsföretag skulle ni kunna tänka er att jobba åt ett bemanningsföretag istället för en fast firma? jag skulle aldrig sätta min fot på ett bemanningsföretag känns som man får sämre villkor och får inte samma arbetskamratanda som på ett vanligt företag, visst det beror väl på vilken yrkeskategori man är i men men vad tycker ni? är det fegt av arbetsgivarna på ett företag att låta bli att anställa och hyra in folk istället?

Jag jobbar för Effekt Personal .. Men jag jobbar ganska mycket för dom .. Ligger i en grupp som heter Poolen .. Men iaf, vi i den fruppen jobbar för Scan (slakteriet), och vi hoppar in när någon är sjuk/semester eller annan orsak som gör att dom behöver förstärkning .. Då ja varit där sen i sommras och har stått ut så länge (medans dom andra har tröttnat och slutat, nya har kommit in mm) så har ja lärt mig ganska mycket .. Det gör, att ja jobbar nu ca 2-3 veckor i månaden .. Medans dom "nya" bara kan jobba 1vecka max, då dom bara kan med typ en maskin .. Att jobba så som jag gör är ingen fara, då ja får lite mer i timlön för ja kommer ifrån ett bemanningsföretag (98kr/h +ob) .. Sen eftersom man är timmanställd för ja ut min "semester" varje månad, vilket brukar ligga på runt 700-1000kr .. Då blir min timmlön i snitt på 140kr ut  .. (ob inräknat) .. Det tycker ja inte är fy o skam ..

Men bäst hade ju varit och fått fast .. Men ska snart sluta då det är lumpen som gäller .. Bemanning är inget att satsa på för framtiden, så försök att skaffa en fastanställning, men så länge medans du söker jobb kan du ju jobba för ett bemanning så det blir lite pengar i månaden ..

Mvh Johan

1 417 Inlägg
1 december 2007
Jag hade samma tankar som du innan jag började åt Lernia i Gävle. Jättebra folk på kontoret, var aldrig några problem med kläder eller skor. Och arbetskamratandan får du från stället du är uthyrd till. Nu kanske jag hade tur och hamnade på ett 5 månader långt uppdrag, det är väl annorlunda att bara vara ett par veckor på olika ställen.

Men om du inte provar får du inte veta. Och är du arbetslös borde du absolut prova! Lycka till!

Dieselgypsy
538 Inlägg
1 december 2007
Jobb = bra = steg in i arbetslivet = bra. Chans till fast anställning = bäst!

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
1 december 2007
John87 skrev:
Tycker det är ett bra sätt att komma in i arbetet.

Jag anställdes av en bemanningsfirma till stället jag jobbar på nu. Sen fick jag erbjudande att gå över till fast anställning där istället. Fick en rätt hyffsad löneökning kan jag säga då också smile

Tyvärr är lönen ganska låg genom ett bemanningsföretag, men det är inte så konstigt egentligen om man tänker efter.

JAg har varit anställd av bemmaningsföretag 3 gånger, långa perioder och lönen har varit mycket bättre än när jag blev anställd på företaget jag jobbar på idag, personligen tycker jag att det är bra med bemmaningsföretag, men det finns ju nackdelar så som att de kan komma en dag till dig och säga att du ska gå hem tex. lätt att ta in, lätt att ta bort helt enkelt

Läste lite mer på tråden att detär många so msäger kass lön osv. Det hr ju beroende på vilket yrke och hur du jobbar.
första gången jag va anställd av ett så jobbade jag på kundtjänst, världelöst betalt. andra gången blev jag lageroperatör och jobbade dagtid och hade 115 i timmen, det va jag rätt nöjd med. nu sist jobbade jag 3skift och hade annu högra timlön, men när det företaget erbjöd min anställning hos de så fick jag ut ungefär 3000 mindre i månaden.
Senast redigerat av P-G (1 december 2007)

Vilket jävla drag :)

5 198 Inlägg
1 december 2007
Jag jobbar åt ett,, klart lönen kunde vart bättre.. men det finns väl inget företag som betalar mer än vad de behöver,, å lägre än avtalen FÅR de inte gå.. annars är jag väl nöjd,, finns säkert en hel del folk här som jobbar så.. alltid ett bra kliv in i ett företag,,

148 Inlägg
1 december 2007
har jobbat åt lernia bemanning och va inga problem med kläder o kamratskap upp till själv lite med o prata med folket iförsig va det en långtjänst som sen blev fast anställning på det företaget, tycker det e bra med bemannings företag.

vaarala
184 Inlägg
1 december 2007
Tycket inte att det är så farligt med bemanningsföretag. jobbade tidigare på ett bemanningsföretag och var inhyrd till ett företag där jag var 8 ½ månad.. då började jag tänka att det måste fan vara nära en anställning nu, så jag började leta efter nytt och så fick jag ett tillfälligt jobb och sa upp mig från bemanningen och just den dagen kommer chefen till mig och frågar om jag vill ha fast anställning. sa bara att jag sa upp mig för nån timme sen hmm och detta är min sista dag.. surt.. sad jobbade 3 månader på nya jobbet och fick sluta och fick direkt ett jobb som resemontör. jobbade där cirka 6 månader och sa upp mig för nu har jag fått världens chans att komma in i det företaget som jag jobbade hos i 3 månader. börjar på måndag smile skönt att slippa resa och vara borta 3 veckor och hemma 4 dagar den borta igen i nån vecka.

men men.. bemanning tycker jag inte att det nån fel på. kör på så löser det dig och sköt dig tongue

Muttley
1 december 2007
Har själv jobbat för lernia i 2 år och 3 månader nu och jag tycker inte de är direkt några problem. Projektledarna jag haft är toppen och verkligen hjälper en när man behöver hjälp.
Ang kläder där så är de generösa med kläderna, behöver man typ en tjock jacka ifall man ska jobba ute så är de bara att åka in på kontoret och hämta!

