3980
Sök

Öppna filmer som slutar på .mkv

Wankel
1 080 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
nån som vet vilket program man kan använda?
har aldrig sett nån sån fil förut, funkar inte i media player och vlc funkar inte ihop med vista som jag har nu..
eller nåt konverteringsprogram?
nåt tips ?

MDS Västerås

1 396 Inlägg
1 december 2007
VLC fungerar med Vista men du måste högerklicka och  trycka på "Öppna som administratör".

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Wankel
1 080 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
högerklicka vad? filen eller vlc ?

MDS Västerås

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
1 december 2007
http://cccp-project.net/

Här kan ni hämta hem en spelare som funkar för xp, så du kan kolla på .mkv filer.

Lev livet, det kan ta slut fort

Wankel
1 080 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
det funkade, tack för hjälpen!

MDS Västerås

67 Inlägg
1 december 2007
Lägger in en liten fråga här jag också. Har två filmer som är konverterade till .mkv och i båda filmer börjar ljudet hacka osv med jämna mellanrum. Har jag två dåliga filer eller är det min dator/program det är fel på?
Båda är av typen HD720p. Har testat med programmet som darkwizard föreslog.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 december 2007
Ja installerade ett program som heter Matroska, det är som ett tillägg till vanliga mediaplayer, funkar jättebra, annars vlc eller gomplayer.

Om det hackar för dig så kan det mkt väl bero på att din dator inte är tillräckligt snabb, eller rättare sagt, ditt grafikkort kan inte avkoda hdtv. Vilket kort e de?

2 201 Inlägg
1 december 2007
vad räknas mkv som för fil, är det typ dvd eller?
kan man göra om den till dvd eller hur bränner man den

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 december 2007
mkv används framförallt till hddvdr x264 rippar eller musikvideos. Du kan inte göra om filen till en dvd image bara sådär vips, för att räknas som vanlig dvd måste det vara lösa .vob filer. Däremot kan du ju bränna mkv filer på en dvd skiva, men då som vanlig data, och kan inte spelas upp i din vanliga dvd spelare (krävs fortfarande kräm för att avkoda).
Så det är ingen mening med att bränna mkv filer om man inte har en hddvd spelare nånstans, samt hdready/fullhd tv såklart tongue

3 968 Inlägg
1 december 2007
SMPlayer är kanonbra - fungerar klockrent! Speciellt för mkv
högupplösta 720p/1080p HD-filmer

http://smplayer.sourceforge.net/index.php?tr_lang=en

67 Inlägg
1 december 2007
Mortalis skrev:
Ja installerade ett program som heter Matroska, det är som ett tillägg till vanliga mediaplayer, funkar jättebra, annars vlc eller gomplayer.

Om det hackar för dig så kan det mkt väl bero på att din dator inte är tillräckligt snabb, eller rättare sagt, ditt grafikkort kan inte avkoda hdtv. Vilket kort e de?

Har en Acer ferrari 3400. Sitter ett ATI Mobility 9700 i den tror jag. Det är dock inte bilden som hackar utan ljudet men det kanske beror på grafikkortet?

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
1 december 2007
darkwizard skrev:
http://cccp-project.net/

Här kan ni hämta hem en spelare som funkar för xp, så du kan kolla på .mkv filer.

CCCP är det enda codecpaketet man behöver (såvida man inte gör lite mer avancerade saker än att bara kolla på filmen vill säga) och MPC (som följer med) är det enda filmprogrammet man nånsin kommer behöva.
Men att man inte kan spela upp en film beror framför allt på dålig cpu. Har man en dålig cpu kan an dock köpa sig ett grafikkort som klarar av biffen. Finns speciella kort för just hd-filmer etc.

Whine whine!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 december 2007
axie skrev:
Mortalis skrev:

Har en Acer ferrari 3400. Sitter ett ATI Mobility 9700 i den tror jag. Det är dock inte bilden som hackar utan ljudet men det kanske beror på grafikkortet?

Ett 9700 Pro/Mobility påstår amd/ati att de har stöd för hdtv. Däremot är de kanske inte världens snabbaste på att avkoda de, ganska gamla kort om man säger så. Men kolla hur hårt processorn får jobba under tiden du kör en film, ligger den på runt 100% så är det klart att det kan bli hackigt, om inte så är det nåt annat.

583 Inlägg
2 december 2007
MKV = Mycket Klar Video? tongue hehe...

neerå, men VLC ska ju funka till vista har jag för mig.
sen alla grafikkort har ju stöd för HD men de är väll till normala skärmen. Ska man ha till tv'n får man köpa ett med HD tv-ut

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Administratör
11 955 Inlägg
2 december 2007
Trådskaparen har redan fått svar på sin fråga. Låser här.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök