4466
Sök

Köpråd Saab 9-3 aero, 01-02

400 Inlägg
5 januari 2008
#41
-01an ser la ut som 9-3SE (Ver.1)
-02an ser ut som Viggen (Ver.2)
om du inte visste de redan...

Ride Like You´ve Never Been Hurt

110 Inlägg
5 januari 2008
#42
CroZZeN skrev:
-01an ser la ut som 9-3SE (Ver.1)
-02an ser ut som Viggen (Ver.2)
om du inte visste de redan...

nope både 01an och 02an har viggenkjolar. Det är 00an som har SE-kjolar.


400 Inlägg
5 januari 2008
#43
M3rL skrev:
CroZZeN skrev:
-01an ser la ut som 9-3SE (Ver.1)
-02an ser ut som Viggen (Ver.2)
om du inte visste de redan...

nope både 01an och 02an har viggenkjolar. Det är 00an som har SE-kjolar.

Sorry...skrev fel :S

Ride Like You´ve Never Been Hurt

2 164 Inlägg
5 januari 2008
#44
Har mycket svårt att tro att en viggen är sönderkörd för då måste dom misshandla dom väldigt mycket.
sköter man bara en bil är de ju ingen fara.
Sen så är de ju bara kolv byte i T7 motorerna och sen är de väldigt trimvänligt igen.
Sen att kring utrustningen inte skulle klara trimning har jag aldig ens hört talas om.
Då är de nått annat fel om dom går sönder så ofta!

MVH

F


Inläggskritiker
990 Inlägg
7 januari 2008
#45
T5 kolvar o stakar är goda upp till 500hk (driftsäkert) inte illa pinkat, som föregående sa. Byter man till T5 kolvar så kommer man långt, T7 har tattar kvalité

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

OEM <3
6 957 Inlägg
7 januari 2008
#46
Hamilton skrev:
Bjork skrev:
Hamilton skrev:

Jag har SAAB´s egna jag med wink

Antal mil och tilläggsförsäkringar har du då? Å vart bor du?

1500 mil, parkerar på gatan och bor i Uppland.

Aha, där har vi varför min e lite dyrare skulle ja tro...milen...
har 2000mil, parkerar på gatan, bor i Västra Götaland

OEM <3

1 174 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#47
Var och kollade på en 9-3 aero idag -02 skit fin.. Så jag ska snart bestämma mig för om jag ska ha den eller inte.. Så jag vill gärna veta mer nackdelar men bilen vad som kan gå sönder och vad som ofta slits..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Öh, barlös.
300 Inlägg
10 januari 2008
#48
Det man får tänka på är väl att lådorna inte klarar allt för mycket effekt (Men det gör inga), men det jag upplever är att saabs lådor är lite dåligare och kopplingen också för den delen.

1 174 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#49
DPB skrev:
Det man får tänka på är väl att lådorna inte klarar allt för mycket effekt (Men det gör inga), men det jag upplever är att saabs lådor är lite dåligare och kopplingen också för den delen.

Tror faktiskt att det är mer ett rykte som saab fått med sig, som dom inte kan bli av med.. Men visst jag säger ju inte att dom har dom bästa växellådorna eller men jag tror ju inte dom är skit kassa..

"If you're in control, you're not going fast enough"

1 414 Inlägg
10 januari 2008
#50
-Blomman- skrev:
DPB skrev:
Det man får tänka på är väl att lådorna inte klarar allt för mycket effekt (Men det gör inga), men det jag upplever är att saabs lådor är lite dåligare och kopplingen också för den delen.

Tror faktiskt att det är mer ett rykte som saab fått med sig, som dom inte kan bli av med.. Men visst jag säger ju inte att dom har dom bästa växellådorna eller men jag tror ju inte dom är skit kassa..

Jag har kört minst 50 olika SAAB bilar från årsmodell 97 och nyare och inte en enda en av dom har haft några problem alls med växellådorna. Speciellt inte sedan de införde den nya oljan från o med årsmodell 2002. Min 9-3 har jag snart kört 15000 med helt felfri låda...

Det är som tidigare skrivet ett gammalt ryckte som lever kvar men som det inte ligger något i längre...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

400 Inlägg
10 januari 2008
#51
Vilka årsmodeller har T5 motorn respektive T7 motorn?
T5-->>t.om -01 ?
T7 -->> f.om -02?

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 januari 2008
#52
CroZZeN skrev:
Vilka årsmodeller har T5 motorn respektive T7 motorn?
T5-->>t.om -01 ?
T7 -->> f.om -02?

Har inte alla 9-3 och 9-5 T7 ??

Trodde jag iaf.

