3528
Sök

fönster tittare. läskit som fan ! uppdaterad

3 235 Inlägg
6 februari 2008
Om allmänhete har tillträde där, ja. Finns det inget staket eller annat fysiskt hinder räknas det som att allmänheten har tillträde där. Man äger ju inte marken utanför hyreslägenheten. Även om man äger lägenheten, så tillhör marken utanför huset kommunen.

Tänk själv: har du aldrig gått tätt intill ett hus nånstans på stan när det regnar?
Och när du gör det tänker du säkert inte på att du kanske gå förbi en massa fönster där folk bor.
Att gå förbi ett fönster är inte olagligt, men att tjuvkika är att kränka någons privatliv.

1 079 Inlägg
6 februari 2008
engolf skrev:
Om allmänhete har tillträde där, ja. Finns det inget staket eller annat fysiskt hinder räknas det som att allmänheten har tillträde där. Man äger ju inte marken utanför hyreslägenheten. Även om man äger lägenheten, så tillhör marken utanför huset kommunen.

Tänk själv: har du aldrig gått tätt intill ett hus nånstans på stan när det regnar?
Och när du gör det tänker du säkert inte på att du kanske gå förbi en massa fönster där folk bor.
Att gå förbi ett fönster är inte olagligt, men att tjuvkika är att kränka någons privatliv.

Tänkte inte på hyreslägenhet, mer på hus. På ens hustomt är det väl inte allmän plats?

Knegare
718 Inlägg
6 februari 2008
engolf det har du rätt i.. Men, "tjuvtkika" borde det ju inte räknas som ifall man går förbi ett fönster med persiener och hela skiten uppe, alltså så man ser in.. Då kan det fan inte vara att "kränga någons privatliv" eftersom dom inte gjort något åt att hålla det "privat"?smile

BARA EN TANKE.

William 2009-02-20

583 Inlägg
6 februari 2008
Men säger inte lagen att man får filma hur mycke man vill på allmän plats. Annars skulle inte du få gå med mobilkamera och filma din fulla polare i en rondell...

Men sen vad ni menar med fastmonterad är det jag inte förstår. Ställ en filmkamera på ett stativ då. Ej fastmonterad men fast endå.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

399 Inlägg
6 februari 2008
Vi har en jävel som går i folks trädgårdar här hemma. problemet me han e att han e polis å han tror typ att han letar efter tjuvar eller nåt. helt cpig. Han har dessutom kollat in i fönstret på min grannes fru. En sån jävel ska ju DÖ!!!

VOLVO for life

Varningar. 36
1 200 Inlägg
6 februari 2008
nova383 skrev:
Måste bara berätta en kul grej som kanske kan ha med fönstertitteri att göra:
Bor i ett flervånings  3 våningar hyreshus mittemot finns ett likadant hus. En sen kväll hörde jag att det stönades & stånkades + lite andra parningsljud & tjut Tänkte va f..n ! e det granntjejen i uppgåmgen brevid som håller på nu igen (hon var ganska vild ock oblyg av sig liksom) så jag öppnar fönstret för att höra efter var det kom ifrån, nyfiken som man är. I huset mittenot står den en kille i fönstret som också undrar vem det är som låter trodde jag ja .... Jag hejade/vinkade (liksom  förstående-"jasså du undrar oxå vem det är som väsnas")  på han ock fortsatte titta runt lite för att kolla ljudet kom från (det var högt & tydligt så jag trodde nästan det var nån som hade en hedersstund mitt på gården eller nåt) efter en liten stund ser jag killen i huset mittemot ( som jag hejat på nyss) rör sig lite underligt...... Då ser jag vad han håller på med ! såg inte tjejen först.
Då står han allstå & sätter på tjejen bakifrån som står ock "skriker" rätt ut igenom köksfönstret. Tror ni jag kände mig dum eller !
" hejhej , jassa där står du & sätter på ja , ja fin kväll för påsättning ,,,,"big_smile

HAHAHA big_smile!!!!!!

