3846
Sök

Trimma en Citroen BX 19 GTI

4 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#1
Tjena! Jag håller på kolla runt lite vad man kan göra för skoj med denna kärra...  det är en Citroen BX 19 GTI -90a och jag undrar vad man kan göra för något för att få den att gå bättere smile

Jag vet att det är en sug motor fast måste väll gå att göra något eller hur?

Kom med förslag!

/Galen Citroen gubbe. Tack o Hej!

Smålänning
7 887 Inlägg
3 december 2007
#2
Är väll 1,9:an i den? i så fall finns det gott om trimgrejer utomlands, men du kan ju börja med att porta toppen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#3
Samma motor som sitter i Peugeot 205 GTI, alltså 1.9a. har du inte några sidor på saker man kan köpa till den stackarn?

Tack!
Senast redigerat av uve (3 december 2007)

4 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#4
en fråga bara, är det möjligt att sätta in en turbo i den? och vad behövs då?

tack tack!

3 122 Inlägg
3 december 2007
#5
uve skrev:
en fråga bara, är det möjligt att sätta in en turbo i den? och vad behövs då?

tack tack!

Allt är möjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid och kostar lite mer pengar...

Antar att du är helsåld på bilen, om inte är det mest "sunda" att köpa en bil med mer effekt från början. Ett alternativ till mer effekt är att lätta bilen, billigare men kanske behöver du baksäte och lite ljuddämpande isolering?

Ska den sugmotortrimmas räkna drygt 1000kr/hk (avgassystem och öppna luftfilter ger inga 25hk wink ) Jag har aldrig pillat på maskinen ifråga och har därför inte så mycket konkret att komma med, men den går säkert att stroka till 2.1-2.2 liter, smidda och balanserade grejer osv. Över 110-130hk/l går nog att komma med lite tålamod och hyffsad driftsäkerhet.

Kanske räcker 30-50 hk till? Ska du köra bana eller bara gasa lite, lustgas är ett billigt alternativ, men funkar inget vidare om du kontinuerligt vill nyttja effekten fullt ut.

En seriös turbokonvertering gjord på firma kostar nog runt 30.000 för en inte allt för hårig effekt, konverterar du själv så kostar delarna runt 8-35.000, går att komma undan billigare med begagnade grejor. Kan bli väldigt mycket dyrare också, beror ju på hur mycket effekt du jagar. (ska du byta kolvar, stakar, kammar, sprut, balansering osv)

Vidare behöver du kanske ny koppling och hårdare tryckplatta och när du ändå river kan du köpa ett lättat svänghjul alt lätta det svänghjul du har själv om du är händig, 3500-10000 beroende på om du gör jobbet själv eller inte och ambitionsnivån.
Senast redigerat av viccoA (3 december 2007)


4 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#6
haha tack tack, lite dyrt för en sån gammal bil men jaja.. får väll pilla på och se vad som händer...

tack så mycket!

70 Inlägg
3 december 2007
#7
släng i en mi16 motor.

good cars gets you from point A to point B.
Great cars just get you in to trouble!
att ha en fet brud e som å åka moped.
de e roligt ända tills polarna ser en


Sök