PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Hur mycket du behöver göra beror lite på om du har LH-Jet 2.2 eller 2.4 i din bil.
Har du 2.4 så är det väldigt enkelt (88B-93).
Fördelaren är mycket riktigt monterad bak på toppen på B230FK/FT, men det finns ingen kamaxelgivare.
Det lättaste är att byta mellanaxel i turbomotorn till en med fördelardrivning och sätta en tom (från 240 med LH-Jet 2.4) fördelare i blocket. Hålet bak i toppen tätas med därför avsedd bricka. (sitter så på 240).
Om du har LH-Jet 2.4 har du redan rätt svänghjul (givetvis beroende på vilken koppling du ska använda, 225 eller 240mm.) med 60-2 triggertänder.
Har du LH-Jet 2.2 får du byta till ett sånt svänghjul.
Det är mycket riktigt att man måsta sätta svänghjulet i rätt position. Med ettans cylinder i ÖDP ska de två "saknade triggerhålen" på svänghjulet peka mot startmotorn.
Har du LH-Jet 2.4 i bilen så har du rätt motorstyrning från början. Det behöver göra då är att byta till databoxar från en 940 Turbo, förslagsvis -219 (guld)tändbox och -962 bränslebox. Dessa två har lösa chip vilket är trevligt om man ska chiptrimma senare.
Vidare får du sprätta upp kabelhärvan och flytta kontakten för luftmassamätaren till andra sidan motorn. Märk upp ordentligt och stifta ur LMM-kontakten.
Du får skarva in förkopplingsmotstånd till spridarna (se till att ha rätt spridare, turkosa -804), då de är lågohmiga istället för B230F-spridarna som är högohmiga.
Detta är mycket viktigt, annars bränner du databoxen om du försöker starta bilen med lågohmiga spridare.
Man kan använda förkopplingsmotstånd antingen från 740/940 Turbo eller ELFA art.nr. 60-662-11 (6,8Ohm, 25W).
Antingen skarvar man in dem i kabelhärvan, eller så kan man göra som jag gjorde och tillverkade skarvbitar med motstånden i som man sätter mellan spridarkontakterna och spridarna. Passande kontakter sitter på Lambdasonden i bl.a 240.
Med nämnd bränslebox behöver du inte använda kallstartspridare, då du har kallstartsuppfetning via de vanliga spridarna, så den kontakten blir över.
Se till att inte förväxla med kontakt för tomgångsmotor och knacksensor.
Om du har LH-Jet 2.2 i bilen får du byta motorstyrningshärvan till en från en 240 88B-93, som Göran nämnde.
Förutom ovanstående grejor får du då också koppla in tändningsmatning till den härvan, hastighetsmätarsignal, kommer inte ihåg exakt vilket stift på den helrunda kontakten bak på mätarhuset det är nu, koppla matningen till bränslepumparna och ev. nåt mer som jag inte kommer på nu.
Ett tips till är att för att få downpipen att passa bra så kapade jag bort hela den raka horisontella delen uppe på downpipe och svetsade ihop igen. Sen kapade jag av röret på den vertikala delen, vred det lite och svetsade ihop igen, utan att korta röret, för att det skulle passa bra mot urtaget i växellådsbalken.
Är det något mer du undrar så fråga gärna. Kommer inte på mer just nu.
Mvh Patrik