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

1 079 Inlägg
6 februari 2008
Har också en egen berättelse. För något år sedan var det ett suget ungdomsgäng som gick omkring i trakten och skapade förödelse. Men en gång bestämde de sig för att börja fönstertitta och min faster var första offret då hon var naken i sovrummet när hon fick se 3-4 ungdomar stirrande! Ganska chockad blev hon och efter det var det lite lugnare i området. Var i kontakt med polis (även andra saker som ligisterna gjorde) och snutf*n sket fullständigt i dem!

Avstängd
1 266 Inlägg
6 februari 2008
Hehe när jag bodde i en 1a, så skulle jag gå till köket(bodde längst ner)..så såg jag en mörk skugga i fönstret yikes....tänkte "SHIITT VEM FAN ÄR DET" det var ca 02.00..iaf så låtsades jag inte se skuggan när jag gick förbi..gick in till köket hämta den största kniven jag såg...satte mig ner mot väggen precis brevid fönstret med den mörkaskuggen, och var aprädd..instinkten fäkta eller fly tog över..och jag valde FÄKTA big_smile..så jag resta mig smällde upp fönstret, och tänkte nu du din JÄVEL...så var det bara en matta som hängde där...opps smile
Måste varit mina finne gener som tog över..ni vet..niven tongue
Senast redigerat av TheFinnishFlash (6 februari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

502 Inlägg
7 februari 2008
När jag va mindre så råkade vi också ut för fönster tittande en gång.

Då va den en knarkare som bände upp vårat badrums fönster och stoppade in huvudet och skrek att vi skulle öppna porten så han kunde komma in... Men sedan så stack han. Men endå Läskigt som fan med en påtänd gubbe med hela nyllet i vårat badrum där jag förövrigt stog och duschade när jag va 9 basst. tongue

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
23 april 2008
Ledsen att ni alla har tagit det på detta sättet. Jag har bara varit nyfiken. Ska sluta!!!

245 Inlägg
23 april 2008
engolf skrev:
volvoh8er skrev:
ghost_boy83 skrev:
tja bor i en lägnhet på nedre vån när jag tittade ut genom fönstret i morse såg jag spår som om nån gått utanför och tittat in doch syndes de att dom va gammla men när jag skulle visa min fru i kväll så upptäckte vi färska nya spår  yikes tängte va fan persienen funkar inte i det rummet och man går igenom det rummet när man duschat osv kanske utan kläder :S
blev rätt shockad och olustig känsla nu vågar man knappt passera rummet va ut å knäppte lite bevis till polisen i fall man ska göra en anmälan eller nått :S va skulle ni göra i liknande sits ?

http://www.garaget.org/gallery/archive/12158/201486_s8r116.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/12158/201487_hulfwm.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/12158/201488_pbnyoq.jpg

Säger som Webdiddy, smartaste lösningen är att sätta upp en webkamera, eller till och med en riktig kamera, så man ser bättre. Och sen skickar du video till polisen.

Inte att rekomendera...
När min brorsa upprepade gånger fick inbrott i sin bil, bråkade han med polisen om att de inte nånting.
Han nämnde också att han skulle sätta upp en videokamera riktad mot parkeringen, med de sa att det är olagligt. För att filma med en fastmonterad komera på allmän plats får man inte utan tillstånd. Alltså med en kamera som är riktad på en plats där allmännheten har tillträde...sad

Polisen kommer inte att göra nånting, och om du kommer med ett videoband och säger: jag har filmat personen med en kamera, kommer de förmodligen att ge dig böter eller nåt. Dessuton kommer bandet inte kunna användas i rätten eftersom inspelningen är olaglig:(

Vilket fantastiskt rättsystem vi har...

Nej du har fel för även om bevis samlats in olagligt får det användas i en rättegång. Du blandar ihop svenskt rättsväsende med Amerikansk som så många gör tyvärr. Så det är bara att sätta upp en videokamera och ta ev böter för även brottslingen åker dit då filmen används i en rättegång som bevis. Om jag har fel så kanske du kan länka till en sida som bevisar att du har rätt?