Sen angående lönen så kommer den ju ändras så att vi går på genomsnittslig lön som kunden har på sitt företag, men dock inte lägre än din egna personliga lön ifall lunden har lägre löner.
När man är obokad så får man betalt ändå ju ifall man är tillsvidare anställd..

Dock de enda negativa jag varit med om är att de kan skicka en rätt så långt, dock så odnade de faktiskt samåkning så de är inga problem med det.

1 703 Inlägg
1 december 2007
Jag gick elektronik/data på gymnasiet. Mitt första jobb var på ett fryslager vilket varade i 2 månader big_smile, fick nämligen jobb på Telia Installation. Det varade i 1 år sedan flyttade jag och tjejjen till Värnamo. Där jobbade jag ett par månader på manpower 2001. Lönen kanske inte var nån höjdare etc etc. Det positiva var att man fick massa kontakter på olika företag, vilket ledde till att jag fick jobb på företagspaket i värnamo, sen flyttade jag tillbaks till Skövde, då fick jag tillsvidare på företagspaket  här tack vare min "kompetens" big_smile nu har jag vidareutbildat mig och kör långtradare.

Så för att få in en fot är bemanningsföretag bara bra.

371 Inlägg
1 december 2007
Jag har själv varit ute på långtidsuppdrag genom manpower. Förstår inte vad ni menar med dåliga löner? Bemanningsavtalet säger väl att man ska ha samma lön som de som är anställda på arbetsplatsen?
Annars tycker jag att det känns lite fel med att behöva hyra in från bemanningsföretag för långtidsuppdrag. Känns som att den mellanhanden kunde skippas ifall någon vågade röra LAS.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Muttley
1 december 2007
NiV3Rt skrev:
Jag har själv varit ute på långtidsuppdrag genom manpower. Förstår inte vad ni menar med dåliga löner? Bemanningsavtalet säger väl att man ska ha samma lön som de som är anställda på arbetsplatsen?
Annars tycker jag att det känns lite fel med att behöva hyra in från bemanningsföretag för långtidsuppdrag. Känns som att den mellanhanden kunde skippas ifall någon vågade röra LAS.

Alltså dåliga löner på manpower är något jag kan hålla med om då jag använde de först som bemmaning, var uruselt betalt från deras sida, när jag gick över till lernia så höjdes min inkomst hutlöst mycket.

12 086 Inlägg
1 december 2007
Den uppfattningen jag fått från bemaningsföretag är att de har inkompetent personal och de skickar ut i princip vad som hällst till företagen. På mitt jobb (verkstadsindustri) har vi fått säkert ett dussin de här året som kommit o gått på min avdelning (maskin) och det är allt från bagare till högskoleutbildade, dock inga med erfarenhet  av industri? 2 av 3 har varit rena idioter som varken vill lr kan lära sig och har skickats hem efter en månad.

Idéen med bemanningsföretag är ganska vettig tycker jag, men hur de ser ut i praktiken är ju sorligt. Jag har jobbat åt lernia i 1 månad när jag va 18 år, fick 16000 i lön. Jag kan iofs inte klaga på sättet de behandla mig, de va på mitt arbete 1 gång i veckan o fråga om allt gick bra. Men nu råkare ju jag va en av de få som är något att ha smile och jag har verkstadsutbildning. Men samtidigt är de från samma företag som de kommer idoter ifrån hela tiden. Mitt jobb fick jag efter examen 2006 på samma företag som jag jobbat 1 månad året innan, så ligger man i så kan de gå.
Senast redigerat av JapMax (1 december 2007)

638 Inlägg
1 december 2007
loudness skrev:

har jobbat för manpower en hel del. tycker det är bra. dom fixar alltid kläder och skor. alltid fått nya kläder för nya jobb. bra lön och vilkor.

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 december 2007
Det är ju stor fördel om man är anställd av ett bemanningsföretag i trygghetssynpunkt, kanske lite sämre betalt än en annan som går som F-skattare hos bemanningsföretag. Lite bättre betalt men ingen säkerhet alls i form av fack, a-kassa eller sådanna sosse-påhitt.

För Företagen som behöver arbetskraft så är det ju kanon att kunna ha en buffert på oss "lösdrivare" särskillt när det är svängande tider på arbetet.

Tycker det bara är possitivt för företagandet. sätter mer press på arbetarna, man är mycket mer utbytbar.

Visst känner man själv att det vore bättre med fast jobb i ett "riktigt" företag, att komma in i värmen när man redan slagit sig till ro med familjen i hus och bil men det är bara gilla läget smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök