3177
Sök

Fick böter idag, snälla hjälp någon.

dARKiE
5 031 Inlägg
7 december 2007
Tycker du det är jobbigt att berätta att du körde 10km för fort?
Tänk då på mig som fick berätta att jag blivit av med kortet efter 2veckor med körkort. Då blir dem lite argare kan jag lova.

tror nog bara din pappa kommer säga "det här får bli en läxa för dig i framtiden"
Farligare är det nog inte ska du se.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

*BECE**
334 Inlägg
7 december 2007
billy skrev:
Jag har fått böter, och jag körde inte min bil vid ett tillfälle, självklart kom det ingen "lapp" hem till ägaren av bilen och ingen "notering" görs på bilen.. hur skulle de då gå om man säljer bilen ? tongue då skulle de vara tvunga att ta bort "noteringen" wink

Precis, de kunde ju lika gärna varit en hyrbil eller vad som helst. Eller en gång tex så åkte jag med en kompis, hade bältet under armen istället för över axeln. De fick man visst inte ha, så jag åkte på böter och dem skrev upp regnummret på bilen jag åkte i på boten. Du kommer till 99% inte få hem något i brevlådan om du betalar i tid.

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Darkie skrev:
Tycker du det är jobbigt att berätta att du körde 10km för fort?
Tänk då på mig som fick berätta att jag blivit av med kortet efter 2veckor med körkort. Då blir dem lite argare kan jag lova.

tror nog bara din pappa kommer säga "det här får bli en läxa för dig i framtiden"
Farligare är det nog inte ska du se.

Farsan komme nog förstå, han hade åkt dit där också, han kör i 60 på exakt samma 50väg.vill bara inte att han ska vara sur i nåra dar (det blir han) för då får ja inte låna bilen på 1 vecka typ hehe :p

sen gäller det 2000kr, det är jävligt mycket faktiskt
Senast redigerat av p3trus (7 december 2007)

IT-Tekniker
376 Inlägg
7 december 2007
ja, 2000 kr är inte så kul.. satan vad de har höjt böterna.. är de så höga nu för tiden? jag vill inte ens fundera på hur mycket i böter man får om man kör dubbla hastigheten på en sträcka..

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
billy skrev:
ja, 2000 kr är inte så kul.. satan vad de har höjt böterna.. är de så höga nu för tiden? jag vill inte ens fundera på hur mycket i böter man får om man kör dubbla hastigheten på en sträcka..

Helt galet så dyrt det är...helt onödigt också det är lätt att köra för snabbt ibland. de verkar ta fortkörning viktigare än rattfylleri, de verkar då lägga mer resurser på det.

Bötesmall för fortkörningsböter:
http://trafikjuristen.se/boter/polisbot … anna11.htm
Senast redigerat av p3trus (7 december 2007)

bitch
11 Inlägg
7 december 2007
Surt som fan hmm

Btw erkänn ALDRIG på plats! Du tjänar ingenting på det, det gör däremot poliserna som tog dig som slipper skriva rapport, vittna etcetc.
Vittnesmålet får dom utföra på sin fritid så även om du blir dömd i rätten har du fått lite "hämnd" på polisen som tog dig.
Dessutom finns det en uppsjö kryphål i lagen om du bara körde så lite som 10km/h för fort, höll polisen ögonkontakt med din bil från mätningen tills att dom stoppade dig? Hur är skyltningen på sträckan osv.

Detta grundar jag på en mycket pålitlig källa.

DFFL
9 020 Inlägg
7 december 2007
stofilen skrev:
Surt som fan hmm

Btw erkänn ALDRIG på plats! Du tjänar ingenting på det, det gör däremot poliserna som tog dig som slipper skriva rapport, vittna etcetc.
Vittnesmålet får dom utföra på sin fritid så även om du blir dömd i rätten har du fått lite "hämnd" på polisen som tog dig.
Dessutom finns det en uppsjö kryphål i lagen om du bara körde så lite som 10km/h för fort, höll polisen ögonkontakt med din bil från mätningen tills att dom stoppade dig? Hur är skyltningen på sträckan osv.

Varför ställa till med problem bara för att man kan?
Jävla småbarn som nekar till allt annat än grova brott.

Ta emot lappen och le ordentligt istället, gör dagen lättare för alla.

EDIT:
p3trus skrev:
billy skrev:

Helt galet så dyrt det är...helt onödigt också det är lätt att köra för snabbt ibland. de verkar ta fortkörning viktigare än rattfylleri, de verkar då lägga mer resurser på det.

Bötesmall för fortkörningsböter:
http://trafikjuristen.se/boter/polisbot … anna11.htm

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64386
Senast redigerat av FireTraXX (7 december 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
stofilen skrev:
Surt som fan hmm

Precis vad jag gjorde, hehe han var trevlig och kände till min storebror som är lite allmänt känd i några lokala trakter, fotbollslirare. Jag visste att jag körde för snabbt och tog givetvis emot boten. jag är inte typen som säger emot eller håller på me sånt med polisen OM jag inte är oskyldig dvs.

DFFL
9 020 Inlägg
7 december 2007
GMCMAN skrev:
p3trus skrev:
FireTraXX skrev:

Precis vad jag gjorde, hehe han var trevlig och kände till min storebror som är lite allmänt känd i några lokala trakter, fotbollslirare. Jag visste att jag körde för snabbt och tog givetvis emot boten. jag är inte typen som säger emot eller håller på me sånt med polisen OM jag inte är oskyldig dvs.

VARFÖR skriva på om man kan slippa betala 2000 spänn? jag skriver aldrig på en böteslapp och det kommer alltid att åtalet nerlagt brott kan ej styrkas;) ja vet inte du kanske har en jävla massa stålar så de bara är att pröjsa men man får ju en prick i körkortet åxå och får du tre fortkörningböter rycker dom lappen, vet jag till 100%

Eller så kör man inte för fort där de ofta har kontroll...
Klart att man kan råka ut för helt random otur och bli filmad i 180 på motorvägen, men det är ju smällar man får ta.

Tycker bara att det är dumt att neka till småsaker.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
7 december 2007
har man kört för fort så skall man nog tas boten oo pröjsa o se glad ut smile

men skall man vara lite busig o jobbig så  skall du begära kallibreringsintyg på lasen nästa gång
pluss platsprotokoll om att dom har lov att såt där o lite annat

det gör att dom får det lite jobbigare för enligt lag får du lov att se kalliberingsintyget  på lasden när den va nollställd sisst den kan visa fel o då e mätningsen inte godkänd!

men va en man ta din bot o kör på.... bättre det en stöta på en polis som älskar sånna som krånglar så han bara gör det värre för dig haha sånna finns tro mig
Senast redigerat av Okim (7 december 2007)

Mvh// Okim // Jocke

945 Inlägg
7 december 2007
eak skrev:
du får säkert en delgivning hemskickad på posten.
brukar man få om man begått brott.

1. du har bekänt ditt brott (skrivit under). Du har fått din bot.Om ditt körkort hade legat i farozonen så skulle snuten ha sagt det till dig. DÅ skan man nämligen inte erkänna (skriva under) utan låta tingrättten ta ställing till det hela. Då kan du ju åxå ha ett juridiskt ombud med dig. Men du har erkännt så den biten e passerad.
2. Delgivning brukar man kunna få på tex en rättegång eller dyl. Ett papper som man ska skriva på ocj skicka in till tingrätten. En bot skickar dom i brevlådan , och det är möjligt att det medföljer ett delgivningskvitto. Men du har ju redan fått din bot på plats.

blinka blått om du vill rejsa!

3 120 Inlägg
7 december 2007
TTTTT skrev:
eak skrev:

1. du har bekänt ditt brott (skrivit under). Du har fått din bot.Om ditt körkort hade legat i farozonen så skulle snuten ha sagt det till dig. DÅ skan man nämligen inte erkänna (skriva under) utan låta tingrättten ta ställing till det hela. Då kan du ju åxå ha ett juridiskt ombud med dig. Men du har erkännt så den biten e passerad.
2. Delgivning brukar man kunna få på tex en rättegång eller dyl. Ett papper som man ska skriva på ocj skicka in till tingrätten. En bot skickar dom i brevlådan , och det är möjligt att det medföljer ett delgivningskvitto. Men du har ju redan fått din bot på plats.

Det är å andra sidan inte Polisen utan Länsstyrelsen som avgör om man ska bli av med kortet eller inte. Handläggningen kan ta ett par månader, så helt "home safe" är man inte för att polisen inte tar kortet på plats.
Senast redigerat av viccoA (7 december 2007)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 december 2007
viccoA skrev:
TTTTT skrev:
eak skrev:

Det är å andra sidan inte Polisen utan Länsstyrelsen som avgör om man ska bli av med kortet eller inte. Handläggningen kan ta ett par månader, så helt "home safe" är man inte för att polisen inte tar kortet på plats.

Du är 300000% Home-safe om du kör 10km/h för fort...

945 Inlägg
7 december 2007
viccoA skrev:
TTTTT skrev:
eak skrev:

njäe kan ju iofs vara sant...men snuten brukar faktiskt säga till om det föreligger risk för indraget körkort.......och är det en "solklar" indrgning så tar dom d på plats.
En polare till mig råkade ut för det i somras. körde iofs 120 på 70-sträcka.
Snuten sa att hon inte behövde skriva på om hon inte ville, men hon gjorde d iaf.
Hon fick köra den dagen ut har jag för mig, är inte helt säker på d, men kortet tog dom på plats!

blinka blått om du vill rejsa!

1 237 Inlägg
7 december 2007
fan vilka böter hmm tur att det är annat system här i Finland, och ännu mera tur att man har tagit "andra skedet" som det heter här, dvs ingen prövotid mera smile

Sök