2 751 Inlägg
23 april 2008
Vi hade en mistänkt pedofil som härjade här i sölvesborg, sprang runt på skolgårdana o blottade sig... Sjuk jävel synd att man itne såg han nån gång... Syrran går på den skolan med sad

Who Djaa bless no man curse

451 Inlägg
24 april 2008
bmx skrev:
usschh läskigt!!
hehe du kan typ koppla ström till fönsterbrädan,så när han/hon tar på den så får dom sej en jäklans kyss tongue

Jävligt smart!!!! ska jag komma ihåg,

blacken
24 april 2008
Nej du har fel för även om bevis samlats in olagligt får det användas i en rättegång. Du blandar ihop svenskt rättsväsende med Amerikansk som så många gör tyvärr. Så det är bara att sätta upp en videokamera och ta ev böter för även brottslingen åker dit då filmen används i en rättegång som bevis. Om jag har fel så kanske du kan länka till en sida som bevisar att du har rätt?

Man får inte sätta upp en kamera hur som helst i Sverige. Det är ganska så hårda regler om det..

blacken
24 april 2008
Syst3m skrev:
engolf skrev:
volvoh8er skrev:

Säger som Webdiddy, smartaste lösningen är att sätta upp en webkamera, eller till och med en riktig kamera, så man ser bättre. Och sen skickar du video till polisen.

Inte att rekomendera...
När min brorsa upprepade gånger fick inbrott i sin bil, bråkade han med polisen om att de inte nånting.
Han nämnde också att han skulle sätta upp en videokamera riktad mot parkeringen, med de sa att det är olagligt. För att filma med en fastmonterad komera på allmän plats får man inte utan tillstånd. Alltså med en kamera som är riktad på en plats där allmännheten har tillträde...sad

Polisen kommer inte att göra nånting, och om du kommer med ett videoband och säger: jag har filmat personen med en kamera, kommer de förmodligen att ge dig böter eller nåt. Dessuton kommer bandet inte kunna användas i rätten eftersom inspelningen är olaglig:(

Vilket fantastiskt rättsystem vi har...

Är det allmän plats utanför ens fönster?

Det finns till och med tillfällen när ens bil klassas som allmän plats..

3 722 Inlägg
24 april 2008
skulle vatt jobbigt, men kanske sätt datorn vid det fönstret där du tror mest att han/hon springer vid och ha webkameran igång. Kan ju kanske funka?, finns ju som sagt ingen lag som säger att du ej får ha webkamera.

blacken
24 april 2008
Digital_Kicker skrev:
skulle vatt jobbigt, men kanske sätt datorn vid det fönstret där du tror mest att han/hon springer vid och ha webkameran igång. Kan ju kanske funka?, finns ju som sagt ingen lag som säger att du ej får ha webkamera.

Filmar den ut genom fönstret på allmän plats, så är det olagligt.

underordnad allfixare
696 Inlägg
24 april 2008
Sambon berättade i morse att i morse så hade en av hennes klasskompisar varit ner i tvättstugan o när o gick tillbaka till lägenheten så följde en man i ca 40års åldern efter henne nästan ända fram efter ett tag går hon ner tilbaka till tvättstugan då öppnar den hära mannen dörren till deras lägenhet och sticker in foten och huvudet och ser att hennes kille är hemma han smäller igen dörren o springer därifrån.. detta hända nu i morse och dom har polisanmält det.. man undrar ju vad som hade hänt om inte hennes kille varit hemma?

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

3 722 Inlägg
24 april 2008
blacken skrev:
Digital_Kicker skrev:

Filmar den ut genom fönstret på allmän plats, så är det olagligt.

vad finns utanför fönstret?

Leg. Spådam
816 Inlägg
24 april 2008
Robbin_V90 skrev:
Om du skall sätta upp en webkamera (finns ju med nattläge) måste du sätta upp en "området är övervakat"-skyllt. Annars kan du åka på det.. Eller har jag helt fel... Man får ju inte filma hur man vill... Stå inne med en kamera eller sätt dig i skogen med en riktig kamera.. Läskigt iaf...

Ja, nu vet jag inte om någon redan svarat på detta, men så här ligger det till i alla fall. Man får övervaka sitt hus/lägenhet/garage/annan lokal på insidan bäst man själv vill. Sitter inte kameran i fönstret, utan råkar täcka fönstret med är det helt okej. Att sätta upp skyltar hjälper inte om man övervakar utomhus, då krävs det tillstånd av länsstyrelsen i det län man bor.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Sök