3003
Sök

Ihjälskjuten soldat, Fan så tråkigt =(

1 741 Inlägg
6 december 2007
viccoA skrev:
r-ted skrev:
Nästan skrattretande att soldaterna fick "krisstöd", hur fan skalld et gå när dom kommer ut på ett riktigt skjutfällt fullt med minor och fiender med skarpladdade vapen (dom dör ju fan utan fiende) .

Kan bara hålla med R-ted, olyckan är tragisk men behöver soldater krisstöd när en man går under hur fan ska det gå i krig?

Ang främlingslegionen; Kapten Larsson i fjälljägarna har väl ett "litet" förflutet där, det är nog ingen som tvivlar på att det är den hårdaste militäriska "skola" som finns iaf.

Men tror nog att man reagerar på lite olika sätt...

3 olika scenarion.

Nr 1 i krig:
"Dom jävlarna försöker döda oss! Fick en av dom! Mindre chans att jag dör nu!"

Nr 2 i krig:
"Dom jävlarna fick en av oss! HELVETTES FAAN! Hämd! *Skärper till sig för att inte få samma öde*"

Nr 3 träning fredstid hemma:
Killen du har levt med i riktigt tuffa omständigheter blir skjuten i ryggen av din andra bästa polare.

Klart som faan man reagerar olika!

Tänk lite själv. Jag skulle vara ganska deppad om jag hade råkat skjuta ihjäl en av mina bästa vänner.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

3 120 Inlägg
6 december 2007
tecman skrev:
viccoA skrev:
r-ted skrev:
Nästan skrattretande att soldaterna fick "krisstöd", hur fan skalld et gå när dom kommer ut på ett riktigt skjutfällt fullt med minor och fiender med skarpladdade vapen (dom dör ju fan utan fiende) .

Kan bara hålla med R-ted, olyckan är tragisk men behöver soldater krisstöd när en man går under hur fan ska det gå i krig?

Ang främlingslegionen; Kapten Larsson i fjälljägarna har väl ett "litet" förflutet där, det är nog ingen som tvivlar på att det är den hårdaste militäriska "skola" som finns iaf.

Men tror nog att man reagerar på lite olika sätt...

3 olika scenarion.

Nr 1 i krig:
"Dom jävlarna försöker döda oss! Fick en av dom! Mindre chans att jag dör nu!"

Nr 2 i krig:
"Dom jävlarna fick en av oss! HELVETTES FAAN! Hämd! *Skärper till sig för att inte få samma öde*"

Nr 3 träning fredstid hemma:
Killen du har levt med i riktigt tuffa omständigheter blir skjuten i ryggen av din andra bästa polare.

Klart som faan man reagerar olika!

Tänk lite själv. Jag skulle vara ganska deppad om jag hade råkat skjuta ihjäl en av mina bästa vänner.

Du (skytten) reagerar nog annorlunda, men resten av plutonen har ju mist samme kompis oavsett hur det gått till. Behöver man krisstöd när kompisen dör på hemmaplan är jag inte helt säker på att man har stake nog att agera till 100% i fält.
Sen har du rätt i att man kanske resonerar annorlunda i stridens hetta och blir mer hård-hudad.
Å andra sidan är detta utbildade stridspittar vi pratar om, hur jag reagerar är oväsentligt. Tror du att någon som gjort 10 år i främlingslegionen hade reagerat på samma sätt som de svenska soldaterna?

Säger inte vad som är rätt eller fel, jag är emot vapen och krig och står för det, är bara förvånad att de som är yrkessoldater inte är bättre på sitt jobb (dvs hantera sitt psyke i påfrestande situationer).
Senast redigerat av viccoA (6 december 2007)

2 924 Inlägg
6 december 2007
När ni kritiserar att krishjälp ges till soldaterna så kan jag se direkt en skillnad mellan denna händelse och ett riktigt krig, nämligen detta var en övning där det alltså var nästintill helt oväntat att en händelse med dödlig utgång på någon av dess kamrater kunde ske, skapligt chockerande! neutral
I krig är man nog mer "medveten" psykiskt på att det är på fullt allvar och att folk dör i krig...och att man valt att gå in i det självmant.

Å andra sidan så får faktiskt soldater alltid nån typ regelbunden krishjälp alt psykologiskt stöd när de kommer hem från krig för den normala människan fungerar inte så att det bara rycka på axlarna och gå vidare efter man varit soldat i ett äkta krig...

Men jag kan hålla med om det jag tror ni även menar, att det behöver vara "tåligare" människor med relativt starkt psyke som ingår i ex nordic battle group men de är fortfarande mänskliga individer och inga känslolösa robotar.

Oerhört tragiskt det som hänt och även min tanke går till den avlidnes nära och kära samt hans soldatkamrater. hmm

No hard feelings!
Senast redigerat av peegee (6 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

OEM <3
6 957 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
De finns nog inte en tråd på Gorg, där någon eller några börjar diskutera annat eller?
wink

OEM <3

4 506 Inlägg
6 december 2007
Fy satan, Läste om detta i Metro på SO lektionen.. Så trisst när sådant händer sad

Kan du andas kan du dö.

Teddan
2 495 Inlägg
7 december 2007
Bjork skrev:
De finns nog inte en tråd på Gorg, där någon eller några börjar diskutera annat eller?
wink

men detta är ju verkligen något att diskutera, skall det svenska försvaret skjuta sig själva innan dom går ut i krig så har vi ju ett problem.

men hur man än vrider och vänder på detta så är det ju tragiskt för den avlidnes familj.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

89 Inlägg
7 december 2007
Ska ju dit när jag rycker in i februari så lite äckligt är det..

Ni som säger att de är veka för att krishjälp satts in kan ju dra något gammalt över sig. Först och främst så kan ni ju sluta masturbera till gamla sylvester stallone rullar och face the reality. Om någon skulle bli skjuten framför ögona på dig och faller ihop och sedan förklarar hur han börjar tappa känseln i benen/ magpartiet. Hur tror ni att ni hade reagerat?