T5.2 och T5.5 sitter väl bara i 9000 ??

Min ska ju iaf ha T7 och det e ju en -01.

EDIT: Brände förresten med stor sannolikhet en kolv i Tisdags, måttligt road man var av att stå vid sidan av vägen i tre timmar innan man fick tag i en bärgare :<

Dock var han skitbillig, 350kr för att bärga bilfan till en verkstad.

Så nu står min pärla på verkstan och jag lär förmodligen få lägga ut en hel del pengar för att få den i körbart skick igen sad

Så ska ni trimma T7-motorer och kör hårt med dom: *Byt kolvar!!!*
Senast redigerat av TBOC_Razor (10 januari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

47 Inlägg
10 januari 2008
#53
TBOC_Razor skrev:
CroZZeN skrev:
Vilka årsmodeller har T5 motorn respektive T7 motorn?
T5-->>t.om -01 ?
T7 -->> f.om -02?

Har inte alla 9-3 och 9-5 T7 ??

Trodde jag iaf.

T5.2 och T5.5 sitter väl bara i 9000 ??

Min ska ju iaf ha T7 och det e ju en -01.

EDIT: Brände förresten med stor sannolikhet en kolv i Tisdags, måttligt road man var av att stå vid sidan av vägen i tre timmar innan man fick tag i en bärgare :<

Dock var han skitbillig, 350kr för att bärga bilfan till en verkstad.

Så nu står min pärla på verkstan och jag lär förmodligen få lägga ut en hel del pengar för att få den i körbart skick igen sad

Så ska ni trimma T7-motorer och kör hårt med dom: *Byt kolvar!!!*

Alla 95 har t7 motorn och 93:an hade t5 från början men byta -00


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 januari 2008
#54
DittFetaDass skrev:
Alla 95 har t7 motorn och 93:an hade t5 från början men byta -00

Då hade jag ju *nästan* helt rätt tongue

Så om alla 9-3 hade T5 fram till -00 borde man alltså kunna sno motorn från en 9-3 och smälla i min för att få dom eftertraktade T5-kolvarna i min bil ??

Eller nej f*n, 2,3T finns ju inte på 9-3 :S

Blir väl en gammal 9000-motor då om det skulle behövas ett byte hmm

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

482 Inlägg
10 januari 2008
#55
Matuniz skrev:
bra val att köpa 9-3 aero! men tänk lite på andrahands-värdet. sjunker rätt fort.

annars så har jag inte haft några problem med min förutom att jag uppgraderat vevhus-ventilationen, men var inte dyrt.


finns få bilar som utnyttjar hästkrafterna så bra som denna bil smile

eh den ålar sig fram när du försöker gasa är det utnyttja hästarna bra? visst den har grymma omkörningsresurser.

just real power
no turbo shit

25 Inlägg
10 januari 2008
#56
En riktigt snygg bil! Kolla in min smile Rolig bil som man ändå kan åka och lasta hyffsat i. Bra allroundbil!

Real Eyes - Realize - Real Lies

371 Inlägg
10 januari 2008
#57
DittFetaDass skrev:
TBOC_Razor skrev:
CroZZeN skrev:
Vilka årsmodeller har T5 motorn respektive T7 motorn?
T5-->>t.om -01 ?
T7 -->> f.om -02?

Har inte alla 9-3 och 9-5 T7 ??

Trodde jag iaf.

T5.2 och T5.5 sitter väl bara i 9000 ??

Min ska ju iaf ha T7 och det e ju en -01.

EDIT: Brände förresten med stor sannolikhet en kolv i Tisdags, måttligt road man var av att stå vid sidan av vägen i tre timmar innan man fick tag i en bärgare :<

Dock var han skitbillig, 350kr för att bärga bilfan till en verkstad.

Så nu står min pärla på verkstan och jag lär förmodligen få lägga ut en hel del pengar för att få den i körbart skick igen sad

Så ska ni trimma T7-motorer och kör hårt med dom: *Byt kolvar!!!*

Alla 95 har t7 motorn och 93:an hade t5 från början men byta -00

LTT hade t5 -00 också. Först -01 blev det t7 på den.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

41 Inlägg
11 januari 2008
#58
Kolla så att uppgraderingarna på vevhusventilationen är gjorda om inte gör dem för säkerhetskull.

Det alla skriver om SID-displayern har jag för mig att det är ett garanti ärende från SAAB själva, om inte förra ägaren har bytt den.
Senast redigerat av sniperoddan (11 januari 2008)

1 174 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#60
Tack för alla bra tips, kollade på en igår och jag är nu stolt ägare av en 9-3 Aero -02.. smile

"If you're in control, you're not going fast enough"


Sök