Ja de ska ut i strid och kommer antagligen få se sådant här, men tror ni att de är förberedda på att se sådant här i Sverige? Du kan ju jämföra det som att någon helt plötsligt trillar ihop på en fotbollsträning och avlider av hjärtsvikt. Hur äckligt är inte det?

Sen vill jag även lägga in att bara för det finns stöd är det inte säkert att någon använder det.

2 924 Inlägg
7 december 2007
r-ted skrev:
Bjork skrev:
wink

men detta är ju verkligen något att diskutera, skall det svenska försvaret skjuta sig själva innan dom går ut i krig så har vi ju ett problem.

Arbetsolyckor med dödlig utgång är väl inget nytt?

~ Life is short, have FUN! ~

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
7 december 2007
B4mse skrev:
Ska ju dit när jag rycker in i februari så lite äckligt är det..

Ni som säger att de är veka för att krishjälp satts in kan ju dra något gammalt över sig. Först och främst så kan ni ju sluta masturbera till gamla sylvester stallone rullar och face the reality. Om någon skulle bli skjuten framför ögona på dig och faller ihop och sedan förklarar hur han börjar tappa känseln i benen/ magpartiet. Hur tror ni att ni hade reagerat?

Ja de ska ut i strid och kommer antagligen få se sådant här, men tror ni att de är förberedda på att se sådant här i Sverige? Du kan ju jämföra det som att någon helt plötsligt trillar ihop på en fotbollsträning och avlider av hjärtsvikt. Hur äckligt är inte det?

Sen vill jag även lägga in att bara för det finns stöd är det inte säkert att någon använder det.

Självklart är det otäckt och det vore fel om man inte reagerade över händelsen. Däremot anser jag att är man soldat skall man vara så pass hård att man inte behöver prata med en psykolog om det. Givetvis är det narturligt att de blir ledsna men de skall kunna kontrollera sin sorg, och inte ligga sked och trösta varandra.
Som sagts här i tråden innan, de var fullt medvetna om riskerna. Känner de att de inte klarar se någon dö utan att lipa skall dem kanske se sig om efter ett annat jobb, för det är trots allt deras jobb, att döda folk. De tränas för att likvidera människor.
Skulle de behöva en psykolog varje gång de skjuter en fiendesoldat också då? Det är ju människor dem också så varför inte bli lika ledsen då?
Patetiskt är mitt ordval i sammanhanget.
Som jag sa innan självklart har de rätt att bli ledsna. De är bara människor, men krishjälp är att överdriva. Vuxna människor som ligger och bölar för att de har tränats inför ett jobb. Störtlöjligt.
Senast redigerat av NoXXaN (7 december 2007)

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

2 Inlägg
7 december 2007
Det är väll detta som är det negativa med NBG... Till stor del har man vervat unga människor. Många, som den avlidne själv, är nymuckade direkt från lekskolan lumpen.

Det saknas helt enkelt erfarenhet på stora delar av de soldater som finns där. De har väll helt enkelt inte tagit det på allvar att sånt här kan hända, även hemma i Sverige. Men detta är den bittra sanningen.

Samtidigt som mina tankar går till den avlidnes familj så kan jag inte låta bli att tycka att de som har gått med i NBG borde väll ändå någon gång ha tänkt på att sånt här kan inträffa... (om inte annat när de ska utomlands så är det inte en fråga om att det "kan" inträffa utan att det "kommer" att hända att någon dör/blir skadad etc.) Men det här snacket med att det är löjligt med psykolog hjälp etc. är ju lika patetiskt som era utalanden, som någon tidigare har skrivit pausa Rambo filmen och vakna för h-vete!

Beyond Godlike
146 Inlägg
7 december 2007
Personen som avled var en god vän till mig. Det som har hännt är tragiskt och vi är många som sörjer i Eskilstuna.

Han var en oerhört omtyckt person som alltid var glad och sprallig. Alla mina tankar går till hans familj! Ta hand om er!

R.I.P Oscar
Senast redigerat av Connidja (7 december 2007)

Dom säger det!

OEM <3
6 957 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
r-ted skrev:
Bjork skrev:
wink

men hur man än vrider och vänder på detta så är det ju tragiskt för den avlidnes familj.

Jojo, de e sant smile

OEM <3

blacken
7 december 2007
alain skrev:
jag var i lumpen 3 år i främling legionen först sud Frankrike, sen afrika, det var inte semester, man lärde sig hårda tag, men man skaffade sig bästa kompisar.
Det som har hänt här är tråkigt, där ner, man ser nästa det som normal. olykor till död, själv mord, skytten, och mer.
Amerikansk marin var med för träning med främling legionen, de skulle vara där 3 månader, efter ½ tid, dom åkte till USA ingen, dom klarade inte av mer sånt träning. Och ändå, man vet att marin soldater är hårt tränat.
Främling legionen är värden hårdast arme som finns.
Det finns i Sverige en diagnos som tillåter ett antal död i lumpen, de räknar att det kan hända ner som helst.

Att du klarade av främlingslegionen var strongt gjort. Men den är väl inte att klassa som en armè, snarare ett förband (enhet) som kompletterar den Franska reguljära armèn. Sedan så finns det en del Ryska, Kinesiska och Koreanska förband som är minst lika tuffa i strid.

Sök